آخرین خبر

انتقاد تند حسین علیزاده از برنامه “عصر جدید” / از استعدادها سوءاستفاده نکنید

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» فرصتی را فراهم آورد تا حسین علیزاده انتقادات تندی را نسبت به کیفیت حضور استعدادهای نوجوان موسیقی در تلویزیون مطرح کند.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست رسانه‌ای و مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز یکشنبه ۳۰ تیرماه با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، آذین موحد و مهرداد پاکباز از اعضای هیأت داوران در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

گزارش آماری مدیرعامل انجمن موسیقی ایران

علی ثابت‌نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» توضیح داد: خوشبختانه در حوزه آماری ما شاهد رشد چشمگیری در بخش‌های مختلف جشنواره بوده‌ایم به طوری که در دوره دهم ۱۲۶۷، دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر و دوره سیزدهم ۲۱۲۱ هنرمند متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند.

وی افزود: ما در سال گذشته با ارسال مواد تبلغاتی جشنواره، این افتخار را داشتیم که شاهد رشد ۲۰ درصدی استقبال از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل باشیم و امیدوارم در سال‌های آینده با تدابیر بیشتری که در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات انجام می‌دهیم، شاهد رشد بیشتر چه در زمینه کیفی و چه در زمینه کمی باشیم. خوشبختانه ما در این دوره از تمامی استان‌های کشور شاهد حضور شرکت کنندگان بودیم و این اتفاق خوبی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران: تمام تلاش من و همکارانم در این دوره برای حفظ استانداردهایی است که در دوره‌های گذشته جشنواره صورت گرفته است. اما شما بدانید با وجود رشد فزاینده آمارهای مربوط به جشنواره، بودجه جشنواره اصلاً تغییر نکرد. بدانید ما در همه بخش‌های مختلف اجرایی جشنواره، نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم تا سطح جشنواره پایین‌تر از دوره‌های قبل نباشد. در سال‌های پیش مطرح می‌شد که وظیفه جشنواره باید برگزاری یک رویداد و همزمان معرفی استعدادها باشد. البته ما در یکی دو رشته زیر مجموعه جشنواره مباحث مربوط به کارگاه‌های آموزشی برای برگزیدگان را پیگیری کرده‌ایم؛ برگزاری کارگاه آموزشی ساز نی به صورت آزمایشی، ارسال نامه به نمایندگان شعب انجمن برای حمایت آموزشی و پژوهشی از برگزیدگان از جمله اقدامات ماست.

وضعیت جالب شرکت‌کنندگان گروه سنی «ج»

هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست بیان کرد: همان طور که آمار و آرقام جشنواره نشان می‌دهد خوشبختانه گستردگی جشنواره هم بیشتر شده و این باعث خوشحالی ماست. البته یکی از مسائل ما در حوزه مکانیزم داوری است که در این زمینه تدابیر اثرگذار و خوبی انجام گرفته که در این زمینه می‌توان به داوری ویدئویی آثار اشاره کرد. این در حالی است که تمامی مراحل داوری به صورت کدگذاری شده انجام گرفته تا در این زمینه هیچ مورد حاشیه‌ای به وجود نیاید. ما در اثنای برگزاری جشنواره دست به یک اقدام جدید زدیم و ان برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار به صحنه رفته در روزپایانی هر اجراست که می‌تواند برای شرکت کندگان بار آموزشی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته ما نسبت به رده‌سنی ۲۴ تا ۲۹ سال جشنواره خیلی وضعیت جالبی نداشتیم اما خوشبختانه در این دوره رده سنی ج شاهد رشد کیفی و کمی بسیار خوبی بوده که نشان دهنده استمرار یک حرکت جدی در جشنواره است که نتایج خوبی را برای این دوره رقم زده است.

اسعدی تأکید کرد: با توجه به گسترش جشنواره و حضور ۲ هزار و ۱۲۱ شرکت‌کننده که در بخش موسیقی نواحی دارای ویژگی‌های خاصی است، مساله بودجه کار را سخت می‌کند که امیدوارم با تدابیر انجام گرفته بتوانیم شرایط بهتری را برای این بخش فراهم کنیم. ضمن اینکه واقعاً جا دارد صدا و سیما وارد ماجرای جشنواره شود و از لجاجت بی معنای خود دست بردارد و این بار سازها را نشان دهد. من واقعاً نمی‌دانم وقتی یک نوازنده کم سن و سال روی صحنه ساز می‌زند، چرا نمایش او بر صحنه را نشان نمی‌دهند. این نکته‌ای است که رسانه ملی باید به آن توجه کند. شما چه بخواهید و چه نخواهید این سازها در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای دیده می‌شود، پس چه بهتر سازهای ایرانی و بومی ما از رسانه ملی پخش شود.

پیشنهاد دبیر جشنواره به مدیران رسانه ملی

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ماجرای برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون و ارتباط آن با رویدادهایی چون جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: ما در اینجا اصلاً تمرکزی روی برنامه خاصی در تلویزیون نداریم، من در اینجا عمده بحثم را متمرکز بر فضای مجازی می‌کنم. به هر حال افرادی بودند که در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دلیل اینکه خیلی زود وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدند، موضوع آموزش را فراموش کردند. در این راه فقط صداوسیما مقصر نیست انچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد بحث فضای مجازی است که اصلاً ربطی به یک نفر ندارد. شاید جالب است بدانید که موضوع استعدادیابی اصلی در همان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران بود که مغز متفکری چون داریوش صفوت چه کارهای ارزشمندی برای موسیقی این سرزمین انجام دادند.

اسعدی: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی ویژه است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به جای نمایش ستاره‌های تبلیغاتی‌شان در «تلنت شوهای تبلیغاتی» استعدادهای همین جشنواره را پوشش دهند. مگر این جشنواره همانی نیست که دوستان در حوزه استعداد می‌خواهند؟ اسعدی بیان کرد: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی ویژه است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به جای نمایش ستاره‌های تبلیغاتی‌شان در «تلنت شوهای تبلیغاتی» استعدادهای همین جشنواره را پوشش دهند. مگر این جشنواره همانی نیست که دوستان در حوزه استعداد می‌خواهند؟ پس چه بهتر که در حوزه آوازی و خوانندگی به این موضوع توجه بیشتری کنند که فکر می‌کنم بهترین هنرمندان و مدرسان عرصه موسیقی درآن حضور دارند.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به شرایط مالی این دوره از جشنواره توضیح داد: تا همین چند ماه پیش که ما نزدیک به ایام برگزاری جشنواره بودیم شرایط به گونه‌ای بود که من برای حضور در این دوره شرایطی را مطرح کردم. حتی ماجرا چنین شکل گرفت که اصلاًً نمی‌خواستیم این جشنواره را برگزار کنیم. کما اینکه نزدیک بود که بسیاری از بخش‌های این رویداد نیز حذف شود.

وی افزود: خوشبختانه با مذاکرات و تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت ما امسال شاهد برگزاری دوره سیزدهم خواهیم بود. به هر حال با با این شرایط مالی فعلی برگزاری جشنواره شبیه معجزه است. حتی من هنوز می‌ترسم که این جشنواره برگزار شود یا نشود؟ اما به هر حال امیدوارم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد.

رسانه ملی افکار ضدفرهنگی دارد

حسین علیزاده عضو هیات داوران بحش موسیقی دستگاهی جشنواره موسیقی جوان هم در این نشست رسانه‌ای بیان کرد: تمام اتفاقات مثبتی که در جشنواره موسیقی جوان افتاده نشان دهنده عزمی است که توسط هنرمندانی چون هومان اسعدی و همکارانش شکل گرفته است. انجمن موسیقی ایران هم که مدیریت آن دائم در حال تغییر است سیاست‌های خوب خود را ادامه داده است. این جشنواره حرمتی پیدا کرده که هر مدیری در آنجا حضور پیدا می‌کند تلاش خود را می‌دهد که راه جشنواره را ادامه دهد. علی ثابت‌نیا هم در انجمن تلاش کرده تا اتحاد خوبی را در این رویداد فراهم کند و ما وقتی در این شرایط به کار مشغولیم واقعاً خوشحالیم.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم موسیقی است که واقعاً کار بزرگی را رقم زده است. مسلماً هر چیزی هم که پیشرفت می‌کند نشان دهنده تداوم یک حرکت است. این جشنواره یک رویداد پاک و معصوم است که هرکسی به آن نرسیده باخته است. متاسفانه یک نفر در صدا و سیما نیست که مسئولیتی برای موسیقی داشته باشد. آن‌ها فکر ضد فرهنگی دارند که اصلاً توجهی به موسیقی و رویدادهایی چون «موسیقی جوان» ندارند و وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن درکی از موسیقی ندارد.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: ما همیشه معترض به موسیقی و شرایط آن هستیم که متاسفانه صدا و سیما در آن نقش زیادی دارد. متاسفانه وقتی جایی پولی نداشته باشد نهادی چون صدا و سیما وارد ان نمی‌شود. متاسفانه بعد از چهل سال دیگر دیر است که به این ماجرا بپردازیم اما ما وظیفه داریم که در این تریبون‌ها اعتراض خود را اعلام کنیم.

این آهنگساز گفت: ما در ایران یکسری کارهایی را انجام می‌دهیم اما وقتی بزرگ‌تر می‌شود، کارها هم مشکل می‌شود. ما قطعاً انجمن موسیقی و وزارت ارشاد نیستیم. ما فقط هنرمندانی در قالب هیات داوران هستیم که معتقدیم اگر در هر جای دنیا چنین خروجی از جشنواره‌های ملی موسیقی جوان انجام می‌گرفت حمایت‌ها بسیار جدی‌تر می‌شد. پس این مساله‌ای است که ارتباطی به ما ندارد. شما اهالی رسانه هم باید طلب کنید که بعد از برگزاری جشنواره چه سرنوشتی در انتظار برگزیدگان آن است. این پرسشی است که ما هم از برگزارکنندگان جشنواره داریم. متاسفانه نگاه حکومتی به یک مقوله‌ای که از تبلیغات دور است قطعاً نگاه خوبی نیست و ما هم در این زمینه با شما اهالی رسانه همدرد هستیم.

انتقاد تند حسین علیزاده از حضور برندگان جشنواره‌ها در برنامه‌های تلویزیون

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی با انتقاد از حضور برندگان جشنواره‌های موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی پربیننده تصریح کرد: من به همه پدر و مادرها توصیه می‌کنم از چهره‌های این جشنواره سو استفاده نکنند. این بچه‌ها متاسفانه بعد از اینکه در جایی شهرت پیدا می‌کنند در جاهای دیگر مورد سو استفاده‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. من به پدر و مادرهایی که دنبال چنین روشی برای شهرت کاذب هستند به شدت معترض هستم. چرا که چنین رویکردی موجب می‌شود کودکان پیشرفت نکنند. جالب اینکه صدا و سیما هم در این شرایط از کودکان حمایت می‌کند که به جای نفع به آن‌ها ضرر می‌رساند.

علیزاده: من به پدر و مادرهایی که دنبال چنین روشی برای شهرت کاذب هستند به شدت معترض هستم. چرا که چنین رویکردی موجب می‌شود کودکان پیشرفت نکنند. جالب اینکه صدا و سیما هم در این شرایط از کودکان حمایت می‌کند که به جای نفع به آن‌ها ضرر می‌رساند. علیزاده تصریح کرد: قطعاً جشنواره موسیقی جوان تا به حال به این موضوع فکر نکرده بود. شرایط به وجود آمده اتفاقات غیر مترقبه‌ای است که باید الان به آن فکر کرد. جالب است شما بدانید همین اجرایی که برخی از هنرمندان نوجوان در این برنامه‌ها دارند، قطعاً با رای منفی هیات داوران همین جشنواره روبه‌رو می‌شد. ما راجع به این موضوع از این پس بیشتر صحبت می‌کنیم و قطعاً شرایط جدیدی را در این حوزه پدید آورد.

وی افزود: به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان باید با این موضوع جدید برخورد جدیدی داشته باشد. قطعاً اگر برنامه‌های رسانه ملی سالم بود ما استقبال می‌کردیم. به اعتقاد من این اتفاقات در تبلیغاتی ترین شکل ممکن است که من مقصر اصلی را پدر و مادر این هنرمندان می‌دانم که اجازه می‌دهند فرزندانشان در این برنامه‌ها شرکت کرده و از شهرت کاذب برخوردار شوند.

این مدرس موسیقی گفت: ما صبح تا شب از برنامه‌های خارجی رسانه‌های غربی انتقاد می‌کنیم اما جالب اینکه خودمان از روی آن‌ها تقلید می‌کنیم. شما بدانید در همان برنامه‌ها وقتی استعدادی کشف می‌کنند از او حمایت‌های دانشگاهی و مالی می‌کنند که گرچه آن هم مافیا دارد اما غیرقابل مقایسه با شرایط ما نیست. در حالی که ما فقط از این موضوعات استفاده تبلیغاتی می‌کنیم. ما در این جشنواره فقط می‌خواهیم بکوشیم که این کودکان و نوجوانان هنرمند شرکت‌کننده که صداهای آسمانی دارند، فارغ از هرگونه جریان تبلیغاتی و چهره‌سازی سعی در ارائه یک هنر آسمانی داشته باشند. جالب اینکه در این شرایط تبلیغاتی فقط خوانندگان هستند که در برنامه تلویزیونی ستاره می‌شوند در حالی که نوازندگان هیچ ارزشی ندارند.

علیزاده تأکید کرد: اتفاقاً یکی از ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان عدم توجه به همین مسائل تبلیغی است که برای آن در این سیزده دوره تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. به اعتقاد من جشنواره ملی موسیقی جوان باید دارای یک سازمانی شود که بتواند تعدادی از هنرمندان برگزیده این رویدادها را به شکلی هدف مند پرورش داده و آتیه هنری او را تامین کند.

جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش‌هاست

حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان هم در ادامه این نشست رسانه‌ای گفت: هرچه دوره‌های جشنواره بیشتر می‌شود تعداد نوازندگان بانو نسبت به دوره‌های قبل بیشتر می‌شود. نکته حایز اهمیت اینجاست که زن‌ها در اجرای مقام‌های موسیقی دقت بیشتری دارند که در برخی مواقع حتی بیشتر از هنرمندان مرد است و این نکته‌ای است که من در این دوره از جشنواره شاهد آن بودم. بحث دیگری که در این میان می‌توان به آن توجه کرد بحث مبادله فرهنگ‌ها در این رویداد ملی است موضوعی که رسانه ملی در اجرای آن ناموفق بوده و ما نشانه افول این تبادل فرهنگ‌ها را می‌بینیم. جشنواره موسیقی جوان به اعتقاد من ناب‌ترین محل برای این تبادل فرهنگ هاست که اتفاق از سوی جامعه موسیقی گشور هم جدی گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث شده که بسیاری از سازهای مهجور موسیقی نواحی ما از حالت گوشه‌نشینی خود خارج شده و در معرفت شنیداری جامعه ما کمک قابل توجهی کند. متاسفانه ما در شرایطی هستیم که مدیران ما به سرمایه‌های معنوی خود توجهی ندارند. به اعتقاد من همین مدیران به اعتقاد من حتی یک موسیقی مقامی نشنیده‌اند پس وقتی گوش این مدیر یک موسیقی مقامی نشنیده باشد پس چه انتظاری می‌توان داشت. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش هاست.

مهرداد پاکباز عضو هیات داوران بخش موسیقی کلاسیک هم در این برنامه با اشاره به ویژگی‌های فنی این جشنواره اظهار کرد: من فکر می‌کنم جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان بسیار مناسبی است و مانند نفت یک سرمایه بزرگ است که باید با هدف‌های خوب مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت وارد شرایطی می‌شود که تخریب آن بهتر از سودهای آن است.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتقاد تند حسین علیزاده از برنامه “عصر جدید” / از استعدادها سوءاستفاده نکنید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید