آخرین خبر

معتبرترین سازمان موسیقی ایتالیا در جهان به ایران می‌آید

آوای ایرانیان: در نشست خبری ارکستر «کامریستی دالا اسکالا» عنوان شد که «اسکالا» معتبرترین سازمان موسیقی ایتالیا در سطح جهان است که برای اجرای کنسرت در زمان محدود یک شب، در ایران حضور پیدا می‌کند.

نشست خبری ارکستر «کامریستی دالا اسکالا» با حضور علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، سفیر ایتالیا و رایزن فرهنگی این کشور صبح امروز ۲۳ شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اینکه قرار است یک رویداد فرهنگی موسیقی با همکاری ایتالیا در کشورمان انجام شود، گفت: برگزاری این کنسرت باعث می شود مرور مجددی در روابط بین ایران و ایتالیا داشته باشیم و این باعث افتخار است که میزبانی چنین اتفاقی بنیاد رودکی است. ما در ماه‌های گذشته برنامه‌های مفصلی را در تعامل با کشور ایتالیا روی صحنه بردیم که یکی از آنها برگزاری ارکستر جوانان ایتالیا با همکاری هنرمندان ایرانی بود.

وی افزود: در این راستا اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن توانستیم هنر اصیل ایران را به دنیا معرفی کنیم. کشور ایتالیا جزو ملل های پیشرو در برقراری ارتباط بین دو کشور پس از برجام در زمینه فرهنگ و هنر بود. ما پیش از این نشست جلساتی را برگزار کردیم و به تصمیمات جدیدی رسیدیم که با حمایت سفارت ایتالیا محقق خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در نتیجه این مذاکرات اپرایی در تالار وحدت روی صحنه ببریم.

صفی پور بیان کرد: ارکستر «اسکالا» گروهی در میلان با جایگاه ویژه است که به بسیاری از کشورها سفر کرده و جوایز متعددی را گرفته است. حضور این گروه با ۲ هدف در ایران دنبال می‌شود، اول برگزاری برنامه‌ای در سطح ارکستر مجلسی که اتفاق مبارکی است، دوم برگزاری مستر کلاس با حضور نوازندگان مطرح این کشور که در این راستا نه تنها ارتباط خوبی میان علاقه مندان با هنر موسیقی ایتالیایی شکل می گیرد بلکه هنرمندان ایرانی و ایتالیایی نیز در جهت تقویت موسیقی کلاسیک تعامل خوبی برقرار خواهند کرد.

در ادامه این نشست مائورو کنچادوری سفیر کشور ایتالیا به روابط فرهنگی ایران و کشور خود اشاره کرد و افزود: اتفاقا نخست وزیر ایتالیا در سفری که چندی پیش به ایران داشت به این رابطه عمیق اشاره کرد و در نظر داشت که زمینه های گسترده ای برای پیشبرد روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در نظر بگیریم. نخست وزیر همچنین به این موضوع توجه دارد که روابط فرهنگی باید در اولویت قرار بگیرد چون تفاهم فرهنگی بین ۲ کشور  بقیه مسائل را به مرور حل می کند.

وی افزود: ایران و ایتالیا بیش از ۳ هزار سال درک مشترک فرهنگی دارند و همین موضوع به گفتمان بین ۲ ملت کمک می کند و باعث می شود این ۲ کشور مثل ۲ حلقه ای از یک زنجیره جهانی باعث ارتباط ملل مختلف شوند. به همین خاطر وقتی تعامل بین ایران و ایتالیا شکل می گیرد آنقدر ساده است که بدون کلام و از طریق احساسات می توانند رابطه برقرار کنند چرا که کنجکاوی های زیادی برای درک متقابل وجود دارد و به همین دلیل است که نخست وزیر ایتالیا به مقوله فرهنگ تا این اندازه اهمیت می دهد.

سفیر کشور ایتالیا یادآور شد: موسیقی ساده ترین ابزار برای درک انتقال فرهنگ است، چون نیازی به ترجمه ندارد و از طریق شنیدن می توانید عواطف و احساسات یک کشور را بشناسید برای کسی مثل من که به عنوان یک دیپلمات به ایران آمدم اولین چیزی که در شناخت بیشتر ایران به من کمک می کند موسیقی است. سفارت ایتالیا با درک این موضوع تصمیم گرفت با بنیاد فرهنگی رودکی وارد تعامل شود و به برگزاری رویدادهای فرهنگی بزرگتر بیاندیشد. ما بعد از این ۲ برچسب جدید را به این تعامل اضافه خواهیم کرد. به این صورت که نام بنیاد رودکی را در کنار اسکالای میلان می گذاریم و افتخار می کنیم که فعالیت های ما به اینجا ختم نمی شود چراکه ایده های جدیدی داریم و می خواهم چگونگی انجام این ایده ها را از زبان رایزن فرهنگی مان که بهترین رابط بین ۲ کشور است بشنوید.

چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در معرفی برنامه های پیش رو بیان کرد: ما روابط فرهنگی موسیقایی نزدیک با بنیاد رودکی داریم. پیش از این هم در زمینه موسیقی با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و جوانان ایتالیا اتفاقات خوبی در تالار وحدت رقم خورد. این بار قرار است تلاش هایمان به یک شب اجرا محدود شود ولی با کیفیتی بسیار بالاتر. «اسکالا» معتبرترین سازمان موسیقی ایتالیا و حتی در کل جهان است. این سازمان ارکستر مجلسی خود را به ایران می آورد تا مردم شما با موسیقی زهی ایتالیا آشنا شوند. طبقه بندی کیفی در مورد نوازندگان ایتالیا واقعا کار سختی است ولی ما ۳ نفر از بی نظیرترین آهنگسازان کشورمان را به ایران آوردیم تا شما را با موسیقی قرن ۱۸ ایتالیا آشنا کنیم.

وی افزود: در ابتدا اجرا با ارکستر «وی والدی» که واقعیت موسیقی ونیز اوایل قرن ۱۸ را برایتان تداعی می کند، آغاز خواهد شد. بعد با یک ویالونیست انتزاعی «پاگانینی» ادامه پیدا می کند و بعد قطعات الهام گرفته از «جوزه پوردین» که سمبل موسیقی کل جهان است را خواهید شنید. «جوزه پوردین» در هویت ملی ما اسطوره محسوب می شود و ما امیدواریم توانسته باشیم بهترین های موسیقی مان را به ایران تقدیم کنیم.

رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران اظهار کرد: چون سیاست های ما خارج از ایتالیا همکاری نزدیک با کشور میزبان است و از آنجایی که می دانیم سطح موسیقی ایران در بنیاد رودکی چقدر بالا و معتبر است تصمیم گرفتیم یک مستر کلاس با حضور مبین افروز ویالونیست ایرانی –ایتالیایی برگزار کنیم.

چرتی توضیح داد: این برنامه ها از سفر شهردار سابق میلان به ایران نشات گرفت و او علاوه بر ملاقات سازمان های فرهنگی و دیدار با محمدباقر قالیباف به اصفهان نیز سفر کرده بود. امروز شهردار میلان عوض شده ولی شهردار جدید در طی انجام تعهدات قبلی فعالیت می کند. همانطور که در این نشست بیان شد ما به دنبال برنامه های متعدد در ایران هستیم و ۲ رویداد دیگر را رقم خواهیم زد. اول برگزاری رسیتال پیانو به نفع زلزله زدگان ایتالیا برگزار خواهد شد و دوم حضور یک گروه موسیقی ایتالیایی در جشنواره فجر امسال است.

وی در پایان درباره دیگر اهداف مورد نظر برای این تعامل بیان کرد: ستارگان سالن های تئاتر و موسیقی هنرمندان صحنه هستند ولی یادمان نرود که در تالارهای فرهنگی اگر برنامه ای خوب اجرا می شود و ما از آن لذت می بریم مدیون کسانی هستند که در بخش نور و صدا فعالیت می کنند. در تعریف فعالیت های جدید با بنیاد رودکی قصد داریم برای کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند نیز  تمهیداتی بیندیشیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معتبرترین سازمان موسیقی ایتالیا در جهان به ایران می‌آید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید