آخرین خبر

فضای اکران سینمای هنری و تجربی متفاوت از سینمای بدنه است

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، آیین افتتاحیه «هفته فیلم هنر و تجربه» در شیراز با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هنرمندان پیشکسوت همچون احمدرضا درویش و علی رویین‌تن، سیدرسول موسوی‌نژادیان معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، محمد طیب مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه»، محمود کاظمی مدیر پخش گروه سینمایی «هنر و تجربه»، روح‌اله رنجبران مدیر گروه امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، سیدمهدی موحد مشاور امور هنری استاندار فارس، ابراهیم شفیعی، محمد قاسم‌پور و میثم حسن‌زاده شنبه چهارم شهریور در سالن سینما فرهنگ شیراز برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی سخنان خود را با ابراز خوشحالی از برگزاری این هفته فیلم در شیراز شروع کرد و گفت: از مهمان‌نوازی و میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تشکر می‌کنم و امیدوارم همکاری ۲ طرفه بین گروه سینمایی «هنر و تجربه» و ادارات‌کل ارشاد استان‌ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: گروه سینمایی «هنر و تجربه» دوران جدید خود را از شهریور سال گذشته، زیر نظر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آغاز کرد. در ابتدا، شروع دوباره فعالیت‌های این گروه سینمایی دشوار به نظر می‌رسید و بسیاری گمان می‌کردند که «هنر و تجربه» دیگر نتواند موفقیتی به دست آورد و شکست بخورد.

وی تاکید کرد: دوران جدید گروه سینمایی «هنر و تجربه» با این رویکرد آغاز شد که نمایش فیلم‌های هنری و تجربی دوباره به جریان بیفتد و این اتفاق بدون سر و صدا با مدیریت آقای طیب مدیر بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و گروه خوبش به جریان افتاد. افراد باتجربه‌ای همچون آقای محمود کاظمی که در حوزه اکران سال‌ها تجربه دارند هم همراه این گروه شدند و «هنر و تجربه» توانست به اهداف و حوزه‌های جدیدی دست پیدا کند.

حمیدی مقدم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای گروه سینمایی «هنر و تجربه» تقسیم عادلانه حمایت از فیلمسازان هنری و تجربی در اکران بود که خوشبختانه با بازخوردهایی که از اکثر فیلمسازان داشتیم، از این برخورد راضی بوده‌اند. از احمدرضا درویش تشکر می‌کنم که دعوت ما را پذیرفت و در این هفته فیلم حضور پیدا کرد و قرار است در این رویداد «کارگاه انتقال تجربه» برگزار کند و تجربیاتش را در اختیار علاقمندان قرار دهند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با اشاره به اینکه گروه سینمایی «هنر و تجربه» محافل هنری خودش را شکل داده‌ است، گفت: با احترام به کسانی که قبلا گروه سینمایی «هنر و تجربه» را مدیریت می‌کردند، گروه جدید توانسته است با فعالیت‌هایش، محافل هنری، تجربی و سینمایی مخصوص به خود را شکل دهد. فضای اکران و اکوسیستم سینمایی هنری و تجربی متفاوت از فضای اکران فیلم‌های بدنه و عمومی سینماست.

وی درباره «هفته فیلم هنر و تجربه» تصریح کرد: اولین تجربه هفته فیلم‌های «هنر و تجربه» در استان اردبیل اتفاق افتاد و بسیار مورد توجه فیلمسازان جوان و فعالان سینمای این استان قرار گرفت حتی فیلمسازانی که برای برگزاری کارگاه به این شهر رفته بودند هم از استقبال هنرمندان اردبیل شگفت‌زده شدند. امروز دومین هفته فیلم هنر و تجربه با همان پتانسیل در شیراز آغاز به کار خواهد کرد و با توجه به حضور هنرمندان جوان از همین افتتاحیه، پیش‌بینی می‌کنم هفته پرباری خواهیم داشت.

حمیدی مقدم در پایان تاکید کرد: گمان می‌کردم که ساعت ۲ بعد از ظهر، ساعت مناسبی برای شروع هفته فیلم نباشد ولی با حضور در اینجا متوجه شدم که دوستان شیرازی بسیار علاقه‌مند هستند و تصور می‌کنم که این مسیر، مسیر آینده گروه سینمایی «هنر و تجربه» ماست یعنی به همان میزان که فیلم‌های جدید و حوزه‌های فکری متفاوت در تهران مورد توجه قرار می‌گیرد، در استان‌ها هم به نمایش گذاشته شود.

به گفته حمیدی‌مقدم هفته فیلم «سینما پرتره» در تهران با حضور منتقدان به‌نام برگزار شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف ما در گروه سینمایی «هنر و تجربه» این است که فیلم‌های هنری خارجی را هم به این چرخه اکران اضافه کنیم. همچنین در کنار این هدف، قصد داریم که به مساوات مرکز در شهرهای دیگر ایران هم این رویدادها برگزار شود، «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز یکی از این رویدادهاست که این شرایط را فراهم می‌کند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اقدامات این مرکز برای استان‌های دیگر توضیح داد: ما طراحی ویژه‌ای در طول ۲ سال گذشته برای استان‌ها داشته‌ایم و معاونت استان‌ها در مرکز راه‌اندازی شد تا مسیر فیلمسازی، چه در حوزه مستند و چه پویانمایی برای استعدادهای استان‌ها کوتاه و آسان شود. یکی از استعدادهایی که به صورت خودجوش به جشنواره «سینماحقیقت» راه پیدا کرده بود، اهل شیراز است و امروز زیر نظر چتر حمایتی مرکز گسترش در حال ساخت دومین پروژه‌اش است. مسیری که بچه‌های استان‌ها فکر می‌کردند، سخت و دشوار است با طراحی ویژه و جدید ما، دیگر سخت نیست.

وی با بیان اینکه از درخواست فیلمسازی فعالان شیراز در مرکز استقبال خواهند کرد، عنوان کرد: امیدوارم شاهد حضور فیلمسازان شیرازی و تمام نقاط این استان در مرکز گسترش باشیم. به دنبال ساخت مستندهایی هستیم که به درد جامعه امروز و مردم بخورد، با این نگاه از شما دعوت می‌کنم که اگر ایده یا طرحی دارید از طریق پرتال مرکز با ما در میان بگذارید.

سیدرسول موسوی‌نژادیان معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن خیر مقدم به مهمانان و هنرمندان، گفت: حمیدرضا قانعی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به دلیل حضور در جلسه‌ای‌ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتوانستند در افتتاحیه حضور داشته باشند ولی در ۲ روز پایانی حتما در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادی مثل «هفته فیلم هنر و تجربه» تاثیر جدی در تقویت ظرفیت هنر سینمای استان فارس دارد. دوستان ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تدارک هستند که بعد از این رویداد نیز آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را ادامه دهند چون بحث آموزش یکی از مهم‌ترین شاه‌بیت‌های فعالیت‌های اداره ارشاد استان فارس است.

موسوی‌نژادیان با اشاره به اینکه در حاشیه رویداد «هفته فیلم هنر و تجربه» تفاهم‌نامه‌ای درباره فعالیت‌های سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با سازمان سینمایی بسته خواهد شد، عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌های آموزشی نیز تاکنون فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم؛ تا پایان سال جاری، ۱۰ سالن سینما به ظرفیت سالن‌های سینمایی شیراز اضافه خواهد شد. همچنین در نظر داریم سالن‌های ۲ منظوره در شهرستان‌های استان را هم افزایش دهیم و بهبود ببخشیم.

در ادامه روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از حضور مهمانان قدردانی کرد و گفت: حضور شما در شهر شیراز برای ما افتخار است، امیدوارم در طول این مدت، از این فضا و رویداد و شهر شیراز بیشترین استفاده را کنید.

در پایان محمد طیب مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه»، با ابراز خوشحالی از برگزاری دومین «هفته فیلم هنر و تجربه» در شیراز گفت: من برای کارگاه آموزشی تمام مهمانان عزیزمان در این هفته بسیار شوق و ذوق دارم. امیدوارم همه شما بتوانید در این کارگاه‌ها شرکت کنید و از حاصل یک عمر فعالیت این بزرگواران بهره ببرید.

وی ادامه داد: در این هفته، علاوه بر چهار کارگاه آموزشی، ۱۱ فیلم نمایش خواهیم داد که ۲ فیلم از آن‌ها از رویداد «سینما پرتره» به این هفته اضافه شده‌اند و ما بهترین بازخوردها را از این مستندها دریافت کرده‌ایم؛ یکی از این مستندها درباره فدریکو فلینی و دیگری درباره پیتر سلرز است، پیشنهاد می‌کنم حتما هر ۲ فیلم را ببینید.

طیب با اشاره به سینما فرهنگ شیراز، عنوان کرد: بسیار خوشحال هستم که این سالن بعد از چهار سال با این رویداد، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است. همچنین قرار است این سالن علاوه بر سینما گلستان شیراز، از این به بعد به‌صورت ثابت فیلم‌های «هنر و تجربه» را برای اهالی شیراز نمایش دهد.

وی در پایان از حاضران خواست که درباره رویدادهای «هفته فیلم هنر و تجربه» شیراز بازخوردها و نظرات‌شان را با گروه سینمایی «هنر و تجربه» در میان بگذارند.

در این رویداد چهار کارگاه با موضوع انتقال تجربه کارگردانی توسط احمدرضا درویش، انتقال تجربه، معنا و فرم در فیلم توسط علی روئین‌تن، ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور و تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی برگزار خواهد شد.

«هفته فیلم هنر و تجربه» شیراز با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گروه سینمایی «هنر و تجربه»، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان فارس برگزار می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فضای اکران سینمای هنری و تجربی متفاوت از سینمای بدنه است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید