آخرین خبر

اعلام جزئیات جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

 آوای ایرانیان: ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر ۵ تا ۱۰ دی‌ماه در تالار رودکی برگزار و در آن ۶۵ اثر اجرا می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر، روز دوشنبه با حضور علیرضا مشایخی دبیر جشنواره و مهرداد تیموری رهبر ارکستر شرق و ریکوردر پارس در تالار وحدت برگزار شد.

مشایخی در ابتدای نشست گفت: حدود ۷۰ سال پیش چند نفر مانند پرویز محمود متوجه شدند که هموطنان ما در خواب غفلت متمادی درباره شاخه‌ای از تمدن موسیقی هستند، که توسط افرادی چون باخ و بتهون ارائه شده بود. آن‌ها در آن شرایط ارکستر سمفونیک تهران را پایه‌گذاری کردند که بعد به نسل من رسید. درباره این غفلت تاریخی به من نیز هشدار دادند تا کاری بکنم. در آن زمان من و احمد پژمان به دنبال تحصیلات آکادمیک رفتیم. پس از انقلاب و اتمام تحصیلاتم به ایران بازگشتم و از خودم پرسیدم مسئولیت من در این زمینه چیست؟ در حد توان خودم گروه موسیقی قرن بیستم را تشکیل دادم.

او درباره ادامه فعالیت‌هایش در این زمینه گفت: گروه را بنده و خانم فریماه قوام صدری پایه‌گذاری کردیم. برنامه‌های مختلفی اجرا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و همین امر موجب شد تا تصمیم بگیریم گروه را منسجم‌تر کنیم. کنسرت‌های مختلفی برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به این برنامه‌ها بخش رقابتی بیفزبیفزاییم. برای همین هم مسابقات زیادی گذاشتیم. بازخورد خوب از مسابقات باعث شد به فکر برگزاری جشنواره بیفتیم.

در ادامه مشایخی به جزییات ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر اشاره کرد و گفت: این جشنواره از ۵ تا ۱۰ دی‌ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود. ۶۵ اثر در آن اجرا خواهد شد. ارکستر موسیقی نو و ارکستر مجلس کروما به رهبری سعید علیجانی، ارکستر ریکوردر پارس و ارکستر مجلس شرق به رهبری مهرداد تیموری، آنسامبل کاروان به سرپرستی فرزان فرنیا، گروه کر تونان به رهبری میلاد عمران لو، کوآرتت زهی رسپینا به سرپرستی آرش اسدنژاد، کوآرتت زهی متزو به سرپرستی سعید محمدعلی، آنسامبل پرکاشن تهران، گروه‌هایی هستند که در این جشنواره حضور دارند. در روز آخر جشنواره پروفسور آلبرت ساسمن که استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین است، اجرایی خواهد داشت. دو سال است که در زمینه مسابقه نوازندگان جوان انجمن موسیقی همکاری می‌کنیم. هیئت داوران از میان بهترین نوازندگان که جوایزی نیز دریافت کرده‌اند، نوازندگانی را دعوت می‌کنند. با نسل جوان همکاری داریم و شاهد هنرنمایی‌ آن‌ها خواهیم بود.

مشایخی در ادامه صحبت‌هایش از رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر رسانه‌ها نباشند هر فعالیت هنری گم می‌شود. اگر رسانه‌ها به ما توجه کنند ما هرگز نادیده گرفته نمی‌شویم. خیلی دردناک است که رسانه‌ها درباره یک رویداد موسیقی درجه سه مطالب گوناگون منتشر می‌کنند، اما جشنواره‌ای نظیر جشنواره کلاسیک تا معاصر را نادیده می‌گیرند.

او درباره شرایط موسیقی کشور اضافه کرد: ما بی‌هیچ حقوقی روزانه بیش از ۱۵ ساعت فعالیت می‌کنیم، اما متاسفانه کسی توجه نمی‌کند. جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر یک جشنواره کاملاً دانشگاهی و علمی است ولی مورد حمایت ارگان دولتی و یا خصوصی قرار نمی‌گیرد. چه کسی حاضر است در کشوری، در چنین مشکلات و سختی فعالیت کند؟ البته ما منتی نمی‌گذاریم. ما به تفکر در موسیقی اعتقاد داریم. تا امروز فعالیت کرده‌ایم و دست نکشیده‌ایم از این به بعد نیز ادامه خواهیم داد.

مهرداد تیموری، رهبر ارکستر شرق و ریکوردر پارس، در ادامه نشست: موسیقی ما یک موسیقی دانشگاهی متفکر است. یک کنسرت درجه سه در تمام شهر تبلیغات گسترده می‌کند، اسپانسر دارد، اما این نوع موسیقی اسپانسری ندارد. البته این ذائقه مخاطبان را نشان می‌دهد. سطح سلیقه مخاطبان موسیقی با وجود تغییرات بسیاری که کرده است، هنوز پایین است. معیاری موسیقی یک کشور موسیقی تفکری آن است. این موسیقی است که باید تقویت شود. موسیقی پاپ هم جایگاه خود را دارد.

در ادامه، مشایخی از شرایط حوزه موسیقی انتقاد کرد و گفت: بلیت های گران قیمت سالن ها، موسیقی را زنده نگه نمی دارد. ما ستون فقرات فرهنگی را تأمین می‌کنیم. جامعه به موسیقی‌های مختلفی نیازمند است و همه آن‌ها باید آزاد باشد. در کشورهای صاحب فرهنگ و موسیقی علمی تلاش می‌کنند علاوه بر حمایت از دیگر حوزه‌ها، بیشتر از عرصه موسیقی علمی حمایت‌های مادی داشته باشند.

او ادامه داد: دنبال کنید و ببینید چند دقیقه از آثار علیرضا مشایخی در جاهی مختلف و همین ارکستر سمفونیک تهران نواخته شده است؟ نتیجه بیش از دو ساعت نخواهد بود. وقتی چنین برخوردی با من می‌شود، تکلیف آهنگسازان جوانمان چیست؟

ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر از ۵ تا ۱۰ دی‌ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۲ در تالار رودکی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.tiwall.com مراجعه کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعلام جزئیات جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید