آخرین خبر

بررسی دلایل ممنوع الکار شدن شش مجری تلویزیون

به گزارش آوای ایرانیان؛ تلویزیون مجری تراز اول «زیاد» ندارد. همین تعداد هم با اما و اگر روی آنتن هستند. بخشی از این نوسان، به تفکر مدیران تلویزیون بازی می گردد و بخش زیادی به عوامل بیرونی. با تغییر دوباره مدیریت تلویزیون، یکی از پرسش هایی که مطرح شد این بود: سرنوشت مجریان در دوره جدید چه می شود؟ همین سوال محور گزارشی است که در ادامه می خوانید.

سراغ شش مجری برتر تلویزیون رفته ایم و موقعیت آنها در بزنگاه های مهم را مرور کرده ایم. این که در دوره مدیریت چه کسی ممنوع الکار شدند، چه برنامه ای روی آنتن داشتند، در دوره مسئولیت چه کسی به تلویزیون بازگشتند و این که رابطه مدیر فعلی با آنها چگونه است.

به گزارش فرهنگ و هنر؛ مجریان ثابت تلویزیون مد نظر بوده اند و طبیعی است که بهروز افخمی، رامبد جوان، مهران مدیری و دیگران بیرون بمانند. به عادل فردوسی پور هم کاری نداشته ایم چرا که هم صندلی اش سفت است و هم علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه شده که علاقه ویژه ای به همشهری اش عادل دارد. وضع برای احسان علیخانی وخیم است!

فرزاد حسنی

 در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ علی اصغر پورمحمدی * چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ ماجرای فرزاد حسنی و «کوله پشتی» را بارها گفته ایم: در سال ۱۳۸۶ سردار رادان رییس پلیس وقت تهران مهمان برنامه بود. مجری سوال های تند و تیزی پرسید و حتی در جایی عملکرد سردار رادان و نیروی انتظامی را مورد انتقاد قرار داد. پخش این گفتگوی زنده واکنش های گسترده ای به دنبال داشت.

* چند سال بیکار شد؟ ۵ سال

* کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ فرزاد حسنی سال ۹۱ با اجرای ویژه برنامه شبکه سه یعنی «تحویل بهار» سال ۹۱ به تلویزیون بازگشت. علی اصغر پورمحمدی هم معاون سیما بود. نوروز ۹۳ هم ویژه برنامه نوروزی شبکه دو یعنی «نو در دو» را اجرا کرد.

* رابطه با مدیر جدید: فرزاد حسنی از مجریان مورد علاقه علی اصغر پورمحمدی است. او چند بار برای رفع ممنوع الکاری حسنی تلاش کرد اما موفق نشد. نمونه اش رمضان سال ۸۹ است؛ جایی که پورمحمدی «ماه عسل» را از احسان علیخانی گرفت و با فرزاد حسنی وارد گفتگو شد و با تایید عزت الله ضرغامی حضور او را به عنوان مجری برنامه قطعی کرده بود. با این همه در ساعت ۱۷ روز نخست ماه رمضان و در حالی که تنها دو ساعت به آغاز برنامه مانده بود، حسنی با دستور از بالا کنار رفته و جوهرچی جایگزین او شد. فرزاد حسنی از سال پیش با اجرای «اکسیر» به شبکه سه بازگشته و رسما از ممنوع الکاری بیرون آمده. این اتفاق در دوران حضور پورمحمدی در معاونت سیما رخ داد. حسنی آینده ای روشن در دوره مدیریت پورمحمدی در شبکه سه دارد.

احسان علیخانی

 در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ علی اصغر پورمحمدی * چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ نخستین نشانه اختلاف علی اصغر پورمحمدی با احسان علیخانی سال ۸۷ به چشم آمد. او اجازه اجرای «ماه عسل» را پیدا نکرد و عرصه را به محسن افشانی باخت. افشانی درست یک روز مانده به ماه رمضان توسط خود علی اصغر پورمحمدی انتخاب شد. اجرای بد افشانی بعد از ۱۰ روز کار دستش داد و در نهایت علیخانی جای او را گرفت! در سال ۸۹ یک بار دیگر مورد غضب مدیر قرار گرفت.

چند سال بیکار شد؟ دو سال

کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ علیخانی با ویژه برنامه نوروز ۹۰ شبکه سه بار دیگر به تلویزیون بازگشت اما خیلی زود با واکنش مدیر شبکه مواجه شد. پورمحمدی در گفتگویی اعتراضش به مدل موهای این مجری را بیان کرد. رمضان سال ۹۰ علیخانی «ماه عسل» را اجرا کرد. یک سال بعد اما اجازه اجرای ویژه برنامه شبکه سه را نداشت و مجری ویژه برنامه نوروزی شبکه دو شد. ترکش اختلاف او و پورمحمدی ادامه داشت و رمضان سال ۹۱ «ماه عسل» بدون علیخانی روی آنتن رفت.

رابطه با مدیر جدید: بر اساس شواهد، رابهط احسان علیخانی و پورمحمدی حسنه نیست. ۱۷ مهر ۹۱ پورمحمدی از شبکه سه رفت و همین راه بازگشت دوباره علیخانی به این شبکه را باز کرد. ابتدا برنامه پشت صحنه و ویژه برنامه شب یلدا را روی آنتن داشت و بعد از آن به طور مستمر «ماه عسل» را اجرا کرده است. علیخانی سال گذشته از نیش پورمحمدی که معاون سیما بود در امان نماند و برای «ماه عسل» توبیخ شد.

رضا رشیدپور

در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ مجید رجبی معمار * چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ رشیدپور با سری برنامه های شیشه ای اش نگاه خیلی ها را متوجه شبکه تهران سابق کرده بود تا این که سال ۸۷ «مثلث شیشه ای» کار دستش داد. در حالی که ۲۵ قسمت از برنامه گذشته بود، ناگهان پخش این برنامه متوقف شد. همان موقع دلیل این مسئله را نماد برنامه مثلث شیشه ای و شبیه بودن آن به نماد فراماسونرها دانستند. البته یکسری صحبت های مهمانان برنامه روی آنتن زنده هم مزید بر علت شد. قرار بود برنامه تا آخر تابستان ادامه داشته باشد که نشد.

* چند سال بیکار شد؟ ۶ سال

* کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ سال ۹۳ شبکه نیم فرصتی دوباره به رضا رشیدپور داد تا به آنتن بازگردد. حسین کرمی مدیر این شبکه بوده و هست.

* رابطه با مدیر جدید: بعد از برنامه «عینک آفتابی» رضا رشیدپور بار دیگر ممنوع التصویر شد تا این که نوروز امسال به یکباره با برنامه «صفر صفر» در دوره مدیریت غلامرضا میرحسینی بر شبکه سه به تلویزیون بازگشت و مدتی است که برنامه صبحگانی «حالا خورشید» را برای این شبکه اجرا می کند. در این دوران علی اصغر پورمحمدی معاون سیما بود. پورمحمدی همان دوره ای که به عنوان معاون سیما فعالیت می کرد، عرقش به شبکه سه را نشان می داد و می توان حضور رضا رشیدپور در شبکه سه را هم پیرو همین علاقه مندی تعبیر کرد. پس عجیب نیست که رضا رشیدپور با قدرت بیشتر به کارش ادامه دهد و سیطره اش گسترش یابد.

علی ضیا

 در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ محمد احسانی؛ البته فراموش نشود که علی اصغر پورمحمدی که آن زمان معاون سیما بود و شخصا دستور ممنوع التصویری علی ضیا را صادر کرد.

* چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ ضیا در آن برهه برنامه ای روی آنتن نداشت و خودش را برای اجرای سری جدید «امشب» آماده می کرد. حتما خاطرتان هست که فیلم خوشحالی ضیا و هواداران پرسپولیس بعد از دربی، خیلی زود جنجال آفرین شد. ضیا از خود بی خود شد و شعاری علیه سرمربی وقت آبی ها یعنی پرویز مظلومی سر داد. در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۴ علی اصغر پورمحمدی معاون وقت سیما او را ممنوع التصویر کرد.

* چند سال بیکار شد؟ سه ماه.

* کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ مدتی بعد محمد احسانی از شبکه یک رفت و فضل الله شریعت پناهی سرپرست شبکه یک شد. او که علاقه ویژه ای به ضیا دارد همخه تلاشش را کرد تا مشکل این مجری برطرف شود. در نهایت ضیا با ویژه برنامه شب یلدا به تلویزیون بازگشت.

* رابطه با مدیر جدید: پورمحمدی سال پیش ضیا را ممنوع تصویر کرد اما همین که خیلی زود به تلویزیون بازگشت، یعنی آن توبیخ، بنرم بوده! ضیا در دوران مدیریت پورمحمدی بر شبکه سه پر و بال گرفت. او با دو برنامه «نیمروز» و «ویتامین ۳» پای خود را در تلویزیون سفت کرد و هیچ بعید نیست به زودی توسط خود پورمحمدی به این شبکه بازگردد. ضمن این که رمضان سال ۹۱ به دستور پورمحمدی اجرای «ماه عسل» از احسان علیخانی گرفته شد و به علی ضیا رسید.

محمدرضا شهیدی فرد

 در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ مهدی فرجی، البته گفته می شود فرجی تمایل داشته برنامه شهیدی فرد ادامه داشته باشد ولی علی دارابی معاون سابق سد راه بوده است.

* چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ محمدرضا شهیدی فرد تابستان ۹۰ برنامه «پارک ملت» را روی آنتن شبکه یک داشت اما به یکباره متوقف شد. این برنامه ابتدا قرار بود ۱۸۰ قسمت باشد اما بعد از قسمت ۱۳۲، مهر توقیف خورد.

* چند سال بیکار شد؟ ۵ سال

* کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ محمدرضا شهیدی فرد بعد از «پارذک ملت» در قامت مجری به تلویزیون بازنگشته. هر از چند گاهی خبر آمد که قرار است او برنامه داشته باشد ولی هیچ کدام رنگ واقعیت ندیده اند. شهیدی فرد تا مدت ها ممنوع التصویر هم بود تا جایی که تصویر او در برنامه های سینمایی اجازه پخش از تلویزیون نداشت! سال پیش شهیدی فرد مشاور تیم سازنده سری دوم «خندوانه» شد که این همکاری ادامه دارد و بعد از آن به عنوان مهمان در برنامه «طبیعت ۳۶۰ درجه» درباره زنده یاد محمد علی اینانلو صحبت کرد. از قضا در همین برنامه بود که از دلتنگی اش برای «پارک ملت» گفت.

* رابطه با مدیر جدید: محمدرضا شهیدی فرد آدم خوش فکری است؛ چه در قامت برنامه ساز و چه مجری. او وقتی به «خندوانه رفت» به برنامه جانی دیگر داد. از آنجا که خودش علاقه مند به ادامه «پارک ملت» است، باید دید علیرضا برازش مدیر شبکه یک راه فعالیت دوباره او را هموار می کند یا مدیران دیگر شبکه ها سراغش می روند؟

جواد یحیوی

 در دوره چه کسی به مشکل خورد؟ محمد حسین خرمی

* چه برنامه ای روی آنتن داشت؟ جواد یحیوی از «طعم آفتاب» دچار مشکل شد و بعد از آن هیچ برنامه جدی به او نرسید تا این که در نهایت سال ۸۷ ممنوع الکار شد. «طعم آفتاب» در سال ۷۷، سبک تازه ای از تالک شو در تلویزیون و گفتگویی داغ با لاریجانی رییس وقت صدا و سیما داشت و همان جا مورد مواخذه رییس قرار گرفت. مدتی نبود و می گفتند که گفتند دیگر نمی تواند در تلویزیون باشد.

* چند سال بیکار شد؟ عمر ممنوع الکاری واقعی یحیوی هشت سال است؛ یعنی از سال ۸۷ تاکنون.

* کی و در دوره مدیریت کی بازگشت؟ ممنوع الکاری یحیوی بعد از «طعم آفتاب» خیلی طول نکشید ولی سهمش اجرای مسابقات تلفنی بعدازظهر بود. در این برهه مدیریت شبکه تهران دچار تحول شد و علی اصغر پورمحمدی مدیریت این شبکه را به دست گرفت.

* رابطه با مدیر جدید: فعالیت جواد یحیوی با تغییر مدیریت در تلویزیون و آمدن عزت الله ضرغامی و انتخاب علی اصغر پورمحمدی به عنوان مدیر شبکه پنج پررنگ تر شد اما هیچ کدام از برنامه ها هرگز به پای «معلم آفتاب» نرسیدند. جواد یحیوی بارها از تمایلش برای بازگشت به تلویزیون گفته اما مدیران هیچ کدام نتوانسته یا نخواسته اند برای او کاری کنند. با توجه به انگیزه علی اصغر پورمحمدی در بازگشت دوباره به شبکه سه این فرضیه قوی است که او مسیر را برای حضور مجدد جواد یحیوی فراهم می کند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بررسی دلایل ممنوع الکار شدن شش مجری تلویزیون”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید