آخرین خبر

آقای شاعر: اگر مردم نمی‌شناختندم تا به حال مرا دست پلیس داده بودند!

آوای ایرانیان: سیدعلی کاشفی خوانساری مجری کارشناس چشم شب روشن میزبان مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر شناخته شده بود.

به گزارش آوای ایرانیان، رحماندوست در بخشی از صحبت‌هایش اشاره کرد: شاید من از اولین کسانی بودم که درباره جنگ قصه نوشتم و کتاب «اسم من علی اصغر است» ۲۳، ۲۴ بار تجدید چاپ شد؛ حتی در زمان بعد از جنگ. تیراژ این کتاب تا ۳۰۰ هزار نسخه رسید و بعد از جنگ از کانون خواستم دیگر آن را چاپ نکند، چون می دیدم که حس این نوشته از تکنیک آن بهتر است. اما دیگر قصه آن روز نبود و باید قصه های دیگری می نوشتم.

رنج اهل فرهنگ تیراژ هزار تایی کتاب های امروزی است

وی تصریح کرد: از خودم می پرسم آیا آن زمان بهتر از این می توانستم بنویسم؟ به خود جواب می دهم نه نمی توانستم. ۷و نیم میلیون تیراژی هم که اشاره کردید دیگر برای امروز نیست. حالا کتاب با تیراژ هزار و دو هزار چاپ می شود و این رنج اهل فرهنگ است. ولی در گذشته تیراژها ۷۰، ۸۰ هزار تا بود و خیلی زود تجدید می شد.
این نویسنده و شاعر محبوب ادامه داد: ورود در دنیای کودکان، فکر کردن به بچه ها این سمبلهای پاکی و زیبایی و مهربانی همیشه این فرصت را به انسان می دهد که قدری بچه بماند، قدری فطری تر. این هدیه بچه ها است.

از خودم بدم آمد که مردم بدون فهم برایم کف می زنند!

رحماندوست که کار خود را با شعر بزرگسال و اسم مستعار میم تیرداد آغاز کرده بود، در پاسخ به اینکه آیا موافقید نسل شما شاگردی نکرده است، بیان کرد: من زمانی که شعر نو می گفتم روزی اتفاقی یکی از مخاطبانم را دیدم که اصلا برداشت بی ربطی از شعر من داشت. آن زمان از خودم بدم آمد که مردم الکی برای من کف می زنند تا نگویند شعرت را نفهمیده ایم!
وی افزود: نسل ما خودساخته است و دستیابی به اساتید دشوار بود. حالا من هرکسی که از راه برسد و کاری داشته باشد، اثر او را می خوانم، کلی برایش اظهارنظر می کنم و او فرصت اصلاح کارش را پیدا می کند.
شاعر “صد دانه یاقوت” یادآور شد: وارد ساختمان محل استودیو که شدم یادم آمد من اینجا برنامه کودک می ساختم و چقدر پدر خودم و گروه را درمی آوردم تا نیم ساعت برنامه تولید کنیم. حالا چند تا شبکه دارد ۲۴ ساعته کار کودک پخش می کند و چه رسانه های دیگری هست که می تواند جای آن را بگیرد؟

اگر مردم نمی شناختندم مرا دست پلیس داده بودند!

رحماندوست ادامه داد: به شوخی می گویم اگر مردم قیافه مرا نمی شناختند تا به حال چند بار مرا به عنوان بچه دزد گرفته بودند و داده بودند دست پلیس. چون من نمی توانم نسبت به بچه ای که در پارک یا خیابان راه می رود بی تفاوت باشم و حتما به او ابراز احساسات می کنم و از او الهام می گیرم. باور کنید من وزن بعضی از شعرهایم را از راه رفتن بچه ها، بازی کردنشان و در زدنشان گرفته ام؛ آنها حرف زدند، مهملات باخته اند و من از آنها الهام گرفته ام.

برخی از نویسنده ها بی سوادند اما ذوقشان خوب است

وی تاکید کرد: من همواره معتقد بوده ام که باید روز به روز یاد بگیرم و بخوانم. برخی از دوستان شاعر و نویسنده ما هیچ سوادی ندارند، سعی نمی کنند دانششان را زیاد کنند، بلکه ذوقشان خوب است و از همان ذوق استفاده می کنند. من معتقدم ادبیات کودکان یک مسئله جهانی است و باید مطالعات گسترده میدانی و کتابخانه ای داشت و من خیلی سعی کرده ام عقب نمانم. همیشه دنبال بچه ها می دوم هرچند هیچوقت به آنها نرسیدم. خیلی سعی کردم از بچه ها عقب نمانم گرچه همیشه دو پله از آنها عقب تر بودم اما سعی کردم فاصله ام با آنها بیشتر نشود.
این شاعر و نویسنده در پایان گفت: من یک حرکت مستمر داشته ام و در ۲۰ سال اخیر با هدف شاد و خلاق بودن بچه ها، اینکه روی پای خودشان بایستند و تفاوتهایشان با دیگران را به رسمیت بشناسند، کار کرده ام. بیشتر برای خردسالان کار کرده ام و حالا فکر می کنم زبان برای این گروه سنی خیلی مهم است.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آقای شاعر: اگر مردم نمی‌شناختندم تا به حال مرا دست پلیس داده بودند!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید