آخرین خبر

صداوسیما، حیات خلوت هنرمندان کره ای و ژاپنی شده/ نفوذ آجیل فروشان به صنف تهیه کنندگان سینما

به گزارش آوای ایرانیان:  نشست خبری دومین اجلاس جهانی شعر همسرایی به همراه تولید چند فیلم در حوزه دفاع مقدس با حضور سیدعباس مجابی مدیرعامل موسسه نورگستر گلها، محمد بیک زاده تهیه کننده پیشکسوت سینما و  محمود عزیزی پیشکسوت بازیگری و مدیر بخش هنری این موسسه و جمعی از شعرای برجسته کشور در تالار “خان جان” برگزار شد.
محمود عزیزی در ابتدای این نشست خبری گفت: دوران دفاع مقدس چندوجه مختلف دارد که تنها یکی از آن پرداختن به موارد جنگی است و مهم ترین بخش آن که متاسفانه در امور هنری مغفول مانده است مباحث فرهنگی دوران دفاع مقدس است، در واقع دفاع مقدس، دفاع از ارزش های والای انسانی است که در درون خود مواردی چون ایثار، ازخودگذشتگی، فداکاری و محبت را جای داده است.
وی ادامه داد: هر زمان ما به وجه دوم دفاع مقدس که همان ارزش های والای انسانی است پرداخته ایم شاهد ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در جامعه بوده ایم و هر گاه مانند شرایط اخیر کمتر به این مسئله پرداخته شده، روحیه ایثارگری در جامعه کمرنگ تر شده است.
این بازیگر سینما گفت: یکی از اهداف اصلی موسسه نورگستر گلها در حوزه سینما و تئاتر نیز پرداختن به ارزش های والای انسانی دفاع مقدس است که بتوانیم در این راستا گامی موثر برداریم.
وی گفت: بنده در این طرح بزرگ در حوه تئاتر انجام وظیفه خواهم کرد و قرار شده است با کمک و یاری کانون فرهنگی مساجد، از امکانات این کانون ها در مساجد برای آموزش تئاتر با محوریت ارزش های والای دوران دفاع مقدس بهترین استفاده را ببریم.
وی افرود: بزودی از طریق سایت موسسه، شرایط جذب مربیان برای حضور و آموزش هنر تئاتر به جوانان علاقه مند اعلام خواهد شد.
محمد بیک زاده، تهیه کننده سینما و سریال تاریخی امام علی(ع) در ادامه نشست در خصوص فعالیت های سینمایی این مرکز که به مدیریت وی صورت خواهد گرفت، گفت: یکی از مهمترین اهداف موسسه نور گستر گلها تولید فیلم های سینمایی، سریال و مستند است و ما هم اکنون بخش مستند آن را شروع کردیم و در حال حاضر نیز مشغول فیلمبرداری و تهیه مستندات آرشیوی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: در بخش سریال سازی هم باید اعلام کنم که بخشی از سناریوها آماده شده و برای بخش دیگرنیز در حال مذاکره هستیم و خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.

تهیه کننده سریال امام علی(ع) با اشاره به وظایف و تعهدات یک تهیه کننده واقعی تصریح کرد: تمام کسانی که در موسسات سینمایی و تلویزیونی کار می کنند مجاز هستند هر سطحی از تحصیلات را داشته باشند اما این تنها تهیه کنندگان هستند که حتما باید دررشته خود تحصیلاتی بالاتراز کارشناسی داشته باشند چرا که تهیه کننده ، طراح اولیه تولید است و می بایست دانش قصه و دانش تولید را داشته باشد تا بتواند گروه را مدیریت کند و جای تاسف دارد که متاسفانه امروز برخی از آهن فروشان ، قالی فروشان و آجیل فروشان وارد عرصه تهیه کنندگی شدند!

بیک زاده در مورد تولید فیلم های دفاع مقدس موسسه نور گستر گلها که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه هدف ما حضور در جشنواره فیلم فجر نیست گفت: با وجودی که فیلم های جنگی زیادی در این مملکت ساخته شده است اما واقعا تاکنون فیلمی قابل عرضه برای دنیا داشته ایم؟ ما به دنبال فیلمی هستیم که بتوانیم  آن را به جهانیان عرضه کنیم. آیا مجموعه کارهای جنگی ما با فیلمی مثل « قلعه عقابها» قابل قیاس است؟

تهیه کننده سریال« کمند خاطرات» تاکید کرد: ما به دنبال ساخت فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس هستیم تا با عرضه آن شرمنده مخاطبین نباشیم.

وی با اشاره به فیلم مستند افزود: متاسفانه در ایران کار خبری را فیلم مستند می دانند در حالی که کار مستند سخت تر از کارهای نمایشی است. لذا تلاش می کنیم مستندهای کاملا دراماتیک را در این موسسه تولید کنیم.
سیدعباس مجابی  گفت: هنگامی که نامی از دفاع مقدس می شود ذهن ها فقط به سمت جنگ و اسلحه می رود چرا که همیشه یاد گرفتیم دفاع مقدس را اینگونه معرفی کنیم این درحالی است که می شود دفاع مقدس را با شعر و سایر هنرها هم معرفی کرد.

وی بحث فرهنگ هرکشور را مهمتر از خاک آن اعلام کرد و یاد آور شد: اگر فرهنگ کشوری گرفته شود بی شک تهاجم به خاک آن کاری ساده تر خواهد بود.
به گفته مجابی، دفاع مقدس همیشه توپ وتانگ نیست بلکه دفاع از ارزشها نیزمی تواند دفاع مقدس نام بگیرد.
او تاکید کرد: هنگامی که فرهنگ خودمان را به فراموشی بسپاریم و به آن بی اعتنا باشیم باید بپذیریم که حیاط خلوت صداوسیمای ما مملو از فیلم های ژاپنی و کره ای شود.

مجابی با اشاره به فعالیت موسسه نور گستر گلها در حوزه تئاتر و فیلم های دفاع مقدس گفت: با برنامه هایی که در این عرصه پیش بینی کردیم حتما مردم در آینده نزدیک، شاهد تحولات عظیمی در این زمینه خواهند بود چرا که ما هرآنچه را که در توان داریم به میدان خواهیم آورد تا ثابت کنیم ما همان ملتی هستیم که هشت سال جلوی بزرگترین مستکبران جهان ایستاده ایم.

وی در مورد برگزاری تئاتر در کانون مساجد گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا علاقه مندان به تئاتر را در کانون مساجد به مدیریت آقای محمود عزیزی آموزش بدهیم و اگر مساجد و کانون با هنرمندان همراه شوند این کار شدنی خواهد بود.

مدیرعامل موسسه نور گسترگلها در مورد تولید فیلم های دفاع مقدس تصریح کرد: اولویت ما توجه به غرب کشور است و دراین بین نیز از رزمندگانی که دراین بخش حضور داشتند بهره مند خواهیم شد.

وی اعلام کرد: ما با ساخت فیلم های دفاع مقدس در همه حوزه های هنری به دنبال وفاق ملی هستیم.

سید عباس مجابی در مورد حضور شعرای بین الملل در دومین اجلاس جهانی شعر همسرایی خبر داد تعدادی از شعرایی که در جهان به زبان فارسی شعر می سرایند نیز به این اجلاس دعوت خواهند شد.

وی ادامه داد: شعر زبان همه دنیا است و این هنر ماست که بتوانیم آن را در سطح جهان اجرا کنیم چرا که سبک و طریقه بیان شعر می تواند همان گفتمان جهانی قلمداد شود.
در ادامه این نشست ، بختیار بختیاری از شاعران برجسته کشور در این نشست نیز با بیان اینکه موسسه نور گستر گلها در تجمیع حدود ۲۳۰ شاعر کشور همت کرد تا آنان بتوانند در دو موضوع مناجات نامه و سوگند نامه نزدیک به ۵ هزار شعر در قالب مثنوی بسرایند و این یک حرکت بدیع جهانی است که تاکنون سابق نداشته و سعی می کنیم آن را بزودی ثبت جهانی کنیم.

وی با اشاره به نخستین برگزاری اجلاس جهانی شعر همسرایی درسال گذشته خبر داد دومین اجلاس جهانی شعر همسرایی و اولین همایش انجمن شاعران ایران نیز از ۲۴ تا ۲۶ مردادماه  ۹۵ برگزار خواهد شد.

این شاعر کشورمان در واکنش به  مصادره شدن برخی از شاعران ایرانی به نفع دیگر کشورها با بیان اینکه دفاع از فرهنگ به مثابه دفاع مقدس خواهد بود تاکید کرد در دومین اجلاس جهانی شعر همسرایی حتما این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

حسن اسدی یکی دیگر از شاعران حاضر در نشست گفت: متاسفانه شعر در برابر متشاعران در حال فراموشی است و آنقدر غزل را کوبیدیم که غزل دیگر کشورها در عرصه ادبیات در حال یکه تازی است.

وی اضافه کرد: من با شعر سفید مخالف نیستیم اما برخی از شعرهای سفید هیچ مفهومی ندارند و تنها بازی با کلمات هستند. من شعر سفید را دوست دارم اما از هذیان گویی متنفرم.

ابراهیم نصراللهی یکی دیگر ازشعرای کشور هم گفت: جایگاه شعردر جامعه بشری جایگاهی بس بزرگ است. شعرهمانند دژی استوار است که اگر خوب سروده شود کل جامعه را از گزند تهاجمات حفظ می کند همان طوری که یک بیت شعرحکیم فردوسی، ولوله ای در صفوف لشگر سلطان محمود انداخت.

وی ادامه داد: اهمیت شعر درجوامع  به آن حدی است که هر کشوری شعر و سرودی را به عنوان نماد ملی خود انتخاب کرده است. این در حالی است که مقام شعر در جامعه، مقام رفیعی است پس باید از شعر دفاع کرد و شاعر را مورد تفقد قرار داد.
این شاعر کشورمان با ببان اینکه هر نوشته ای را نمی توان شعر نامید تصریح کرد: متاسفانه دیده می شود سروده هایی به چاپ می رسد ودر فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته می شوند که هیچ بویی از شعر به مشام نمی رسد اما ناشرانی با گرفتن پول هنگفت، مبادرت به چاپ این سروده ها می کنند که جای بسی تاسف و تامل است.

در خاتمه ، محمد زمان تفرشی یکی دیگراز شعرای برجسته کشورمان با سرودن شعری در مورد حضرت علی و میلاد امام حسن (ع) نشست را به پایان رساند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “صداوسیما، حیات خلوت هنرمندان کره ای و ژاپنی شده/ نفوذ آجیل فروشان به صنف تهیه کنندگان سینما”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید