آخرین خبر

«شاهنومه خونی» و «هَی دو هَی دو» منتشر شدند

به گزارش آوای ایرانیان ، ۲ آلبوم «شاهنومه‌خونی» و «هَی دو هَی دو» در حوزه موسیقایی مناطق کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی با حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

در توضیح این ۲ آلبوم آمده است:

«آلبوم موسیقی «شاهنومه‌خونی» روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه‌خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته‌اند. ابراهیم شریفی، فیض‌الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه‌ای اجرای آواز شاهنامه‌خوانی را در این اثر بر عهده داشته‌اند.

شاهنامه‌خوانی یکی از آیین‌های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده که خطر فراموشی این آیین را تهدید می‌کند و بر این اساس، در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آواها شده است.

ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته‌های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم اکنون کمتر از انگشتان ۲ دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودی‌های این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار ۵۱ ملودی نی محلی شده است. نوازندگان نی محلی آلبوم «هی دو هی دو» سید محمد دژند و حسین‌خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می‌کنند. هدف از تولید این ۲ اثر را تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری است.»

آلبوم‌های موسیقی «شاهنومه‌خونی» و «هَی دو هَی دو» توسط حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«شاهنومه خونی» و «هَی دو هَی دو» منتشر شدند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید