آخرین خبر

سرود ملی ایران تغییر میکند؟

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پیشنهاد کرد: سرود ملی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و حماسه وارد این سرود شود.

پیشنهاد تغییر سرود ملی ایران؛ حماسه پررنگ شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مجموعه آثار زنده یاد حمید سبزواری «پدر شعر انقلاب» عصر امروز در سالن سوره حوزه هنری با حضور سردار سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفان برگزار شد.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در این مراسم در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه سرود جمهوری اسلامی ایران خوب است، اما ملتی که حماسه‌های متعدد را آفریده، باید در سرود ملی‌ خود رگه‌هایی از حماسه موج بزند، گفت: ملتی که این حماسه‌ها را آفریده حماسه در سرود ملی‌اش باید پررنگ‌تر باشد. ای کاش قلم استاد سبزواری در این راستا همراه می‌شد و در زمانی که ایشان در قید حیات بودند از واژه‌های ایشان برای تغییر سرود ملی استفاده می‌شد.

قزوه تصریح کرد: یاد گرفته‌ایم در جنگ‌ها باید از رجز استفاده کنیم. شاهنامه نیز اینگونه سروده شده است، اما سرود جمهوری ا سلامی ایرانی که امروز می‌شنویم بحر دیگری را دارد. بنابراین با همه احترام به هنرمندانی که در تهیه سرود ملی تلاش داشته‌اند، عرض می‌کنم باید از عنصر حماسه در سرود ملی غفلت نشود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه بچه‌های جوان و اساتیدی چون سبزواری باید به میدان آمده و سرودی تازه بسازند، گفت: شاعران جوان امروز ما و شاگردان استاد سبزواری همچون میلاد عرفان‌پورها و محمدمهدی سیارها می‌توانند سرودی جدید بسازند که برای حماسه ما آئینگی کند. این ملت، ملت حماسه است بنابراین من این پیشنهاد را مطرح کردم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سبزواری ۳۰۰ سرود گفته است که ترانه نیست، اما ترانه‌های کنونی، ما را از سرودها دور می‌کند. در این میان صداوسیما و وزارت ارشاد ای کاش میان آثار تعادل ایجاد کنند، چرا که می‌بینیم حدود ۸۰ درصد آثار حماسه نیست. در صورتی که باید حماسه پررنگ شده و به آن تأکید شود.

قزوه در پایان سخنان خود ابیاتی از قصیده‌ای را که در روز تشییع استاد سبزواری سروده بود برای حاضران خواند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سرود ملی ایران تغییر میکند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید