آخرین خبر

خواننده موسیقی پاپ: در ترانه هم نیازمند دوره بازگشت هستیم

آوای ایرانیان: کامران رسول زاده خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ در آیین رونمایی از آلبوم «پردهٔ پندار» به خوانندگی امیر آرتا، گفت: ترانه هایی که نگاه درست اجتماعی دارند، بسیار توانسته اند به فرهنگ کمک کنند و این چیزی است که کم تر می شنویم.

به گزارش آوای ایرانیان، آیین رونمایی از آلبوم «پردهٔ پندار» با صدای امیر آرتا، روز گذشته با حضور شماری از چهره های سرشناس، در ساختمان نشر چشمه، واقع در شهرک غرب، برگزار شد.
این مراسم با حضور میهمانانی همچون پدرام آزاد، حمیدرضا پگاه، کامران رسول زاده و گرشا رضایی برگزار شد.
محمد موسویان نیز در آغاز این برنامه به خنیاگری پرداخت و در حالی که گیتار نیز می نواخت، با خواندن شعرهایی از مولانا و البته یکی از ترانه های خودش، چند قطعه اجرا کرد.
به گزارش روابط عمومی این آلبوم، در ادامهٔ این برنامه هر یک از مهمانان دیدگاه خود را دربارهٔ این آلبوم مطرح کردند.
کامران رسول‌زاده، خواننده و ترانه سرای موسیقی ایران، دربارهٔ آلبوم «پردهٔ پندار» گفت: من این آلبوم را گوش دادم و احساس کردم همراه با یک فضای نوستالژیک است. هم صدا و هم ملودی، نوستالژیک است و خاطره دارد. انتخاب شعرها نیز جلب توجه می کند.
وی در ادامه به معضل های ترانهٔ امروز هم اشاره کرد و گفت: این مسئله باید آسیب شناسی شود. ترانه بار سنگینی را در مسائل عاطفی و اجتماعی به دوش می کشد و از این نظر که طبق تعاریف ترانه با ملودی معنا پیدا می کند، معمولاً به راحتی ملودی ها به خلوت مخاطبان راه پیدا می کنند و گاهی جزو فرهنگ شخصی و عمومی می شوند. ترانه در طول تاریخ توانسته حتی تأثیرگذاری در حدّ جنبش های بشری داشته باشد. ترانه هایی که نگاه درست اجتماعی دارند، بسیار توانسته اند به فرهنگ کمک کنند و این چیزی است که کم تر می شنویم.
رسول زاده با بیان اینکه در سال های اخیر از طریق فضای مجازی تقریباً روزی نیست که ترانه جدیدی نشنویم، افزود: پرداختن به آثار درخشان شعر معاصر جسارتی می خواست که امیر آرتا در آلبوم «پردهٔ پندار» آن را داشته است. به طور کلی باید بگویم درست است که تولید کنندگان موسیقی مجبورند بر اساس نیازهای بازار موسیقی حرکت کنند، اما من که از دست اندرکاران موسیقی هستم و در حوزهٔ ترانه هم سعی کرده ام قدم بردارم، می خواهم از جامعهٔ مخاطبان موسیقی خواهش کنم مراقب گوششان باشند. ما هنرمندان ارزشمندی داریم که عمرشان را پای هنر می‌گذارند اما شنیده نمی‌شوند. من احساس می‌کنم ما این روزها نیاز به دورهٔ بازگشت ترانه‌یی داریم.
او در ادامه با مقایسه هنر سطحی و هنر ریشه دار افزود: ما می توانیم با دسته بندی چیزهایی که گوش می دهیم، قدری فضای ایجاد شده را کنترل کنیم. بعضی از هنرمندان در این میان کم تر شنیده می شوند و برخی ها هم بعد از پایان حیات هنری خودشان شنیده می شوند. نباید فقط به آنچه فضاهای مجازی در اختیارمان قرار می دهند، بسنده کنیم.
رسول زاده گفت: در مورد امیر آرتا هم باید بگویم او صدای گرم و خاطره انگیزی دارد؛ ترکیبی از چند صدای خاطره انگیز. ملودی ها را خیلی دوست داشتم. فضاهای خیلی ساده را انتخاب کرده، البته یک جاهایی هم ریسک کرده و خواسته فضاهایی با تمپوی بالا را تجربه کند که بی تعارف من این بخش را نپسندیدم اما در بقیه قطعه ها با او ارتباط برقرار کرده ام.
سپس گرشا رضایی نیز برای لحظه هایی پشت تریبون رفت و گفت: ما فقط یاد گرفته ایم غُر بزنیم! شاید در یکی دو دههٔ گذشته شرایط موسیقی ما خوب نبود، اما الان خیلی از موزیسین‌ها از نظر مالی اوضاع خوبی دارند ولی وضع موزیک همچنان همان است. اینکه می گویند مجوز نمی‌دهند هم دیگر درست نیست و بهانه است، چراکه ما خودمان نمی‌خواهیم کار خوب و ریشه‌دار تولید کنیم.
در انتها نیز امیر آرتا، خوانندهٔ آلبوم «پردهٔ پندار» در صحبت کوتاهی دربارهٔ آلبوم خود گفت: امشب از زیباترین شب‌های زندگی من است، خیلی از دوستان و حامیان من اینجا حاضرند. من مدت ها شرایط سختی داشتم، اما از انرژیی که از این دوستان گرفتم، توانستم ادامه دهم.
او در بخشی از سخنانش به برخوردهای نامناسبی که برخی از مرکزهای فرهنگی با او و آلبوم وی داشته اند هم اشاره کرد و گفت: برخوردی که در برخی مرکزها دیدم، برخورد کاسب کارانهٔ عجیبی بود. کسی که کار فرهنگی می کند نباید مکان فرهنگی که در اختیار دارد را به صورت ساعتی اجاره دهد. نشر چشمه اما برخورد خوب و عجیبی انجام داد. من از مدیریت نشر چشمه که این خاطرهٔ خوب را ایجاد کرد، متشکرم. کارشان جای تأیید و تعریف دارد. باید این انتشارات را ارج بگذاریم تا متمایز شود از جاهایی که به غیر از این عمل می کنند.
امیر آرتا همچنین در انتها با همراهی مازیار شهسواری به اجرای زنده‌ٔ برخی از قطعه های آلبوم پرداخت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خواننده موسیقی پاپ: در ترانه هم نیازمند دوره بازگشت هستیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید