آخرین خبر

بزرگان موسیقی در وداع با مرد خاطره‌‌ساز استدیو پاپ + تصاویر

آوای ایرانیان: مراسم تشییع مرحوم ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران و مدیر اسدیو پاپ صبح امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، مراسم تشییع مرحوم ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران و مدیر اسدیو پاپ صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین در تالار وحدت تهران برگزار شد.

فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود

بابک صحرایی شاعر و ترانه سرا در ابتدای این مراسم کفت: متاسفانه جام موسیقی ما ترک برداشته و من بر این باورم که صدای موسیقی ایران نیز خش افتاده است. من هیچ گاه باور نمی کردم نگهبان امین خاطره های موسیقی اینقدر زود از میان ما پر بزند. ناصر فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود و من نمی دانم چرا در این مدت به تصویری دچار شدیم که رخت سیاه را نمی توانیم برداریم. ما فکر نمی کردیم قبل از سفید شدن موهای مان اینقدر داغ ببینیم، باور کنید که آماده نیستیم دیگر مرگ عزیزی را بپذیریم. به هر ترتیب امیدوارم برای هنرمندانی که امروز از حضور آنها بهره مند هستیم خداوند طول عمر ببخشد چرا که در این ماه ها موسیقی، سینما و تئاتر زخم های زیادی برداشته است.

این ترانه‌ُرا با بیان اینکه به اعتقاد من ناصر فرهودی در عرصه صدابرداری ایران یک ستاره است که صدابرداری موسیقی با او شناخته شد، عنوان کرد: تمام کسانی که در چهار دهه اخیر با او همکاری کردند می توانند اذعان کنند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد و بسیاری از هنرمندان از همکاری با او لذت بردند. تمام این سرزمین بدون اینکه بدانند ناصر فرهودی کیست از او خاطره دارند چون او پشت میزهای صدابرداری این خاطره ها ایستاد و کارها را صدابرداری کرد. یکی از تفاوت هایی که ناصر فرهودی نسبت به سایر هم صنفان خود دارد ارادت ویژه او به موسیقی است که اصلا محدود به تکنیک صدابرداری نشد.

ضبط خاطره انگیزترین آثار موسیقایی در استودیو پاپ

سیروس الوند کارگردان سینما نیز در این مراسم گفت: یکی از تفاوت هایی که ناصر فرهودی نسبت به سایر هم صنفان خود دارد ارادت ویژه او به موسیقی است که اصلا محدود به تکنیک صدابرداری نشد. ناصر به موسیقی علاقه داشت و من شاهدم که در طول عمر ارزشمند خود چه زحمت های زیادی را برای موسیقی فیلم های سینمایی انجام داد.

محمد اصفهانی خواننده موسیقی پاپ سخنران عدی این مراسم بود. وی با ابراز تاسف از درگذشت زنده یاد ناصر فرهودی گفت: ما همکاری های بسیار خوبی همراه با تعداد زیادی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایران در استودیو پاپ داشتیم و باید اذعان کنم زنده یاد فرهودی به قدری انسان خوبی بود که ما غیر از فعالیت های کاری مان دوست داشتیم با او حرف بزنیم. ناصر فرهودی یار و یاور همه اهالی موسیقی بود که در استودیو پاپ خاطره انگیزترین آثار موسیقایی را ضبط و ثبت کرد و امیدوارم روحش سرشار از آرامش باشد.

باید هنرمندان را در زمانی که زنده هستند قدر بدانیم

حمیدرضا نوربخش نیز در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشا به حال کسانی که در دوران زندگانی خود راه خوب را طی می کنند و مثل مرحوم ناصر فرهودی نجیب و با اخلاق هستند. او واقعا هنرمند بود و به غیر از رعایت موارد تکنیکی حوزه صدابرداری درک و دریافت بسیار ارزشمندی داشت که افراد کمی می توانند این قابلیت هنری را داشته باشند؛ قابلیتی که به اعتقاد من قابل انتقال هم نیست و فقط در وجود ناصر فرهودی می توان جستجو کرد. ناصر فرهودی یادگارهای بسیار ارزشمندی را از خود به جا گذاشته که هر یک از این آثار نقش یگانه ای در عرصه موسیقی داشته و خوشحالم که در زمان حیات این هنرمند به همت کانون صدابرداران خانه موسیقی قدردانی کوچکی از او شد. ما معتقدیم باید هنرمندان را در زمانی که زنده هستند قدر بدانیم.

مانی رهنما نیز در این ادامه با بیان این که : حضور انسان هایی در این دنیا که در کنار انسانیت، تخصص دارند خیلی نادر است، گفت: به اعتقاد من تاریخ هیچ گاه آنها را بازتولید نمی کند. ناصر فرهودی نیز یکی از همین انسان هاست که با عشق و تخصصی که در کارش داشت اثرش همواره قابل شنیدن بود. به نظر من او صدابردار نبود، بلکه آموزگار عشق بود که با توجه به علاقه خود دلسوزانه در کنار هنرمندان موسیقی ایستاد و سوای تخصص آنچنان از لحاظ انسانی همراه هنرمندان بود که ما با او درددل می کردیم.  به نظر من استودیوی پاپ فقط یک مرکز ضبط و تولید آثار موسیقایی نبود بلکه جایی برای بنا نهادن عشق بود که می دانم پسرش میلاد فرهودی و سایر همکارانش در این مجموعه راهش را ادامه می دهد. من بر این باورم استودیو پاپ محلی برای رفاقت است که من این افتخار را داشتم تا ۸۰ درصد کارهایم را در آنجا ضبط کنم و بسیار متاسفم که نتوانستم بنا به اقتضائات کاری ۲۰ درصد بقیه را در این مجموعه انجام دهم، به هر حال همه می دانیم میراثی که ناصر فرهودی بر جای گذاشته جاودانه است.

شهرام ناظری نیز در این مراسم گفت: بنده حدود ۳۰ سالی بود که افتخار همکاری با ناصر فرهودی را داشتم که در این مدت آثار زیادی از جمله «مولویه»، «لولیان» و «بشنو از نی» در این مکان با نظارت ایشان انجام گرفت که برای من تجارب بسیار ارزشمندی بود. به هر ترتیب همه می دانند که مرحوم ناصر فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود و ما ظرف این ۳۰ سال هیچ گاه نکته منفی که این روزها در جامعه ما رواج دارد، ندیدیم.

رفتن فرهودی برای بسیار دردناک است

وی افزود: افرادی چون ناصر فرهودی هستند که به دلیل ژن ایرانی شان اجازه ندادند فرهنگ و هنر عقب بماند. او از نظر من شخصی بود علاوه بر تخصصش در صدابرداری، آسودگی خاطری داشت که هیچ گاه آن را فراموش نخواهیم کرد و همین جا اعتراف می کنم وقتی خبر مرگ ایشان را شنیدم بسیار متاثر شدم و شاید چند سالی بود چنین خبر ناگواری را درک نکرده بودم. این موضوعی که به آن اشاره می کنم اتفاق بسیار ناراحت کننده ای است ولی خوشبختانه افرادی چون ناصر فرهودی هستند که به دلیل ژن ایرانی شان اجازه ندادند فرهنگ و هنر عقب بماند. او از نظر من شخصی بود علاوه بر تخصصش در صدابرداری، آسودگی خاطری داشت که هیچ گاه آن را فراموش نخواهیم کرد و همین جا اعتراف می کنم وقتی خبر مرگ ایشان را شنیدم بسیار متاثر شدم و شاید چند سالی بود چنین خبر ناگواری را درک نکرده بودم.

این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه  او قطعا جانشینانی برای خود دارد، عنوان کرد: باید بپذیریم که او در عرصه صدابرداری موسیقی نقش بسیار مهمی دارد و ای کاش مرگ این عزیزان برای ما درس عبرتی باشد برای اینکه فکر نکنیم مرگ به سراغ ما نمی آید. متاسفانه بعضی ها فکر می کنند مرگ مربوط به خانه همسایه است در حالی که نمی دانیم بسیار به ما نزدیک است. من بر این باورم که باید با چنین اتفاقی متوجه شویم که کجا هستیم و سرنوشت مان چگونه است. ما باید بدانیم داستان زندگی یک شوخی است پس بیاییم مقداری از خشونت هایی را که دریافت کردیم کم کنیم. به هر حال رفتن ناصر فرهودی برای من بسیار دردناک است و اصلا نمی دانم از این به بعد چطور می توانم به استودیو پاپ بروم.

نقش مهم فرهودی در عرصه موسیقی کشور

سیدمحمد میرزمانی آهنگساز و رئیس هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: بنده بر این باورم مرحوم محسن کلهر و زنده یاد ناصر فرهودی نقش بسیار بزرگی در عرصه موسیقی کشور دارند. آنها در استودیو پاپ غیر از فعالیت در عرصه صدابرداری مانند یک دوست در کنار هنرمندان بودند.  شاخصه اصلی فرهودی این بود که اضطراب را دور می کرد، این بزرگوار در زمان فعالیت کاری خود که ما استرس رسیدن موسیقی آثار سینمایی مان به جشنواره ها را داشتیم چنان با آرامش کار می کرد که استرس از ما دور می شد.

سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ نیز گفت: از وقتی خبر ناگوار درگذشت زنده یاد ناصر فرهودی را شنیدم ۲ روز است که به خودم تعلق ندارم و این شوک را هنوز نمی توام بپذیرم. به هرترتیب ناصر فرهودی هنرمندی بود که همیشه اجازه می داد آرام کارم را بکنم. من از او عزیز درس شکیبایی گرفتم و او را فراموش نخواهم کرد.

*در حاشیه مراسم:

-شهرام ناطری بعد از اتمام سخنانش قطعه «آتش در نیستان» را برای حاضران در مراسم اجرا کرد.

-علی اکبر شکارچی، مجید انتظامی، کامبیر روشن روان، تورج شعبانخانی، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، علی اکبر صفی پور، باربد بیات، حسین شریفی، بابک ریاحی پور، رضا تاج بخش، علی جعفری پویان، هومن نامداری، فرهاد بادپا، حمید متبسم، مزدا انصاری، همایون رحیمیان، علی دهکردی، پدرام کشتکار، میلاد عمرانلو، محمد حشمتی، علیرضا کهن دیری، مسعود جاهد، رامین کاکاوند، علی تفرشی، بابک زرین، علیرضا میرآقا، هادی آزرم، قاسم عابدین، ناصر ایزدی، امیرعباس ستایشگر، کامران همت پور، پدرام فریوسفی، حسین علی شاپور، فرید سعادتمند، کامران رسول زاده، یغما گلرویی، محمدرضا الوند هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

-سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ هم در این مراسم یک قطعه موسیقایی در فقدان زنده یاد فرهودی اجرا کرد.

 

2536834 2536826 2536825 2536824 2536821 2536820 2536812 2536818 2536819

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بزرگان موسیقی در وداع با مرد خاطره‌‌ساز استدیو پاپ + تصاویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید