آخرین خبر

رضا کیانیان هم به تخریب‌ها اعتراض کرد + عکس

رضا کیانیان با ۷۶ نفر از فعالان فرهنگی استان اصفهان همراه شد و درخواست کرد تا «علاوه بر جلوگیری از اصرار بر احداث خیابان آقانجفی به بهانه کاهش ترافیک و رونق محله با هر بهانه ناموجه و فریبنده، حیثیت فرهنگی ایران و حرمت تاریخی میدان نقش جهان اصفهان را زیر سوال نبرند».

به گزارش آوای ایرانیان، این هنرمند با امضای نامه ای با موضوع «تخریب حریم میدان نقش جهان برای احداث خیابان آقانجفی» که کارشناسان، فعالان فرهنگی و هنری، پژوهشگران اصفهانی و معماران و شهرسازان یکشنبه، ۳۰ تیرماه، خطاب به محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی – و علی‌اصغر مونسان -رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نوشته‌اند، درخواست کرد تا «حیثیت فرهنگی ایران، حرمت تاریخی میدان نقش جهان و ظرفیت گردشگری بافت همجوار آن مورد توجه قرار گیرد».

او همچنین بعد از امضای این نامه در صفحه شخص خود در اینستاگرام، با انتشار هفت تصویر از تخریب‌هایی که در پشت میدان نقش جهان و با هدف احداث خیابان آقانورالله نجفی در حال انجام است، نوشت: «میدان نقش جهان اصفهان را همه می‌شناسیم. نه ما که ایرانی هستیم، بلکه تمام دنیا آن را به عنوان یکی از شاهکارهای بی‌همتای معماری ایرانی – اسلامی می‌شناسند.

این میدان مثال‌زدنی از مفاخر معماری جهان و ثبت ملی یونسکوست. در وصف این میدان کتاب‌ها نوشته شده و بخشی از شناسنامه ملی ما ایرانی‌ها و جزئی از شناسنامه معماری جهانی‌ است.

این میدان چندین‌بار در تاریخ از حمله خارجیان به ایران و در سال‌های اخیر چندین‌بار از حمله سودجویان داخلی مصون مانده، اما به تازگی باز مورد حمله قرار گرفته است.

به عکس‌ها نگاه کنید! آن گنبد زیبا که از پشت مخروبه‌ها پیداست، گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله است، که از زیباترین مساجد تاریخ دوران اسلامی ایران و جهان است. اما بافت تاریخیِ این سوی مسجد خراب شده و می‌خواهند در پشت مسجد و روی ویرانه‌های بافت تاریخی، خیابان‌کِشی کنند!!

البته به نام گذر و بعد خدا داند. همه جای دنیا رفت‌وآمدهای عمومی را در اطراف مکان‌های تاریخی، به حداقل می‌رسانند، اما اکنون دارند رفت‌وآمد وسایل را تشدید می‌کنند، کجایند مسئولین؟؟؟»

رضا کیانیان در حالی به این اتفاق اعتراض می‌کند که هنوز هیچ کدام از مخاطبان نامه یادشده یعنی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزیر راه وشهرسازی و حتی فرزانه صادق مالواجرد – معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی – ، مهدی جمالی‌نژاد – معاون عمرانی وزیر کشور -، محمدحسن طالبیان – معاون میراث  فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری -، علی اصفهانی – دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان – و سیدمحمدمهدی طباطبایی – مدیر کل بازرسی استان اصفهان – که این نامه به آن‌ها نیز پی‌نوشت شده، به آن پاسخی نداده‌اند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رضا کیانیان هم به تخریب‌ها اعتراض کرد + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید