آخرین خبر

روایت سربلندی آدم ها در برنامه رادیویی «عشق است و آتش و خون»

برنامه رادیویی «عشق است و آتش و خون» در هر قسمت ماجرای افرادی را بازگو می‌کند که واقعه عاشورا روی زندگیشان تاثیر مستقیم داشته است.

روایت سربلندی آدم ها در برنامه رادیویی «عشق است و آتش و خون»

به گزارش آوای ایرانیان،  هر ساله با آغاز موسم ماه محرم، ایام عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) و یاران با وفایشان، شبکه‌های مختلف رادیویی با تولید و پخش برنامه‌های گسترده و متنوع، به تبیین ابعاد و دستاوردهای بزرگ نهضت حسینی (ع) می‌پردازند.

بنا بر این گزارش، یکی از این برنامه‌ها ،«عشق است و آتش و خون» نام دارد که از شبکه رادیویی ایران پخش می‌شود و به بیان سرگذشت انسان‌هایی می‌پردازد که در زندگی شخصی از واقعه عاشورا الگوبرداری کرده‌اند و این حادثه عظیم در زندگیشان تاثیر عمیقی داشته است.

**محرم فرصتی برای معرفت افزایی مخاطب

اما «محمدجعفر محمدزاده» مدیر رادیو ایران درباره این برنامه به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: محرم فرصتی برای معرفت افزایی مخاطب نسبت  به قیام حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام است. رادیو رسانه‌ای است که مخاطبین پایدار و فرهیخته‌ای دارد. بخشی از برنامه‌ها ممکن است که به فضای هیجانی و شور حسینی بپردازد اما ماموریت اصلی ما در رادیو ایران معرفت افزایی و افزایش بینش مخاطبین نسبت به مسائل دینی است و به همین خاطر امسال به ویژه تاکید ما به برنامه‌سازان و خوش ذوق و جوان در رادیو این بوده که نگاهشان به برنامه‌سازی عمق بخشیدن به معرفت مخاطب باشد.

وی ادامه داد: «عشق است و آتش و خون» در کنار برنامه‌های دیگری چون «عشق نام دیگر توست» و … دنبال این هدف هستند و امیدوارم ما در رادیو ایران با همکارانمان بتوانیم مسئولیت و وظیفه خود را به عنوان رسانه در قبال واقعه عاشورا و قیام اهلبیت علیهم السلام ادا کنیم.

مدیر رادیو ایران در ادامه اظهارداشت: رادیو ایران در راستای وظیفه ملی خود همچنین تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت گسترده ایرانیاران به تمام نقاط کشور سفر کند و مراسم محرم و صفر را در جای جای ایران عزیز نزد مذاهب اسلامی و اقلیت‌های دینی پوشش دهد.

**بیان ابعاد اجتماعی عاشورا 

رضا بحیرایی مدیر گروه جامعه رادیو ایران نیز در این باره با بیان این که شبکه رادیویی ایران در محرم امسال در تحقق هدف معرفت افزایی مخاطبین در ایام عزاداری محرم این برنامه را روانه آنتن می‌کند، در گفت‌وگو با فارس گفت: سعی می‌کنیم به ابعاد اجتماعی واقعه عاشورا بپردازیم. همچنین به دنبال نمودهای امروزی، درس‌هایی که از واقعه عاشورا گرفته‌ایم در جامعه هستیم.

او با تاکید بر این نکته که برنامه «عشق است و آتش و خون»، برنامه‌ای تاریخی به مفهوم خاص نیست، اظهارداشت: سعی می‌کنیم  با آدم‌هایی که در زندگی از واقعه عاشورا الگو گرفته‌اند، صحبت کنیم  تا آنها از سرگذشت و زندگی و ماجراهایی که برایشان رقم خورده بگویند.

**قصه‌ای از سربلندی آدم‌ها

زهرا قائدی تهیه کننده برنامه نیز در گفت‌وگو با فارس قصه برنامه «عشق است و آتش و خون» قصه سربلندی آدم‌هایی است که با تأسی به آموزه‌های عاشورا تلاش می‌کنند که زندگی اعضای جامعه را تسهیل کنند و ما تلاش می‌کنیم که روایتی متفاوت از عاشورا را در زندگی امروز بیان کنیم.

او با بیان اینکه برنامه رویکردی اجتماعی دارد و نگاه ما به واقعه عاشورا نگاهی معرفتی و اجتماعی است نه صرفا نگاهی تاریخی و دینی ادامه داد: تلاش می‌شود با فضا سازی های نمایشی، جذابیت برنامه را بیشتر کنیم. چون مسائل روز اقتصادی و سیاسی به شکلی جدی و انتقادی در این برنامه بیان و بررسی می‌شود.

قائدی درباره‌ بخش‌های مختلف این برنامه اظهارداشت: مستند زندگی افراد خاص و سوژه‌های اجتماعی ،بیان آموزه‌های عاشورایی در زندگی اجتماعی توسط کمیل نظافتی کارشناس برنامه معروف به «سفیر مهربانی» ، گفتگو با مداحان معروف همچون خلج و روایت روز شمار عاشورا به شکل نمایشی از بخش های این برنامه است ضمن اینکه قرار است این روایت به طور زنده در استودیو اجرا شود.

**تمرینی برای سربلندی

حامد نجم الهدی جوان‌ترین گوینده مرد رادیو در خصوص لحن و بیان برنامه به فارس گفت: وقتی اسم محرم و برنامه‌های ویژه این ایام می‌آید، انتظار و تصور مخاطب از این برنامه‌ها این است که حال و هوای برنامه نه تنها محرمی و سنگین باشد بلکه نوحه و سخنرانی بشنوند ولی این برنامه، برنامه‌ای اجتماعی است و ما قرار است که قصه‌های مردم را در برنامه با الهام گرفتن از واقعه عاشورا و صحبت‌هایی که امام حسین(ع) برای اصحابشان داشتند روایت کنیم.
وی اظهارداشت: به طور مثال یکی از موضوعات برنامه «حق الناس» است مسئله‌ای که باعث جدایی بسیاری از اصحاب امام حسین (ع) از آن حضرت شد. چون آن حضرت فرمودند اگر حق الناس بر گردن شماست بروید.

در حال حاضر یکی از مسائلی که به دلایل مختلف خیلی کمتر رعایت می‌شود موضوع «حق الناس» است. ما می‌خواهیم در رابطه با این موضوع با مردم صحبت کنیم قرار نیست شعار بدهیم می‌خواهیم قصه‌های مردم را در رابطه با این موضوع بشنویم، اینکه چه کار می‌کنند که حق الناس را رعایت می‌کنند یا اینکه اگر به گردنشان باشد چه جوری دین خود را ادا می‌کنند.

نجم الهدی با بیان اینکه قصد دارم بدون تکلف با مردم صحبت کنم و خودم همه روایتگر قصه‌هایی باشم که در مورد همین مسئله و موضوعات اجتماعی دیگر تحربه کردم، ادامه داد: سعی دارم در این برنامه تلاش کنیم که تمرین کنیم که در دنیای امروز بتوانیم آدم‌های بهتری نسبت به گذشته باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که بهتر بودن باعث سربلندی است.

«عشق است و آتش و خون» از شنبه ۱۶ شهریور به مدت یک هفته  ساعت ۱۹ تا ۲۱ شب به تهیه کنندگی زهرا قائدی ،گویندگی حامد نجم الهدی و بتول نجفی و نویسندگی لیلا صفری و زهرا یساقی از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

منبع: فارس

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت سربلندی آدم ها در برنامه رادیویی «عشق است و آتش و خون»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید