آخرین خبر

نمی‌خواهیم مشهد لاس‌وگاس شود

برنامه «زاویه» که شامگاه چهارشنبه ۱۷ شهریور از شبکه چهار سیما پخش شد، به بحث لغو کنسرت‌ها به ویژه در استان خراسان رضوی اختصاص داشت.

به گزارش آوای ایرانیان، در این میزگرد حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مسعود کوثری پژوهشگر و مدرس موسیقی در دانشگاه، احمد رهدار رییس موسسه فتوح اندیشه و علی‌ الهی‌خراسانی پژوهشگر فقه به مناظره با یکدیگر پرداختند.

در ابتدای این برنامه، مسعود کوثری در خصوص مجوز کنسرت‌ها گفت: «مجوز کنسرت‌ها با نظارت شورای فرهنگی صادر می‌شود. ما باید شورایی تشکیل دهیم که به طور سر سختانه بر روی کنسرت‌ها نظارت داشته باشد تا بعد از گرفتن مجوز کنسرتی لغو نشود. مجوز برگه ای است که از طرف جمهوری اسلامی تایید می شود.»

در ادامه حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به مسیر پر پیچ و خم و سخت صدور مجوز کنسرت و با تاکید بر سراسری بودن حوزه اختیار دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: « در هر استانی دبیر شورای فرهنگ، مدیر کل ارشاد است. وقتی برگه مجوز را به کسی می‌دهیم یعنی این برگه با نظارت چند جا و حتی برنامه ریزی شرکتی که قرار است کنسرت برگزار کند به خواننده داده می شود. عده ای از مردم هم با اشتیاق بلیت کنسرت را خریداری می‌کنند اما شب شروع اجرا، کنسرت را لغو می‌کنند در این صورت تکلیف خسارت های پیش آمده چیست؟»

وی افزود: «تا کنون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی، کنسرت  خوانندگانی چون علیرضا قربانی، سالار عقیلی، کیهان کلهر و برخی دیگر از خوانندگان لغو شده است. درحالی‌که خراسان یکی از مکاتب مهم موسیقی است، چرا این اتفاق باید بیفتد.»

در پاسخ به این نظرات، احمد رهدار، رییس موسسه فتوح اندیشه تاکید کرد: «حکم الهی در هر مکانی تغییر می‌کند، همانطور که برای ورود به مکه و مدینه احکامی وجود دارد. در همین ارتباط، مشهد شهری است که نمی توان با معیارهای حداقلی به آن هویت داد. کنسرت، امری ایرانی نیست، پدیده معاصر و غربی است و ما با آن مشکل داریم. کنسرت‌ها محل ابتذال زنان ومردان است و طبق قانونی که وضع شده اگر کنسرتی با قوانین شهر مشهد هماهنگی نداشت باید حذف شود.»

در این راستا، علی الهی‌خراسانی، پژوهشگر فقه هم توضیح داد: «ما شهرهای زیارتی را از غیر زیارتی تفکیک کردیم چون نمی‌خواهیم مشهد مانند شهرهای دیگر لاس‌وگاس شود. وقتی یک پدیده فرهنگی مثل کنسرت می‌خواهد اجرا شود، مولفه های آن باید مد نظر قرار گیرد. ما می‌خواهیم از هویت شهر زیارتی حفاظت کنیم.»

وی بااشاره به ضرورت تدوین دقیق ضوابط و مقررات برگزاری اجراهای زنده موسیقی تاکید کرد: «کنسرتی که با مولفه های شهر جور نباشد موجب آسیب به هویت شهر می شود،مخالفت های ما به دلیل آن هست که مشهد مثل اروپا نشود، این شهر  باید الگوی هنر باشد.»

« زاویه»  یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی شبکه ۴ صدا و سیما است که چهار‌شنبه شب‌ها ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمی‌خواهیم مشهد لاس‌وگاس شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید