آخرین خبر

اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران آلبوم شد

آوای ایرانیان: آلبوم صوتی «اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران» به خوانندگی سید احمدخان و قلی خان شاهی و نوازندگی بزرگان موسیقی کشورمان در بازار موسیقی منتشر شد.

به گزارش آوای ایرانیان، سیدمحمد موسوی مدیر موسسه فرهنگی هنری «ماهور» درباره جزییات آلبوم «اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران» بیان کرد: در این مجموعه هفت دستگاه به صورت سلسله صفحات پشت سر هم اجرا شده که بخش شور، نوا و سه گاه را قلی خان شاهی و بخش همایون، چهارگاه، راست پنجگاه و ماهور را سید احمد خان خوانده است.

وی ادامه داد: طبق پژوهش هایی که درباره این آلبوم انجام گرفته به نظر می رسد این مجموعه عموما توسط دو گروه از نوازندگان و خوانندگان درباری اجرا شده که گروه نخست آقا حسینقلی و شاگردانش از جمله درویش خان، باقرخان و اسدالله خوان و همراهی آواز سید احمد خان و گروه دوم دسته شاهی به سرپرستی علی اکبر شاهی و آواز قلی خان بوده‌اند. در این آلبوم که اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران محسوب می شود سید احمد خان و قلی خان شاهی خواننده، آقا حسینقلی، درویش خان و میرزا اسدالله خان تار، باقرخان و صفدرخان کمانچه و میرزا علی اکبرشاهی سنتور حضور دارند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری «ماهور» درباره فعالیت های دیگر این نشر موسیقی گفت: به زودی از روی کتاب «ردیف موسیقی استاد دوامی» اثری به خوانندگی محسن کرامتی توسط نشر ماهور منتشر می شود که صابر عزیزی نوازنده کمانچه نیز همین ردیف ها را با ساز کمانچه در یک آلبوم دیگر پیاده کرده است. آلبوم «ساز تنها» نیز مجموعه جدید دیگری از بداهه نوازی تمبک داریوش زرگری است که چند روزی است همراه با یک فیلم کوتاه در بازار موسیقی منتشرشده است.

وی ادامه داد: وزن‌های مختلفی که در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند در این مجموعه به‌تنهایی اجرا شده‌اند که از آن جمله می توان به میزان‌های دوازده شانزدهم، شش چهارم، دو چهارم، سه چهارم، چهار چهارم و همچنین میزان‌های لنگ از قبیل هفت هشتم و پنج هشتم اشاره کرد. به طور کلی بافت کلی نوازندگی این اجرا تحت‌تأثیر نواخته‌های ناصر فرهنگ‌فر است. البته فیلم یکی از اجراهای داریوش زرگری، همراه با تار حسین علیزاده در این مجموعه گنجانده شده است.

منبع: مهر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران آلبوم شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید