آخرین خبر

شب خاطره‌بازی با ستاره‌های ارکستر ملی

آوای ایرانیان: ارکستر ملی ایران در آخرین کنسرت خود با اجرای خاطره انگیزترین آثار موسیقی فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی کودکان و نوجوانان از سه دهه قبل تاکنون، شبی همراه با تجدید خاطرات طلایی برای کودکان دیروز و لحظاتی جذاب برای کودکان امروز را به آنها هدیه کرد.

شب گذشته ۷ شهریور ماه، ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف در اقدامی با اجرای رپرتواری از خاطره انگیزترین موسیقی‌های آثار سینمایی و تلویزیونی از مخاطبان خود که شامل کودکان دیروز و امروز سرزمینمان بودند پذیرایی کرد و شبی پر از خاطرات نوستالژیک و طلایی برای مخاطبان خود رقم زد.

فرهنگ سازی موسیقی برای کودکان؛ اقدامی شایسته تحسین

در کنسرت دیشب، ارکستر ملی ایران علاوه بر اجرای رپرتواری جذاب و خاطره انگیز در اقدامی که در تاریخ ارکسترهای رسمی ایران بی سابقه بود دست به کاری زد که تاثیرات مثبت خود را بی شک بر ذهن مخاطبان نوجوان و خردسال خود خواهد گذاشت. و این اقدام معرفی تک تک سازهای یک ارکستر کامل (شامل سازهای زهی، بادی برنجی، بادی چوبی و کوبه ای و سازهای ایرانی نظیر تار، سنتور)  بصورت تکنوازی و گروه نوازی همراه با توضیحات سهراب کاشف بود تا مخاطبان نوجوان با نقش و نام هر یک از این سازها از نزدیک آشنا شده، جنس و رنگ این سازها را بصورت زنده بشنوند و نهایتا قادر باشند تا در یک اجرای ارکسترال لایه های صوتی سازها را بصورت تفکیک شده در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنند.

این اقدام آموزشی در کشورهای دیگر سالهاست که برای مخاطبان نوجوان و خردسال انجام شده است اما به گفته سهراب کاشف که سالها تجربه حضور در ارکسترهای مطرح بین المللی را در کارنامه هنری خود دارد تا کنون در ایران انجام نشده بود و از آرزوها و دغدغه های این هنرمند به شمار می‌آید.

شب خاطره‌بازی با ستاره‌های ارکستر ملی

در اجرای شب گذشته ارکستر ملی، این ارکستر که با حضور سهراب کاشف به عنوان رهبر و ستارگان جوان خود آرام آرام به دوران طلایی خود نزدیک می‌شود، رپرتواری شامل خاطره‌انگیزترین قطعات ساخته شده بر اساس تم ها و موتیف های الهام گرفته از موسیقی فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی کودکان و نوجوانان از دهه ۶۰ تا ۸۰ که توسط دو نفر از آهنگسازان نام آشنای ایران یعنی بهرام دهقانیار و محمدرضا علیقلی اجرا شد.

ناگفته نماند که این قطعات برای اجرای اخیر ارکستر ملی بعد از سال ها توسط سازندگانشان بازتنظیم و بازنویسی شده بودند. و این قطعات بازنویسی شده بعد از سال ها برای اولین بار توسط ارکستر ملی اجرا شد.

پنجره‌ای رو به دیروز

در اجرای ارکستر ملی ایران قطعاتی نظیر موسیقی نسخه سینمایی مجموعه تلوزیونی مدرسه موش‌ها به نام شهر موش‌ها، فیلم سینمایی دزد عروسک‌ها، نسخه سینمایی کلاه قرمزی، موسیقی مجموعه تلویزیونی خونه مادر بزرگه و مجموعه تلویزیونی زیر گنبد کبود که در بین مخاطبان بیشتر با نام آقای حکایتی شناخته شده است، والس غنچه ها و فانتزی برای دخترم با تنظیمی متنوع و بدیع و به شکلی کاملا جذاب اجرا شد. اجرایی که بیش از هرچیزی توفیق ارکستر ملی در به جان خریدن ریسک ارجاعات تاریخی این قطعات در ذهن مخاطب را به همراه داشت.

معمولا بازخوانی و یا اجرای مجدد آثار موسیقیایی که سال هاست در ذهن مخاطب به زیبایی نقش بسته است همواره با این خطر روبروست که مخاطب بواسطه ارجاعات ذهنی و  تاریخی و نوستالژیک با آن آثار در پذیرش بدعت و تنوع و طعم تازه آنها همواره دچار فقدان پذیرش عاطفی و ذهنی شود اما قدرت آهنگسازان این آثار در بازنویسی و تنظیم قطعات برای ارکستر ملی و اجرای زیبای این ارکستر باعث شد تا این پروژه پرمخاطره با توفیق و موفقیت کامل همراه شود.

ادامه راهی که حسین علیزاده آغاز کرد

سال ها قبل، حسین علیزاده موسیقیدان نام آشنای کشورمان دست به اقدامی تاریخی زد که در زمان خود کاری بود بی سابقه. این هنرمند مجموعه ای را با نام آشنایی با سازهای ارکستر سمفونیک تولید و منتشر کرد. در این آلبوم حسین علیزاده تک تک سازهای یک ارکستر سمفونیک کامل را با صدای سازها و توضیحات کامل به مخاطب معرفی کرده بود. این مجموعه در زمان خود با استقبال شایان توجهی روبرو شد و در مدت کوتاهی در بازار موسیقی ایران کمیاب و در نهایت نایاب شد و دیگر منتشر نشد.

چنین اقدامی در کشور ما از آن جهت شایان توجه و ارزشمند بود که کودکان و نوجوانان ما در دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی و بالاتر از آموزش سیستماتیک و علمی موسیقی محروم بوده و هستند و ابتکار حسین علیزاده در آن سال ها گام موثری بود برای فرهنگسازی موسیقیایی و آشنایی جوانان با صدای سازها و نقش آنها در ارکستر. و در حقیقت اقدام زیبای ارکستر ملی در آموزش عملی موسیقی در کنسرت اخیر را می توان ادامه راهی دانست که سال ها قبل حسین علیزاده آغازگر آن بود. و امید است که چنین نگاه جذاب و موثری به آموزش عملی موسیقی برای خردسالان و نوجوانان به همین کنسرت محدود نشده و این حرکت شایسته تقدیر مستمر و ادامه دار باشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شب خاطره‌بازی با ستاره‌های ارکستر ملی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید