آخرین خبر

«جدال نار با نور» کلید خورد/انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی است

به گزارش آوای ایرانیان نمایشگاه کاریکاتور، کارتون و پوستر «جدال نار با نور» عصر سه‌شنبه سوم مردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی سرپرست اداره کل تجسمی حوزه هنری، مسعود نجابتی، محمدحسین نیرومند، مازیار بیژنی، محمد حبیبی، صابر شیخ رضایی و جمعی دیگر از هنرمندان طراح و کاریکاتوریست در گالری عالی حوزه هنری آغاز به کار کرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه «جدال نار با نور» درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: بعد از اتفاق توهین به ساحت قرآن، احساس کردیم بهترین عنصری که می‌تواند در محدوده زمانی کم و واکنش سریع، خروجی مؤثری داشته باشد «هنر» است و طبیعتاً نیز زبان جهانی کارتون و پوستر را قابل فهم‌تر دانستیم و اساساً به واسطه چاشنی طنزی که دارد، از رسانندگی سریع‌تر و گزنده‌تر و آنی‌تر برخوردار است و به همین دلیل آن را انتخاب کردیم.

 

وی بیان کرد: هنرمندان نیز مایل به انجام کاری بودند و فرصت مغتنمی فراهم شد تا با عزیزان همدل و همراه، مجموعه‌ای را ظرف کمتر از سه روز جمع کنیم. با وجودی که همچنان آثاری به دست‌مان می‌رسد اما در این نمایشگاه ۶۵ اثر شامل کاریکاتور، کارتون و پوستر به نمایش گذاشته‌ایم. پذیرای آثار هستیم و آنها را به صورت تجمیعی در فضای مجازی و سایت ایران کارتون در قالب پی دی اف و سایز اصلی به نمایش گذاشته‌ایم و با ۳۱ استان مکاتبه کردیم تا از این آثار بهره مند شوند. همچنین در نظر داریم این آثار در قالب یک کتاب نیز جمع‌آوری شوند.

شجاعی طباطبایی از تماس نهادها و مراکز هنری و فرهنگی برای مشارکت در این رویداد خبر داد و افزود: از نهادهای مختلفی تماس گرفته شد تا مشارکتی در انجام این کار داشته باشند، برای مثال از سایت مقام معظم رهبری تماسی داشتیم و اعلام آمادگی کرده‌اند تا بخش انتشارات را برعهده بگیرند. قطعاً ما از این ظرفیت‌ها بهره خواهیم گرفت.

وی در مورد ویژگی همه آثار هنرمندان در واکنش به توهین قرآن، گفت: زبان هنر در این نمایشگاه «جدال نار با نور»، افشاگر پشت صحنه این اتفاق تلخ است و به طور خاص اکثریت آثار متوجه رژیم صهیونیستی است، چراکه این رژیم در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد و حملاتی را نیز از سوی مسلمانان دارد و نظر همه اهل فن بر این است که نیاز داشته‌اند از متن به حاشیه بروند و این جریان قرآن‌سوزی را راه انداخته‌اند. نکته مهم دیگر این است که چرا همیشه از سوی دانمارک و سوئد چنین حملاتی برای اسلام‌هراسی صورت می‌گیرد!؟ چراکه در پرچم‌های این دو کشور علامت صلیب وجود دارد و وقتی این صلیب آتش زده می‌شود یا زیر دست و پا می‌افتد، بلافاصله فضای دوقطبی مورد نیاز رژیم صهیونیستی فراهم می‌شود و می‌گویند جنگی صلیبی اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که چنین نیست و در واقع رژیم منحوس صهیونیستی در حال بهره‌برداری از این دو نماد صلیب جهت منافع خودشان هستند.

 

شجاعی طباطبایی در پایان بیان کرد: امیدواریم این نمایشگاه در زمان محدودی که در اختیار داشتیم، مؤثر باشد و لازم است تاکید کنم که بر اساس فرمایشات مقام رهبری نیز دوره بزن در رویی تمام شده و اگر یک بزنند، چند تا از ما می‌خورند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بازدید از نمایشگاه «جدال نار با نور» درباره اقدام مؤثر هنرمندان تجسمی گفت: معجزه جاودان دین آسمانی ما و پیامبر عظیم شأن ما، قرآن است و این نگاه عمیقی است که در این آئین آسمانی و دین کامل ما برای نجات بشر در قالب کتاب نازل شده از جانب خود را قوانین زندگی بشر را ترسیم کرده است. این تمدن بزرگ اسلامی که مظهر آن قرآن است، امروز در معرض آسیب و توهین و اهانت کسانی قرار گرفته است که سابقه علم‌سوزی و حمله به مراکز علمی و فرهنگی دارند و به قرآن که کتاب آسمانی و برنامه کامل رهایی بخش انسان‌ها است، علناً و رسماً از اهانت به آن حمایت می‌کنند. من به عنوان خادم فرهنگ و هنر کشور، از هنرمندان خواهش کردم که در نشان دلدادگی خود به قرآن و تنفر از این اتفاق پیشتاز باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقشار مختلف فرهنگ و هنر کشور بیانیه دادند و با اجتماعات مختلف واکنش‌های مختلفی را نشان دادند و هنرمندان با سلایق مختلف پای کار بودند. دوستان ما در حوزه تجسمی مانند همیشه پیشتاز بودند و نمایشگاه بسیار خوبی در حوزه کاریکاتور و پوستر را راه اندازی کردند؛ کارهای خوبی انجام شده و حتی بسیاری از آثار در ظرفیت نمایشگاه نگنجیده و قرار است به صورت مجازی به نمایش درآید. مشارکت هنرمندان در مدت سه روز، نشان می‌دهد که هنرمندان ما با علاقه در صحنه هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم.

 

نمایشگاه «جدال نار با نور» تا ۱۴ مردادماه در گالری عالی حوزه هنری برپا خواهد بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«جدال نار با نور» کلید خورد/انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید