آخرین خبر

اجرای آوازهای یک قرن پیش توسط نوجوان ۱۰ ساله در ارکستر سازهای ایرانی

آوای ایرانیان: ارکستر «سازهای ایرانی» نوجوانان و جوانان ایران که فرداشب در تالار رودکی روی صحنه می‌رود، گفت: در این اجرا سه خواننده از جمله یک خواننده ۱۰ ساله داریم که موسیقی اصیل صد سال پیش را زمزمه می‌کند.
اجرای آوازهای یک قرن پیش توسط نوجوان ۱۰ ساله در ارکستر سازهای ایرانی

ارکستر «سازهای ایرانی» نوجوانان و جوانان ایران به سرپرستی آرمان نوروزی و رهبری مهرداد میرزایی، فردا شب (سه‌شنبه ۱۳ آذر) ساعت ۲۰:۳۰ در تالار رودکی به اجرای برنامه می‌پردازد. این ارکستر ۳ خواننده و ۲۶ نوازنده دارد و سازهای کمانچه، تار، بم‌تار، سه‌تار، سنتور، قیچک و قیچک باس، عود و قانون را شامل می‌شود.

* اجرای آوازهای یک قرن پیش توسط نوجوان ۱۰ ساله

احسان تارخ مدیر اجرای ارکستر نوجوانان و جوانان در این باره به خبرنگار فارس گفت: این ارکستر با سازهای ایرانی دستگاهی برای اولین بار است که روی صحنه می‌رود و اعضای آن بین ۱۰ تا ۲۵ سال سن دارند.

نوروزی، سرپرست ارکستر نوجوانان هم با بیان اینکه این ارکستر حدود ۵ سال پیش کار خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: وقتی کار را شروع کردم، نوازندگان ما نوجوان بودند اما بعدها بزرگتر شدند و پس از گذشت چند سال حالا که دانشجو بودند، تصمیم گرفتیم کلمه جوانان را هم به نام ارکستر اضافه کنیم. این ارکستر الان در قالب بنیاد ارکستر نوجوانان و جوانان و به صورت مستقل اداره می‌شود و تعدادی از بچه‌های ارکستر ما که سنشان از ۲۵ سال بیشتر شده است، اکنون به ارکستر تهران راه یافته‌اند.

وی افزود: وقتی ابراز تمایل نوازنده‌های سازهای سنتی برای حضور در ارکستر را دیدیم، از آقای میرزایی که دانش‌آموخته موسیقی سنتی هست دعوت به همکاری کردیم و برای شروع، قطعاتی به یاد علی اکبر خان شهنازی برای اجرا نوشته شد که فرداشب اجرا می‌شود. این رویداد قرار است بدون فاصله میان قطعات و به مدت یک ساعت اجرا شود، از پیش‌درآمد و چهارمضرب تا تصنیف و رِنگ.

سرپرست ارکستر «سازهای ایرانی» نوجوانان و جوانان ایران اظهار داشت: از حضور در جشنواره‌ها گریزان هستیم و بیشتر به صحنه توجه داریم. مانند خیلی از فیلمسازها که فیلم جشنواره‌ای نساختند و هویت ایرانی خودشان را حفظ کردند. به فکر ستاره‌سازی نیستیم و مخالف انحصار هستیم، به همین دلیل در این اجرایمان هم سه خواننده داریم تا هیچ خواننده‌ای احساس برتری نکند. یکی از خوانندگان ما یک نوجوان ۱۰-۱۱ ساله است که موسیقی صد سال پیش را زمزمه می‌کند.

* اجرای قطعاتی از لطفی و علیزاده

میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا مخاطبان توجیه هستند که وسط قطعات کف نزنند، اظهار داشت: به مردم می‌گوییم اجرا یکپارچه است، اما اگر هیجان زده شدند و کف زدند مشکلی نیست.

میرزایی رهبر ارکستر هم گفت: اعضای ارکستر را طی سه مرحله آزمون ورودی انتخاب کردیم؛ ابتدا داوطلبان فیلمی از نوازندگی خود فرستادند، سپس از منتخبان اولیه آزمون حضوری گرفتیم که شامل ردیف‌نوازی و قطعه‌نوازی بود، در نهایت عده‌ای از نوازندگان نوجوان اما نخبه انتخاب شدند تا سطح حرفه‌ای ارکستر حفظ شود.

وی درباره تنظیم رپرتوار بر اساس یادبود علی‌اکبر خان شهنازی گفت: اصلی‌ترین دلیل آن تربیت یافتن در خانواده‌ای آشنا به موسیقی اصیل و ردیف است، ضمن اینکه بسیاری از ستون‌های موسیقی ایران مانند داریوش طلایی، پیرنیاکان و علیزاده در نوجوانی و جوانی شاگرد استاد شهنازی بوده‌اند. در آواز هم استاد اقبال آذر را بازسازی کرده‌ایم. تصنیفی هم از مرحوم استاد لطفی اجرا می‌شود، البته در تنظیم برای ارکستر سعی کرده‌ایم تجربه‌ای چندصدایی را رقم بزنیم، به همین جهت یک پایمان در سنت است، یک پا در امروز و فردای موسیقی.

امیرحسین رئوفی مربی ارکستر (trainer) هم گفت: در بحث سازآرایی قصد داریم برای سال‌های آینده مرجع شویم تا اتفاقات بلندمدت شکل بگیرد. تلاش کرده‌ایم دو خوراک کوتاه‌مدت برای کنسرت و یک خوراک بلندمدت برای آینده هنری به بچه‌ها بدهیم. طیف اصلی هنرجویان ما بین ۱۱ تا ۲۵ سال سن دارند، اما مخاطب ما همه مردم هستتند.

تارخ هم در پایان خاطرنشان کرد: بلیت‌فروشی ارکستر سازهای ایرانی نوجوانان و جوانان ایران در تارنمای ایران‌کنسرت انجام می‌شود. برای برنامه بعدی هم قصد داریم به موسیقی چاووش در ایام انقلاب بپردازیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای آوازهای یک قرن پیش توسط نوجوان ۱۰ ساله در ارکستر سازهای ایرانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید