آخرین خبر

پژمانفر: کارشناسان چارچوب برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان را مشخص کنند

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قبل از هر اقدامی در برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان، کارشناسان و صاحب‌نظران باید درباره ابعاد آن گفت‌وگو کنند تا از افراط و تفریط‌ها جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای ایجاد نشاط اجتماعی در مردم باید ریشه‌های نگرانی در حوزه اقتصادی و معیشتی را در آنان خشکاند.

وی ادامه داد: ریشه نگرانی در فکر و دل کارگری که صبح اول وقت سر گذر یا کنار معابر و میدان‌ها می‌ایستد تا شهروندی دست او را بگیرد و به سر کار ببرد با بهترین برنامه‌های نمایشی هم از بین نمی‌رود چرا که در دل او بحران شدیدی برای تامین معیشتش نهادینه شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس رفع مشکلات اقتصادی جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان را در ایجاد نشاط اجتماعی حائز اهمیت دانست و افزود: وقتی برای جوان یک خانواده شغلی به وجود بیایید یا  مشکلات اقتصادی جامعه در بخش‌های مختلف رفع شود، شاهد نشاط اجتماعی فراگیر در کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس احیای گفت‌وگو و تقویت عواطف خانوادگی را نیز در ایجاد نشاط اجتماعی موثر دانست و افزود: در دورانی به سر می‌بریم که رفت و آمد خانوادگی و فامیلی و گفت‌وگو و عواطف بین اعضای خانواده‌ها به شدت کم رنگ شده است. خلاء این مسائل موجب از بین رفتن پایه‌ترین عنصر نشاط اجتماعی شده است.

پژمانفر سینما را دارای کارکرد نشاط اجتماعی پایدار دانست و افزود: سینما به عنوان یک ابزار بسیار موثر در ایجاد نشاط اجتماعی و خانوادگی اکنون به محلی برای مطرح شدن مطالب آزاردهنده و تلخ اجتماعی یا ارائه نوعی از طنز که توام با شوخیهای رکیک جنسی بی‌پرواگونه است به همین دلیل بخشی از خانواده‌ها خود را از رفتن به سینما محروم کرده‌اند البته وضعیت حاکم بر سینمای امروز  موجب سوال بنده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

به اعتقاد وی، دستگاه‌های فرهنگی در ایجاد نشاط اجتماعی پایدار می‌توانند بسیار موثر باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری کنسرتهای خیابانی رایگان در چارچوب‌های مشخص شده چقدر می‌تواند در تزریق شور و نشاط در جامعه موثر باشد، گفت: قبل از هر اقدامی در این زمینه کارشناسان و صاحبنظران باید درباره ابعاد آن گفت‌وگو کنند تا از افراط و تفریطها جلوگیری شود. موضوعاتی در گذشته در جامعه اتفاق افتاد  که با وجودی که در شروع کار واکنش منفی نسبت به آن نبود و این موضوعات می رفت که رفته رفته به یک فرهنگ اجتماعی پایدار بدل شود اما برخی، واکنشهای متفاوت نشان داده و مانع شدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: قبل از صحبت درباره کنسرتهای خیابانی باید نظر  کارشناسان و فعالان در این حوزه و نظرات فرهنگی و خرده‌فرهنگهای جامعه و همچنین محدودیتهای حاکم مورد توجه قرار گیرد و برای آن چارچوب مشخص کرد، این می‌شود قانون و طبیعتا وقتی رفتاری براساس یک نگاه کارشناسی، مسیر قانونی را طی کند و تبدیل به ضوابط شود، مورد احترام همه است و ما هم در جهت تحقق این قانون باید از همه ظرفیت‌مان استفاده کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تعیین چارچوب برای برگزاری کنسرتهای خیابانی را مشروط به اظهارنظر کارشناسان، دست اندرکاران، صاحبنظران و مقامات مسؤول دانست و افزود: کارشناسان و افراد باتجربه فعال در این حوزه در کنار سایر مسؤولان کشور باید ملزومات و حمایت‌های مورد نیاز را پیشنهاد دهند تا ساز و کارهای قانونی لازم با توجه به قوانین عادی و بالادستی در این حوزه در قالب پیش‌نویس تهیه شود. این کار، کار سختی نیست و می‌شود به نتیجه رساند.

پژمانفر ادامه داد: اجرای سرودهای ملی و وحدت‌بخش در قالب کنسرتهای خیابانی هم اگر در چارچوب و ضوابط انجام شود نقش زیادی در ایجاد نشاط اجتماعی خواهد داشت.

وی با بیان مثالی، ادامه داد: اگر مثلا گروه کُر ارتش بخواهد در این قالب اقدام به اجرای زنده برای مردم کند طبیعتا موجب بسته شدن معابر و خیابانهای شهر می‌شود بنابراین باید در قالب ضوابط و ملزومات، محل برگزاری کنسرتهای ملی و وحدت‌بخش و حتی کنسرتهای خیابانی به صورت کارشناسی، مشخص شود به بیان دیگر وظایف دستگاه‌های مسؤول در حوزه نظم شهری مثل نیروی انتظامی و مسؤولان حوزه فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط در قالب این ملزومات و چارچوبها مشخص شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس پرداختن به شکل، محتوا و قالب برگزاری کنسرتهای خیابانی قبل از اجرایی شدن آن را مانع از عقیم ماندن آن دانست و افزود: اگر به این مسئله به صورت ریشه‌ای و درست پرداخته شود در آینده با چالش‌ها و مشکلات متعدد نظیر مخالفت با برگزاری این مراسم‌ها یا برخورد سلبی با برگزارکنندگان آنها پیشگیری می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وقتی این مسئله قانونی شد و چارچوب و ملزومات آن مشخص شد، رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و سازمانهای مردم‌نهاد موظف به تبلیغ و حمایت از آن هستند اما هنوز این مسئله به قانون مبدل نشده یا در حقیقت ضابطه‌مند و قانونمند نشده به همین دلیل هنوز مورد وفاق نظام نیست.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پژمانفر: کارشناسان چارچوب برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان را مشخص کنند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید