آخرین خبر

محمد جلیل عندلیبی: دوست دارم با جوان‌ها کار کنم

آوای ایرانیان: محمد جلیل عندلیبی گفت: من به شهرام ناظری پیشنهاد کردم آثاری را که مردم با آن‌ها خاطره دارند دوباره اجرا کنیم اما نشد؛ البته من دوست دارم با جوان‌ها کار کنم حتی زمانی که کارهایم را به شهرام ناظری دادم او هنرمندی جوان بود.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری کنسرت چهل‌سالگی گروه مولانا پیش از ظهر امروز (۳۰ آبان‌ماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

محمد جلیل عندلیبی ـ نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه مولانا ـ در این نشست اظهار کرد: من این گروه را در سال ۱۳۵۴ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تشکیل دادم؛ هسته اصلی این گروه در این مرکز به همراهی داریوش صفوت شکل گرفت. در سال ۱۳۵۶ این گروه در تئاتر شهر تولد پیدا کرد که اولین برنامه‌های ما به خوانندگی زنده‌یاد رضوی سروستانی اجرا شد. بعدها شهرام ناظری و علیرضا افتخاری به ما پیوستند. این گروه همچنین در اوایل انقلاب به عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کرد.

او ادامه داد: این گروه زحمت‌های زیادی را در معرفی موسیقی ایران کشیده است؛ اگرچه مردم گروه «مولانا» را قدر دانستند اما در بقیه موارد اینگونه نبوده و ما چند سالی است به شکل خصوصی کار می‌کنیم.

سرپرست گروه مولانا درباره همکاری دوباره با پیشکسوتان و اعضای قدیمی این گروه مانند شهرام ناظری اظهار کرد: شاید استاد ناظری کمی کم‌لطفی کرد. من به او پیشنهاد کردم آثاری را که مردم با آن‌ها خاطره دارند دوباره اجرا کنیم اما نشد. البته من دوست دارم با جوان‌ها کار کنم حتی زمانی که کارهایم را به شهرام ناظری دادم او هنرمندی جوان بود.

سید رضا کردستانی ـ نوه علی‌اصغر کردستانی و خواننده این گروه ـ نیز در این زمینه اظهار کرد: اگر قرار به کار کردن با پیشکسوت‌ها باشد جایی برای بروز پدیده‌های جدید نمی‌ماند.

عندلیبی درباره رپرتوار اجرای پیش‌رو با نام «کورده واری» که هفتم آذرماه در تالار وحدت تهران به روی صحنه می‌رود گفت: ما در سه بخش اجرا خواهیم کرد. در بخش اول بهزاد فروهری تکنوازی نی و در ادامه دو نوازی نی و تمبک خواهد داشت. سپس ما ابتدا در دستگاه همایون با اجرای تصانیفی از عبدالرحمن وفایی و اجرا می‌کنیم بعد آثاری در دستگاه شور و بیات ترک تدارک دیده‌ایم.

سرپرست گروه مولانا بیان کرد: موسیقی‌ای که ما اجرا می‌کنیم موسیقی ردیف‌ دستگاهی ماست که بر اساس مقام‌های کردی اجرا می‌شود. موسیقی ما به چهار بخش عرفانی، فولک، اصیل (سنتی) و مقامی تقسیم می شود. ما در این کنسرت به موسیقی ردیف‌ دستگاهی بیشتر توجه داریم.

او در ادامه اظهار کرد: موسیقی ما تخصصی و برگرفته از مقام‌های کرد است؛ در حالی که متاسفانه موسیقی‌هایی که امروزه در کنسرت‌ها اجرا می‌شود «هلپرکه» (رقص موسیقی کردی) است.

عندلیبی در پاسخ به خبرنگاری در مورد وجود اختلاف میان اهالی موسیقی، گفت: این اختلافات در تمام جامعه وجود دارد. من آثار جدیدم را بر اساس درد دلی که از اجتماع دارم ساختم. البته فکر می‌کنم هنرمندان با یکدیگر عیاق‌ترند زیرا ما وجه مشترک موسیقی را داریم.

بهزاد فروهری ـ نوازنده نی ـ نیز درباره اجرای خود در این کنسرت گفت: پس از دونوازی تمبک و نی در دستگاه شور، در بخش بعدی قطعاتی را به همراهی گروه اجرا می‌کنیم که شامل چهار مضراب و آثار محلی است.

صابر نظرگاهی ـ نوازنده تار ـ نیز اظهار کرد: این کنسرت جزو اولین برنامه‌هایی است که من با گروه مولانا اجرا می‌کنم البته سال‌ها است که با استاد عندلیبی آشنایی دارم؛ آثار او و گروه مولانا جزو بهترین رپرتوارها محسوب می‌شود.

کردستانی نیز بخشی کوتاه از رپرتوار کنسرت را برای خبرنگاران حاضر در نشست اجرا کرد و گفت: ما قطعاتی کردی را اجرا خواهیم کرد که اگر فرصت شد فارسی آن را نیز می‌خوانیم. علی‌ اصغر کردستانی طبق شجره‌نامه نسبش به باباطاهر عریان می‌رسد بنابراین قطعه‌ای را می‌خوانیم که شعر فارسی آن متعلق به باباطاهر است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام روابط عمومی این گروه، قرار است بخشی از عواید این کنسرت به زلزله‌زدگان کرمانشاه تعلق بگیرد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “محمد جلیل عندلیبی: دوست دارم با جوان‌ها کار کنم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید