آخرین خبر

حسام‌الدین سراج: خوشحالیم که سد مقاومت در برابر موسیقی در مشهد شکست

آوای ایرانیان: حسام‌الدین سراج امروز در نشست خبری کنسرت خود در مشهد مقدس اظهار کرد: خوشحالیم که سد مقاومت در برابر موسیقی در مشهد شکست.

 این خواننده موسیقی سنتی که امروز در نشست خبری کنسرت خود در مشهد در محل پردیس هویزه مشهد سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: خدا را شکر که این سد شکسته شد و امیدواریم که این روند به شکل صحیحی در آینده ادامه پیدا کند و معنویت موسیقی فراموش نشود.

وی ادامه داد: خطه خراسان خطه ادب و هنر است و سرزمین شجریان و مشکاتیان و سرور احمدی و دیگر بزرگانی است که به شعر و ادب این سرزمین خدمت‌های فراوان و متعددی کرده‌اند.

این خواننده موسیقی سنتی تصریح کرد: خراسان و مشهد سرزمین ویژه‌ای است که امیدواریم این روند به نحو صحیحی در آینده نیز در آن ادامه پیدا کند.

سراج خاطرنشان کرد: من وقتی در مشهد به روی صحنه رفتم این اتفاق با ناباوری روی داد و هنگامی که سرپرست گروه بامداد با من تماس گرفتند متوجه شدم که ظاهرا هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و شرایط برای برگزاری کنسرت را فراهم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: شب اول اجرای این کنسرت با کمی تردید برگزار شد ولی در ادامه خوشبختانه متوجه شدیم که مشکلی وجود ندارد و شرایط برای ادامه روند برگزاری کنسرت فراهم است.

این خواننده موسیقی سنتی اضافه کرد: موسیقی و مذهب با یکدیگر تضادی ندارند و در طول یکدیگر هستند ولی دعوایی مجازی بین مقوله مذهب و موسیقی همواره وجود و ادامه داشته و خواهد داشت چون برخی علما معتقدند موسیقی حرام است یا مشکل دارد.

سراج با بیان اینکه در رسانه بزرگ کشور ما یعنی صداوسیما ما شاهد پخش موسیقی‌های مختلفی هستیم، گفت: این انواع موسیقی بعضا موسیقی فاخر هستند و بعضی هم انواع خاصی از موسیقی هستند که تلقی از موسیقی را مخدوش کرده است.

وی اظهار کرد: موسیقی ایرانی ریشه در اخلاق و عرفان دارد و بنابراین نیازی به سفارش اثر در این زمینه نیست و بنابراین اگر ما صرفا اجازه بدهیم که هنرمندان روی صحنه بیایند و اجرا کنند کار اخلاقی و عرفانی انجام می‌شود.

این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: همدم جوانی خود ما موسیقی فاخر ایرانی بود و به همین دلیل ما با اندیشه‌های بزرگان اخلاق و عرفان ایران آشنا می‌شدیم که این مساله ما را از بسیاری از آسیب‌ها دور می‌کرد اما امروز جوانان از این امکان دور شده‌اند.

سراج تصریح کرد: ما برای آینده هم درخواست آزادی بیشتر داریم تا هنرمندان بتوانند ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند و بهتر و بیشتر به مردم خود خدمت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچه که منع شود به نحو دیگری رشد می‌کند و به همین دلیل وقتی در مشهد منع موسیقی وجود دارد موسیقی زیرزمینی در این شهر رشد می‌کند اتفاقی که امروز روی داده و ما شاهد آن هستیم.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: وقتی ما از هنرمند صحبت می‌کنیم تعاریف مشخصی دارد و افراد نمی‌توانند طی دو هفته خواننده شوند و طی مدت کوتاهی تعداد زیادی کنسرت برگزار کند.

سراج عنوان کرد: نگران این هستیم که در آینده در مشهد جو مافیای موسیقی ایجاد شود و این اتفاقی است که باید مراقب آن بود تا ماهیت اصیل و پاک موسیقی در این شهر حفظ شود.

***

سالار مرتضوی که ظهر امروز در محل پردیس سینمایی هویزه سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: ما برای برگزاری این مراسم روندهایی را طی کردیم که بیشتر از فرآیندهای قانونی بودند و به همین جهت با ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و دادستان مشهد هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و سپس وارد فرآیند قانونی شدیم تا مشکلی برای برگزاری این رویداد رخ ندهد.

وی تصریح کرد: دغدغه نبود عینی جبهه موسیقی فاخر مشهد چند سالی است که در مشهد ایجاد شده است زیرا به خاطر محروم بودن از این نوع موسیقی شاهد آن هستیم که مشهد تبدیل به مرکز موسیقی زیرزمینی ایران شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: شهر مشهد نیاز به موسیقی فاخر و اصیل ایرانی دارد زیرا این موسیقی‌ها افراد را به آرامش و تأمل دعوت می‌کند؛ روحیه‌ای که جامعه ما به آن نیاز دارد.

سرپرست گروه بامداد عنوان کرد: برخی اتفاقات در برخی کنسرت‌های پاپ در شهرستان‌های اطراف باعث شده است تا مشکلاتی برای روند موسیقی در استان ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ها سبب شد تا روند موسیقی با مشکل روبرو شود و اینگونه مطرح شود که همه انواع موسیقی اینگونه مسائلی را با خود به همراه می‌آورند.

سرپرست گروه بامداد با بیان اینکه ما در صداوسیما و برخی کنسرت‌ها در حال فاصله گرفتن از موسیقی اصیل هستیم، گفت: هدف ما از برگزاری این کنسرت نیز اعتمادسازی است به نحوی که در این شهر شاهد بهترین‌های حوزه موسیقی و هنر باشیم.

مرتضوی تصریح کرد: هر کار فرهنگی در این شهر باید هویت شهر مشهد یعنی امام رضا(ع) را در کنار خود حفظ کند و از جمله برنامه‌های موسیقی نیز باید این ویژگی را داشته باشند.

در ادامه این نشست سرهنگ باروح تهیه‌کننده این کنسرت در سخنانی اظهار کرد: مقاماتی امروز در حال خدمت هستند که درک خوبی از موسیقی دارند.

وی ادامه داد: برخی هدف از اجرای موسیقی را صرفا استفاده مالی می‌دانند و افرادی را از خارج از مشهد بدون توجه به الزامات این شهر به اینجا می‌آورند اما ما در این مدت با استفاده از ظرفیت خود مشهد این رویداد را برگزار کردیم و شاهد آن هستیم که گروه بامداد از خود مشهد این کنسرت را به کمک استاد سراج برگزار کردند.

باروح تصریح کرد: تا جایی که من اعتقاد دارم به هیچ عنوان حکومت و مقامات مخالف اینگونه رویدادها نیستند و برعکس موافق هم هستند اما مدیران بایستی در اجرای این رویدادها جدی باشند و کاری کنند که دغدغه‌های مسئولان خدایی ناکرده بیشتر نشود.

تهیه‌کننده کنسرت حسام الدین سراج و گروه بامداد خاطرنشان کرد: اینکه برنامه اجرای موسیقی را در برج تجاری انجام دهیم یا بیشتر از حد بلیت فروشی کنیم موجب ایجاد مشکل برای موسیقی می‌شود در حالی که در اجرای ما هیچ مشکلی روی نداد و ما مردم را توجیه می‌کردیم و مراقبت هم می‌کردیم تا مشکلی رخ ندهد و خوشبختانه همه چیز به خوبی پیش رفت و ما در برابر مجوزی که گرفتیم کاملا متعهدانه رفتار کردیم.

وی افزود: مردمی که موسیقی را می‌خواهند باید کمک کنند و تصور خود از موسیقی را از هیاهو و… دور کنند و ما باید بپذیریم که در مشهد باید برخی اصول و مقررات را رعایت کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حسام‌الدین سراج: خوشحالیم که سد مقاومت در برابر موسیقی در مشهد شکست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید