آخرین خبر

بازیگری که به جای کویتی‌پور «ممد نبودی ببینی» را خواند

مسعود کرامتی می‌گوید محمدرضا علیقلی علاقه‌مند بود تا قطعه ارکسترال «ممد نبودی ببینی» را با صدای غلامرضا کویتی‌پور ضبط کند اما به دلایلی همکاری‌شان شکل نگرفت و او این قطعه را خواند.

به گزارش آوای ایرانیان، هشت سال جنگ ایران و عراق عاملی شد تا ترانه‌ها و قطعات موسیقایی بسیاری برای ایثار و فداکاری رزمندگان و آنچه رخ داده ساخته و پرداخته شود.

بدون شک یکی از معروف و محبوب‌ترین این آثار، «ممد نبودی ببینی» است که برگرفته از یک نوحه بوشهری قدیمی با صدای جهانبخش کردی‌زاده (بخشو) و با مطلع «لیلا بگفتای شه لب تشنه‌کامان / دستم به دامان، آقا الامان» است.

این نوحه را ابتدا غلامرضا کویتی پور در نخستین سالگرد فتح خرمشهر برای محمد جهان‌آرا خواند اما پس از مدتی مسعود کرامتی، بازیگر و کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون این نوحه را با گروه ارکستر به شکلی حماسی اجرا کرد.

به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس، با مسعود کرامتی که مهمان کافه خبر بود درباره چگونگی خوانش این قطعه گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مسعود کرامتی ابتدا درباره چگونگی آغاز فعالیتش در حوزه خوانندگی گفت: «تجربه خواندن قطعه «ممد نبودی ببینی» خیلی اتفاقی بود اما تجربه‌هایی از این دست داشته‌ام، مانند فیلم «پناهنده» رسول ملاقلی‌پور که دو کلیپ دارد، یکی را من خواندم و دیگری را هم خدا رحمت کند، محمود علیقلی که مجری شبکه پنج بود.»

او ادامه داد: «اولین باری که از این دست کارهای هنری را انجام دادم، کلیپ فیلم «افق» رسول ملاقلی‌پور بود و محمدرضا علیقلی هم آهنگسازی‌اش را برعهده داشت، معمولا تمامی تجربه‌های اینچنینی که داشتم با او بوده است.»

«ممد نبودی ببینی» جالب است که اصلا قرار نبود من این قطعه را بخوانم، محمدرضا علیقلی موسیقی این قطعه را بر مبنای نوحه آقای کویتی‌پور و البته ملودی بوشهری این اثر که بسیار هم قدیمی است، نوشت و ضبط کرد. ابتدا علاقه‌مند بود که آقای کویتی‌پور خود این قطعه را اجرا کند و مذاکراتی هم کردند اما همکاری‌شان شکل نگرفت

این هنرمند درباره اینکه همکاری‌اش با محمدرضا علیقلی چگونه شکل گرفت، توضیح داد: «انگیزه ما در وهله اول رفاقت و ارتباط نزدیکی بود که با هم داشته و داریم و در زمزمه‌های محفلی که داشتیم او فکر کرد من می‌توانم از پس خواندن آثاری از این دست بربیایم و اولین تجربه هم کلیپ فیلم «افق» بود که مورد توجه قرار گرفت.»

کرامتی در پاسخ به اینکه چگونه تصمیم به خواندن «ممد نبودی ببینی» گرفت، بیان کرد: «در مورد «ممد نبودی ببینی» جالب است که اصلا قرار نبود من این قطعه را بخوانم، محمدرضا علیقلی موسیقی این قطعه را بر مبنای نوحه آقای کویتی‌پور و البته ملودی بوشهری این اثر که بسیار هم قدیمی است، نوشت و ضبط کرد. ابتدا علاقه‌مند بود که آقای کویتی‌پور خود این قطعه را اجرا کند و مذاکراتی هم کردند اما همکاری‌شان شکل نگرفت. فکر می‌کنم آقای کویتی‌پور گفته بود که ابتدا او شعر را بخواند و سپس آهنگ روی آن قرار بگیرد اما به هر ترتیب توافق انجام نشد.»

او افزود: «یک روز محمدرضا علیقلی من را صدا کرد و گفت این قطعه را بخوان، با هم به استودیو رفتیم و قطعه را ضبط کردیم. قرار هم نبود این آهنگ را برای نهاد یا سازمانی آماده کنیم، یک کار شخصی و دلی بود.»

کار که تمام شد، شاید بیش تر از دو سال در خانه آقای علیقلی بود. دوستان که کم و بیش این اثر را شنیده بودند به او رجوع کردند و خواستند تا این قطعه منتشر شود و بدین ترتیب در بازار عرضه شد

این بازیگر در پاسخ به اینکه چطور قطعه در بازار منتشر شد، گفت: «کار که تمام شد، شاید بیش تر از دو سال در خانه آقای علیقلی بود. دوستان که کم و بیش این اثر را شنیده بودند به او رجوع کردند و خواستند تا این قطعه منتشر شود و بدین ترتیب در بازار عرضه شد. فکر می کنم حدود سال ۷۵ بود که این آهنگ پخش شد. به نظرم نوحه خیلی خاص و تاثیرگذاری است و ملودی بسیار جذابی هم دارد.»

منبع:خبرآنلاین

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بازیگری که به جای کویتی‌پور «ممد نبودی ببینی» را خواند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید