آخرین خبر

گپی با شهداد روحانی: فيلم فراموش مي شود اما موسيقي نه

آوای ایرانیان: شهرداد روحانی معتقد است آثار بعضی از آهنگسازان ایرانی در سطح جهانی است و هر ارکستر سمفونیکی می تواند آنها را در کنار آثار کلاسیک دنیا اجرا کند. اما متاسفانه چون آثار این آهنگسازان شناخته شده نیست باید در رپرتوار ارکسترهای مختلف دنیا اجرا شوند تا جایی برای خود پیدا کنند .

به گزارش آوای ایرانیان، شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر که طی هفته های گذشته در تهران کنسرتی را با ارکستر بزرگ برگزار کرد و در خصوص اجرای آثار خودش در اکثر اجراها گفت: من در درجه اول یک آهنگساز هستم و مردم مرا به این عنوان می شناسند و طبیعی است طرفدارانی دارم که دلشان می خواهد آهنگهای مرا بشنوند.البته من آثار آهنگسازان ایرانی را در ایران و خارج از کشور به تعدد اجرا کردم. به عنوان مثال آثاری از حسین دهلوی و احمد پژمان را با ارکسترهای بزرگ اجرا و رهبری کرده ام . که نمونه آن اجرای سال گذشته من با ارکستر سمفونیک پراگ که یکی از بهترین ارکستر سمفونیک‌های اروپاست در مقام رهبری در چندین اجرا آثاری از ساخته های خودم و احمد پژمان را اجرا کردم.

* انتشار آثار تصویری ارکستر سمفونیک تهران بی سابقه بود

وی ادامه داد: من زمانی که با ارکستر سمفونیک تهران در گذشته کار کردم کاملا آثار کلاسیک را اجرا نمودیم که برای اولین بار سه سی دی ارکستر سمفونیک تهران را که شامل اجراهای زنده در تالار وحدت بود به صورت صوتی و دو آلبوم دیگر را که تماما اجرای قطعات استاندارد موسیقی کلاسیک بود را به کمک انجمن موسیقی ایران به صورت تصویری منتشر کردیم که در تاریخ ۸۰ ساله اکستر سمفونیک تهران بی سابقه بود. به نظر من این آثار از جایگاه ویژه ای برخوردارند چرا که به صورت اجرای زنده ضبط شده اند و مردم می توانند این اجراها را زنده را ببینند.

* فیلم فراموش می شود اما موسیقی نه

این رهبر ارکستر در ادامه در خصوص لزوم اجرای موسیقی فیلم در کنسرتهای زنده نیز بیان داشت: خیلی از موسیقی فیلم ها هستند که آنقدر موسیقی شان قوی است که واقعا فیلم ممکن است فراموش شود اما موسیقی اش می ماند. در زمینه موسیقی کلاسیک هم این مسئله وجود دارد به عنوان مثال مندلسون قطعه ای دارد با عنوان «نیمه شب تابستان» که آن را بر اساس یک داستان برای تئاتر نوشته . اما وقتی در همان زمان آن تئاتر اجرا شد در اجرای اول شکست خورد و در نهایت فراموش شد به طوری که دیگر در هیچ جا اجرا نشده و نمی شود؛ اما موسیقی آن همچنان بعد از گذشت تقریبا ۲۰۰ سال ، مانده و با ارکسترهای متعدد در سراسر دنیا اجرا می شود.

روحانی ادامه داد: البته بعضی از موسیقی ها این خاصیت را دارند که بدون فیلم اجرا شوند و اثر خودشان را بگذارند درواقع موسیقی فیلم هایی که من در رپرتوارهایم تا به حال اجرا کردم جز این دسته آثار بودند که خود موسیقی به قدری قوی بوده که احتیاج به تصویر نداشته است. البته من کنسرتهایی در خارج از کشور می گذارم که تا به حال در ایران متاسفانه این کار را نکردم به طوری که در حین اجرا با ارکستر تصویر فیلم نیز پخش می شود.

* برخی آثار آهنگسازان ایرانی در سطح جهانی است

این آهنگساز باسابقه درباره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی با ارکسترهای بزرگ دنیا و مقوله جهانی شدن موسیقی ایرانی بواسطه این اجراها گفت: آثار بعضی از آهنگسازان ایرانی در سطح جهانی است یعنی قطعاتی هستند که هر ارکستر سمفونیکی می تواند آنها را در کنار آثار کلاسیک دنیا اجرا کند. اما متاسفانه چون آثار این آهنگسازان شناخته شده نیست باید در رپرتوار ارکسترهای مختلف دنیا اجرا شوند تا جایی برای خود پیدا کنند . من به شخصه هر وقت موقعیت پیدا کردم این آثار را در رپرتوار اجرایی ارکسترهایی که رهبری شان کردم قرار دادم و البته هم در آینده قصد دارم آثار این عزیزان را اجرا کنم .

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گپی با شهداد روحانی: فیلم فراموش می شود اما موسیقی نه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید