آخرین خبر

نماینده مجلس: قانون به صراحت تکلیف نمایش خانگی را مشخص کرده

پرونده | بررسی وضعیت نمایش خانگی

نیک بین، نماینده مجلس: قانون به صراحت تکلیف نمایش خانگی را مشخص کرده/ با قاطعیت مقابل قانون‌گریز می‌ایستیم

نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس به دانشجو گفت: اگر کسی بخواهد قانون را زیرپا بگذارد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با قاطعیت مقابلش می‌ایستند زیرا هیچ کس اجازه دورزدن قانون را ندارد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: «صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی»؛ عبارتی که ۵ سالی از تعیین وضعیت وضع آن توسط رهبر انقلاب می‌گذرد اما همچنان محل بحث و نزاع میان نهادهای ذیربط و خودذیربط‌پندار است. رهبری در شهریور ۱۳۹۴ طی ابلاغیه‌ای مسئولیت صدور مجوز تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما گذاشتند. با وجود صراحت موجود در متن ابلاغیه و استناد آن به اصول قانون اساسی، دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن که به نحوی با فضای مجازی مرتبط بودند،‌ در این سال‌ها تلاش کردند تا با تفسیر به رأی و توسل به لطایف‌الحیل همچنان به عنوان یکی از ذی‌نفعان و متولیان اصلی در زمینه صوت و تصویر فراگیر شناخته شوند.

در سال‌های قبل و پیش از یکپارچه‌شدن امر مدیریت فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول صدور پروانه برای «نمایش ویدئویی ویژه شبکه نمایش خانگی» بود. همانطور که از این عنوان برمی‌آید، وزارت ارشاد مسئولیت داشت تا صرفاً برای فیلم‌ها و سریال‌هایی که به صورت سی‌دی و دی‌وی‌دی به بازار می‌آمدند، پروانه نمایش صادر کند. این یعنی برای سایر انواع برنامه‌ها و پلتفرم‌های دیگر هیچ‌گونه تصمیم‌گیری نشده‌بود و حیطه اختیارات وزارت ارشاد نیز از این فراتر نمی‌رفت.

به هر حال همچنان و بصورت تلویحی مسئولین وزارت ارشاد در مقابل تحقق کامل این قانون سنگ اندازی می کنند و شاید در این مورد نیاز است که نهادهای قانون گذار وارد عمل شوند، یکی از این نهادهای قانون گذار مجلس شورای اسلامی است که مسلما رویکرد و سیاست گذاری نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس تعیین کننده است.

حجت الاسلام جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: در همین ابتدا باید به صراحت بگویم که درباره شرایط فعالیت آثار نمایش خانگی و تولید و انتشار آثار هنری در فضای مجازی یک قوانین معینی داریم که این قوانین از مجاری بالادستی خود پیروی می‌کند.

وی افزود: این قوانین سالها پیش توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است  که باید مورد احترام  اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

نماینده مردم کاشمر در ادامه درباره تخطی برخی ها از قوانین وضع شده درباره آثار تولیدی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: هیچ فردی نمیتواند از مدار قانون عبور کند و مسلما مجلس شورای اسلامی اجازه قانون گریزی را نخواهد داد و اگر خدایی ناکرده در این خصوص و موضوع کسی بخواهد قانون را زیرپا بگذارد اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با قاطعیت مقابلش می ایستند زیرا هیچ کس اجازه دورزدن قانون را ندارد.

این نماینده مجلس در پایان در خصوص اینکه برخی ها معتقدند واگذاری مسئولیت نمایش خانگی به ساترا(موسسه وابسته به صداوسیما) موجب انجصار سریال های نمایشی توسط صداوسیما میشود، گفت: در وهله نخست باید گفت، مجلس شورای اسلامی با انحصار در هر حوزه ای مخالف است اما در این مورد انحصاری وجود نخواهد داشت زیرا قرار است بر اساس پیروی از قانون نهادهای فرهنگی عمل کنند و کمیسسیون فرهنگی مجلس هم با قدرت از این اقدام قانونی حمایت میکند.

 

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نماینده مجلس: قانون به صراحت تکلیف نمایش خانگی را مشخص کرده”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید