آخرین خبر

برپایی همایش بین المللی نسخ خطی فارسی در اروپا + عکس

آوای ایرانیان: “همایش بین المللی نسخ خطی فارسی در بالکان و اروپای مرکزی” پنجشنبه ۵ اسفند و از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در شهر صوفیه پایتخت کشور بلغارستان آغاز به کار کرد.
مراسم افتتاحیه  این همایش با حضور استاد “ایوو پانف” رئیس بخش ایران شناسی دانشگاه “قدیس کلیمنت اخریدسکی” صوفیه و رئیس این همایش، دکتر “نعمت الله ایران زاده” عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر  همایش، پروفسور “آنستاس گردییکوف” رئیس دانشگاه قدیس کلیمنت اخریدسکی، دکتر “کراسیمیرا الکساندروفا” مدیر کتابخانه ی ملی “سنت کریل و متدی” (کتابخانه ی ملی بلغارستان)، “حسن دوطاقی” کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، “محمد علی کیانی” رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه، دکتر “اکبر ایرانی” مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دکتر “داریوش ذولفقاری”، عضو هیئت علمی پژوشگاه میراث فرهنگی، دکتر “آنگل اربتسف” مدیر کل آسیا، اقیانوسیه و استرالیا وزارت امور خارجه بلغارستان و عضو انجمن دوستداران فرهنگ و زبان فارسی کشور بلغارستان، اکبر ایرانی مدیر عامل میراث مکتوب.دکتر علیرضا حسینی، نعمت ایران زاده ،دکتر داوود اسپرهم، دکتر ذوالفقاری، دکتر حسن زاده نیری، دکتر دستگردی، دکتر پارسا پور ، مدیر اجرایی همایش علیرضا پور محمد و جمعی از استادان و صاحبنظران دانشگاه های ایران و کشورهای منطقه ی بالکان برگزار شد.

در این همایش دو روزه، نمایندگان و پژوهشگران ۱۶ کشور، یافته ها، تحقیقات و مقالات خود را در زمینه ی نسخ خطی فارسی، فرهنگ و تمدن مشترک میان ایران و کشورهای حوزه ی بالکان ارائه خواهند کرد. محورهای اصلی این همایش عبارتند از:
– نسخ خطی فارسی
– اسناد فارسی
– نسخ خطی مربوط به ایران در زبان های دیگر
– اسناد مربوط به ایران در زبان های دیگر
– کاوش در نسخ خطی شرقی
آنگل اربتسف گفت: “فکر می کنم این همایش از چند بعد قابل توجه و جالب است. اول اینکه نسخ خطی علاوه بر اینکه یک اثر هنری است، یکی از سرچشمه های اصلی تاریخ نیز می باشد. دوم اینکه نسخ خطی، مردمان کشورهای مختلف را به یکدیگر نزدیک می سازد.” وی در ادامه به تلاش های فراوان بخش ایران شناسی دانشگاه صوفیه و انجمن دوستداران فرهنگ و زبان فارسی اشاره کرد و از تمام دست اندرکاران برگزاری این همایش تشکر و قدردانی نمود و بر برجسته بودن نقش این افراد در زندگی علمی دانشگاه صوفیه تاکید کرد. وی در ادامه گفت: “امسال، یکصد و بیستمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان است و مراسم بزرگداشت این رخداد مهم در هر دو کشور برگزار خواهد شد. باید گفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری بلفارستان را در سال ۱۸۹۷ به رسمیت شناخت.”

گفتنی است، از  ۸۰مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۳۵ مقاله پذیرفته شده است که مقاله دکتر علیرضا حسینی، عضو شورای سیاستگذاری رسانه آوای ایرانیان نیز در میان این ۳۵ مقاله بوده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برپایی همایش بین المللی نسخ خطی فارسی در اروپا + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید