آخرین خبر

سازهای کلاسیک‌نوازان در جشنواره موسیقی جوان کوک شد

آوای ایرانیان: جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی این روزها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است، در پانزدهمین روز از شهریورماه به هنرنمایی نوازندگان دو ساز ویولن و ویولا اختصاص داشت.

به گزارش آوای ایرانیان، جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی این روزها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است، در پانزدهمین روز از شهریور ماه به هنرنمایی نوازندگان دو ساز ویولن و ویولا اختصاص داشت.

تالار رودکی در این روز از نوازندگان این سازها میزبانی کرد و آن‌ها در مقابل هیات داورانی متشکل از سیاوش ظهیرالدینی، مرجان قنبری مهر و ابراهیم لطفی به رقابت پرداختند.

ویولن‌نوازان که در سه رده سنی الف، ب و ج قرار داشتند به ترتیب در دو سانس روی صحنه حاضر شدند تا در سانس سوم نوبت به نوازندگان ویولا برسد.

علیرضا آذربو اولین شرکت‌کننده رده سنی الف برای ویولن بود، بعد از او هستی آریان‌نیا، محمدرضا بهرامی، عرفان جاویدنیا، سارا رهنما فلاورجانی، نگین ریاحی‌کیا، رز سان احمدی و آرمان نیک‌پور طهرانی آرشه‌های شان را روی ساز کشیدند.

همزمان با نواختن آن‌ها، پیانیستی همراهی­شان می‌کرد و صدای پیانو و ویولن در هم آمیخته می‌شد که برجذابیت‌های این بخش افزوده بود.

گروه سنی الف برای بخش نهایی باید به قطعاتی از موتزارت، باخ، شوبرت و کورلی مسلط می‌بودند.

در ادامه گروه سنی الف، راه یافتگان به مرحله نهایی از گروه سنی ب مقابل داوران حاضر گشتند. کیارش آرین، روزبه حجت پناه، تارخ سبزواری، فرداد صدقی، علی علیزاده، فارس مخلصی، سارا نادری و محمدرضا نامجو باغینی اسامی نوازندگان این رده سنی بود. این نوازندگان باید برای این مرحله آماده نواختن قطعاتی مشخص از موتزارت، هایدن، بتهون و شوبرت می‌بودند.

در بازه زمانی دوم این روز باید گروه سنی ج به ویولن‌نوازی می‌پرداخت. هفت شرکت‌کننده این رده سنی به ترتیب رامین اقتصاد، بهزاد جعفریان، صدف حقی، فرزان زاهد‌منش، فرشاد شیرانی، ریحانه قمرصورت و وداد واقفی نام داشتند. قطعاتی از ساراساته، وینیاوسکی، فرانک و برامس برای این گروه سنی انتخاب شده بود تا نواخته شود.

آخرین بازه زمانی این روز از جشنواره اختصاص به ویولا داشت. سه شرکت‌کننده این ساز که هر یک در یکی از سه رده سنی قرار داشتند، ویولا‌های خود را بدست گرفته و نواختند. فرین جوادی در گروه سنی الف، روزبه حجت‌پناه در گروه سنی ب و آرین زمانی‌علویجه در گروه سنی ج این بخش قرار داشتند.

جشنواره ملی موسیقی جوان، در این روز از نوای ساز ویولن و ویولا شرکت‌کنندگانی از نقاط مختلف کشورمان میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می‌شود، معرفی کند.

تکنیک در نوازندگی بیشترین سهم را دارد

سیاوش ظهیرالدینی در خصوص اجراهای این روز گفت: من تا حد بسیار زیادی از اجراها راضی بودم. البته همیشه در جشنواره نوازندگان در سطح‌های مختلف را داریم.
من فکر می‌کنم تکنیک در نوازندگی بیشترین سهم را دارد و کسی تکنیک را به حد قابل قبولی برساند می‌تواند بهتر در خدمت موسیقی باشد و در کنارش دانش موسیقی دارای اهمیت است.

تعداد شرکت‌کنندگان در حد قابل قبولی است

مرجان قنبری‌مهر دیگر داور حاضر  در این بخش معتقد است: خوشبختانه امسال هم کیفیت اجراها خوب بود و هم تعداد شرکت‌کنندگان در حد قابل قبولی است.
ما سعی کردیم در انتخاب نفرات برتر تمام جوانب را از نظر تکنیک نوازندگی و اجرای صحنه‌ای و… در نظر بگیریم.
من فکر می‌کنم برگزاری جشنواره مسیر روشنی را پیش روی نوازندگان جوان و حتی مدرسین موسیقی قرار می‌دهد.

شرکت‌کنندگان در این دوره به یک بلوغی در نوازندگی رسیده‌اند

ابراهیم لطفی که بعنوان داور در بخش ساز ویولن و ویولا حاضر بود در مورد اجراها گفت: اجراها در تمام رده‌های سنی پیشرفت چشمگیری داشت. و امسال نسبت به دوره‌های گذشته اجراها رضایت‌بخش‌تر بود.
به این خاطر که هم میزان درک و همین طور تکنیک شرکت‌کنندگان در این دوره رشد پیدا کرده است و همین مسئله انتخاب نفرات برتر را مشکل می‌کرد.
در واقع احساس می‌کنم شرکت‌کنندگان در این دوره به یک بلوغی در نوازندگی رسیده‌اند.
طبیعی است که یک مقدار مشکلات فنی در اجرا‌ها باشد و یا حتی در نوع موزیکالیته و یا داینامیک‌هایی که ارائه می‌کردند؛ شرکت‌کنندگان کمی ضعف داشتند.
قطعاتی که برای اجرا انتخاب شده بود قطعات پیچیده‌ای بودند و مشخص بود که شرکت‌کنندگان با تمرینات مستمر در جشنواره حاضر شده‌اند و روی قطعات شناخت کافی دارند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سازهای کلاسیک‌نوازان در جشنواره موسیقی جوان کوک شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید