آخرین خبر

خاطره طعنه حاتمی کیا به عینک آفتابی کیارستمی

آوای ایرانیان: عینک آفتابی زدن کیارستمی از نظر بعضی‌ها نوعی فیگور روشنفکری بود. یادم هست که در مجله فیلم (هوشنگ گلمکانی) از قول کیارستمی خوانده بودم که به طنز گفته بود:« من برعکس مردم هروقت بخواهم شناخته نشوم عینک آفتابی ام را برمی دارم».

خاطره طعنه حاتمی کیا به عینک آفتابی کیارستمییک بار در مراسمی دانشجویی که کیارستمی مهمانش بود، شرکت داشتم. دانشجویی از کیارستمی دلیل این اصرار بر عینک آفتابی را پرسید و او گفت که مشکلی در قرنیه دارد که نور به شدت برای چشم‌هایش مضر است. اسم علمی آن بیماری را هم گفت که یادم نیست و ادامه داد:« نمی دانید از اول جلسه این نور پروژکتور کنار تریبون چقدر اذیتم می‌کند!».

مسئول فنی جلسه پروژکتور را خاموش کرد و‌حضار دست زدند. این عینک آفتابی زدن کیارستمی بدون اشاره -آگاهانه یا ناآگاهانه- به دلیل اصلی‌اش، به شکل ناجوانمردانه‌ای در فیلم «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا اسباب طعنه شد که مثلا بی‌خیالی و ایزوله بودن امثال کیارستمی را نشان بدهد.

الان که در اخبار چشم‌ام افتاد به حرف‌های توام با ستایش حاتمی‌کیا در مورد کیارستمی و تجلی این خصلت « مرده‌پرستی» و آن دشنه به زندگان و احترام به مردگان که در تار و پودمان بافته شده است، دیدم بد نیست آن خاطره را مرور کنم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خاطره طعنه حاتمی کیا به عینک آفتابی کیارستمی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید