آخرین خبر

نگرانی یک هنرمند از رواج موسیقی مبتذل و سطح پایین

آوای ایرانیان: کارگردان مستند موسیقی «چاووش از درآمد تا فرود»، گفت: معضل موسیقی ایران در حال حاضر، ترویج موسیقی مبتذل و سطح پایین به ویژه از سوی تلویزیون است.

«آرش رییسان»  افزود: مشکل اصلی آن است که از یک سو از موسیقی فاخر ممانعت می شود و در همان حال موسیقی مبتذل و سطح پایین ترویج می گردد، که می توانید آن را در تلویزیون و بیلبوردهای سطح شهر مشاهده کنید.
وی با اشاره به اینکه «اصل موسیقی زیر سوال است»، گفت: من نمی دانم چه کسی متولی است؟ اما می دانم به دلیل سود جویی اقتصادی، عرصه موسیقی، دست کسانی افتاده که در آمد هنگفتی را در حال کسب هستند.
این کارگردان در بخشی دیگر از گفتگو با ایرنا درباره اهمیت مطالعه در فعالیت موسیقایی گفت: کتاب خواندن و مطالعه در زمینه های مختلف برای یک هنرمند عرصه موسیقی ضرورت است، زیرا در غیر این صورت زبان او الکن خواهد بود.
وی افزود: هنرمند عرصه موسیقی در صورت نداشتن مطالعه، تنها می تواند دنیای اطراف خود را ساده ببیند اما با مطالعه، هنگام خلق اثر هنری تمام آن اندوخته ها و مطالعات به کمک او می آیند و نگاه او را عمیق تر خواهند کرد.
رییسان اظهار داشت: مطالعه کتاب نه تنها در حوزه موسیقی بلکه به طور کل در حوزه هنر حایز اهمیت است زیرا هر هنرمندی در هر شاخه ای که فعالیت می کند، می بایست نگاه جامعی به شاخه های هنر و مسایل پیرامون خود داشته باشد، چرا که هنر قرار است بازتاب و انعکاس جهان پیرامون هنرمند از زاویه نگاه او باشد.
این مستندساز اضافه کرد: هنرمند نخست باید نسبت به جهان پیرامون خود شناخت پیدا کند و این شناخت را می تواند از دو طریق «تجربه کردن» و یا «مطالعه» به دست آید.
وی در عین حال یادآور شد که تجربه کردن به تنهایی کافی نیست، مطالعه در واقع اندوخته تجربیات دیگران است که هنگام دست یافتن به آن، به تجربیات شخصی افزوده می شود.
رییسان ادامه داد: شاید هم اینگونه نباشد که هنرمند هنگام خلق اثر، لابلای کتاب ها، کلمات را جستجو کند، شاید هم حتی این کار را انجام دهد، اما بیش از آنکه کلمات به کمک او بیایند، آن درک کلی و شناختی مهم است که نسبت به جهان پیرامونی خود در اثر مطالعه پیدا می کند.
به گفته وی، این قضیه فقط مساله موسیقی دان و هنرمند نیست، «کتاب نخوانی» یا «کتاب کم خوانی» مساله و معضل کلی جامعه است.
کارگردان مستند موسیقی «چاووش از درآمد تا فرود»، با تاکید بر اینکه مطالعه برای همه الزامی است اما این موضوع برای هنرمند حیاتی است و ارتباطی به این ندارد که فرد موسیقیدان است یا نقاش و فیلم ساز، تاکید کرد: این نگاه جامع به پیرامون که توسط مطالعه به وجود می آید، افق دید هنرمند را توسعه می بخشد و او را از کوته نگری ها و سطحی اندیشیدن ها دور می سازد.

** مطالعه، هنرمند عرصه موسیقی را در انتخاب ترانه موفق تر می کند
به گفته وی، اینکه مطالعه بتواند، هنرمند موسیقی را در انتخاب ترانه حساس تر و موفق تر کند، نتیجه بسیار جزیی و کوچکی است که از مطالعه حاصل می شود.
وی با بیان اینکه اکنون ترانه معضل عرصه موسیقی نیست، گفت: در حال حاضر موسیقی های که به لحاظ ملودی و رتیم در حال ساخته شدن است، در سطح همان ترانه هایی است که برای آن انتخاب می شود. به دلیل آنکه سطح موسیقی پایین است، به تبع آن سطح ترانه نیز پایین خواهد بود.
رییسان گفت: کدام یک از موسیقیدان های بزرگ ما که آثار فاخر ساختند، از ترانه سطح پایین بهره برده اند، چنین چیزی را نخواهید یافت چرا که آنها آگاهی این کار را دارند. کسی که آن ترانه سطح پایین را استفاده می کند، سواد موسیقایی نیز در همان حد دارد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نگرانی یک هنرمند از رواج موسیقی مبتذل و سطح پایین”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید