آیا مردم در نوروز حوصله تماشای تئاتر دارند؟
سالنهای خصوصی تئاتر این روزها اگر کرونا را هم کنار بگذاریم به دلیل مشکلات مالی همینطور کرونا گرفته بودند این شرایط به وضعیت وخیم تماشاخانهها دامن زده به طوریکه مدیران بیشتر تماشاخانههای خصوصی این روزها نزدیک به ورشکستگی مالی شده و نیاز به حمایت و کمک دارند.
یکی از این تماشاخانه ها، نوفل لوشاتو است که در سال ۹۸ بسیار فعال، پرکار و پرمخاطب بوده است به همین منظور با داود نامور مدیر این تماشاخانه به گفت: وگو نشستیم:
*جناب آقای نامور وضعیت تعطیلی برای تماشاخانهها نگران کننده است شما هم در مصاحبههای قبلیتان گفته بودید که امکان ورشکستگی برای تئاتر خصوصی زیاد است، این روزها در چه حالی هستید و اینکه برنامه هایتان قرار است به چه صورتی پیش برود؟
*شما معتقد هستید که تماشاخانههای خصوصی بدون عیب و ایراد هستند یعنی آسیبهای آنها را قبول ندارید؟
شرایط تئاتر خصوصی این روزها طوری است که با دو ماه تعطیلی مثل همین الان برای شیوع کرونا به راحتی به ورشکستی میرسد. هنرمندان به جای اینکه به ما روحیه بدهند و تبلیغات مثبت انجام دهند، دست به فعالیت منفی مجازی یک عده زده اند.
*صحبتهایی درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانهها بالاخص تئاتر خصوصی شده است آیا با شما در این زمینه مذاکرهای صورت گرفته است؟
خیلیها تعریف تئاتر خصوصی را اشتباه فهمیده اند، فکر میکنند، چون اسمش تئاتر خصوصی است باید پول بدهند و بروند کار کنند درصورتی که قسمت اعظمش این نیست و دولت هم حمایت میکند. مگر دولت چند سالن در اختیار دارد و با این همه خروجی دانشگاهی و فارغ التحصیل سینما، تئاتر، هنرهای نمایشی دانشگاه هنرهای زیبا، سوره، فرهنگ و هنر و کاردانی چطور میتواند اینها را جواب گو باشد بنابراین نیاز به تئاتر خصوصی دارد. بهرحال اینها به یک عشقی به این رشته آمدند و یک جا باید تجربه و کار کنند.
بهرحال خدایی نکرده اگر تئاتر خصوصی ضربه بخورد به همه این جامعه ضربه خورده و بیکاری هاه بیشتر میشود.
شما حساب کنید الان هجده تماشاخانه خصوصی فعال هستند از بلک باکس ۴۰-۵۰ نفره تا ۳۰۰ نفره، همه اینها را حدودی حساب کنیم یک سری تماشاخانهها تا هفده ـ. هجده کارمند و برخی هفت ـ. هشت کارمند دارند، بیش از ۲۰۰ نفر در این تماشاخانهها حرفهای مشغول هستند و کار میکنند که ۸۰ درصد این ۲۰۰ نفر، رشته تخصصی شان نمایش است و این تعطیلی باعث بیکار شدن این افراد شده است و باعث میشود که تئاتر دولت تحت فشار قرار بگیرد.
امسال جشنواره تئاتر فجر نشان داد که تئاتر خصوصی حتی در برند فجر هم خیلی تأثیرگذار است به دلیل اینکه ۵۰ درصد کارهایی که در فجر اجرا رفت در تئاتر خصوصی بود، شاید بیش از ۵۰ درصد کارهایی که کاندید جایزه شدند هم از کارهایی بود که در تئاتر خصوصی به صحنه رفته بود، مثل کریلوژی، مارلون براندو و بیگانه در خانه که همه در خصوصی اجرا رفته بودند.
*اگر این یک ماه که به دلیل کرونا همه جا تعطیل شده را فاکتور بگیریم وضعیت نوفل لوشاتو در سالی که گذشت راضی کننده بود؟ چه آماری از مخاطبان و فروش کارها وجود دارد.
بیش از ۱۱۰ اجرای جشنوارهای ما در نوفل لوشاتو داشتیم از ابتدای سال ۹۸ ما با تئاتر دانشگاهی کارهای جشنواره ایمان را آغاز کردیم تا رسیدیم به تئاتر تجربه (۲۶ گروه نمایشی)، آرخه، افرا و در نهایت هم قرار بود با جشنواره تئاتر ثمر هم اجراهای جشنوارهای را به پایان ببریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و جشنواره ثمر تصمیم دارد در صورت مساعد شدن شرایط فروردین ماه جشنواره خود را برگزار کند.
همچنین امسال ما بیش از هفتاد ـ. هشتاد نمایشنامه خوانی با گروههای حرفهای و نویسندگان مطرح داشتیم. هفتاد درصد این نمایشنامه خوانی ها، اجراها و جشنواره را ما ریالی دریافت نکردیم فقط درصد سالن سی درصد و هفتاد درصد گروه را در نظر داشتیم. حال من چطور سالن خصوصی هستم که این همه حمایت میکنم درحالیکه سالن خصوصی اسمش رویش است که باید پولش را بگیرد، اما ما نگاهمان اینطور نبود، نگاهمان کمک به تئاتر و استعدادیابی از گروهها بود.
من به گروهی چهار بعد از ظهر اجرا دادم که بهترین کار ما شد به خاطر اینکه کار نمایشی با کیفیتی بود مخاطب خود را هم جذب کرد، ساعت سه بعداز ظهر و دوازده شب نمایش لانچر به صحنه میرفت خیلی هم پرمخاطب بود و هنوز هم هست.
در نهایت این را بگویم که سال ۹۸ ما بسیار پرکار و پرمخاطب بود به لحاظ برگزاری جشنوارهها هم غنی بودیم، هفت تا از اجراهای نوفل لوشاتو امسال به فجر رفت، سه تا در بخش به علاوه فجر و چهار تا هم در بخش رقابت که همه اینها نشان میدهد این سالن چقدر فعال است.
۹۹ درصد از کارمندان سالن ما نمایش خوانده اند از کارشناسی تا دانشجوی دکتری داریم و همین نشان میدهد که ما از تئاتریها حمای میکنیم یک ماه خسارت ما مساوی با دویست تا سیصد میلیون ضرر مالی است حال شاید یک عده دوستان ناراحت شوند که چرا مبلغ اعلام میکنم، اما ایرادی دراین نمیبینم ما واقعا ۹۳ میلیون هر ماه اجاره میدهیم و من گفتم حاضرم تمام وضعیت مالی یک سالم را اعلام کنم بهرحال ما این کارکردمان است که فجر هم سالن برتر ما را اعلام میکند.
طبق آمار تیوال و سامانه ثبت شده حضوری یا سایتی مشخص است که بیش از ۱۱۰ هزار نفر نوفل لوشاتو در سال ۹۸ مخاطب داشته است، تأثیر تماشاخانه خصوصی با دو سالن ۹۲ نفره و ۳۲، ۱ نفره با اجراها و جشنوارههای مختلف اینجا مشخص میشود من حاضرم با تک تک دولتیها و مسئولان دراین باره صحبت کنم حال یک چند نفرهم گفته اند که حاضرند برای عیب و ایراداتمان با ما مناظره کنند اشکالی ندارد ما این کار را با کمال میل انجام میدهیم بهرحال ما خالی از مشکل نیستیم.
حال اگر همه تماشاخانههای خصوصی، چون شهرزاد، نوفل، مهرگان، دیوارچهارم، دا، مستقل، هامون، سپند و … را حساب کنیم بالغ بر ۵۰۰ هزار تا یک میلیون جمعیت به دیدن نمایش در سالنها میروند چرا باید این مقدار تماشاگر را حذف کنیم و تئاتر خصوصی را نابود کنیم و بگوییم تأثیری ندارد؟ بهرحال حتما نقدهایی هست و من قبول دارم، اما مگر ما در سالنهای دولتی ایرادی نداریم کدام یک از کارهای دولتیها در سال ۹۸ موفقتر از خصوصیها بود؟ غیر از لانچر ۵ که آن هم در سالن خصوصی برجسته شد، تبلیغات کرد و دیده شد و بار سومی است که اجرا میرود.
*برای سال آتی جدول برنامه هایتان به چه صورت است آیا تغییری در جدول خواهید داد؟
ما به جان انسانها احترام میگذاریم بهرحال سالنها میبایست تعطیل میشدند و این شرایط اجباری برای سلامت هم وطنان است به همه هم توصیه میکنم که در منازلشان باشند. ما هم بیش از دو تا سه بار سالنها را ضدعفونی کردیم بهرحال جان انسان از هر چیزی واجبتر است و این احترام به انسانیت است و مسلما تئاتر برای انسان استای کاش جان هیچ انسانی در دنیا برای کرونا به خطر نیافتد.
اما بهرحال ما در این شرایط خسارت دیده ایم خوشحال میشویم اگر این اتفاق و این بیماری به زودی از کشورمان خارج شود و مردم سرپا شوند همانطور که یک نانوا به مردم نان میدهد، تئاتر هم باید غذای روح بدهد و مردم به سالنها بیایند و نمایش ببینند و لذت ببرند و ما هم از درامدش برای خانواده هایمان ببریم.
*الان تکلیف گروههای اجرایی اسفند که کارهایشان لغو شد، چیست؟
*نکته آخر؟
امیدواریم فروردین آتی برای ما خیلی خوب باشد تا بتوانیم کارهایمان را روی صحنه ببریم، حال همین جشنواره ثمر هم اعلام کرده اگر شرایط خوب باشد جشنواره را برگزار کند.
نکته دیگر هم این است که تماشاگران و مخاطبان در سال جدید تئاتر را تنها نگذارند، اگر شده روحیه بدهند در فضای مجازی تبلیغات کنند، این وضعیت اگر تا خرداد ماه ادامه پیدا کند ما به مالکان اعلام ورشکستگی و تحویل سالن خواهیم کرد. بهرحال مردم میبایست به تئاتر برگردنند و دو مرتبه شور و شوق همیشگی تئاتر برگردد.
- قبلی رکوردشکنی جدید فیلم برنده اسکار ۲۰۲۰
- بعدی جشنواره فیلم صوفیه عقب افتاد/ تعطیلی سینماها و برنامههای فرهنگی
0 دیدگاه در “آیا مردم در نوروز حوصله تماشای تئاتر دارند؟”