هالیوود چگونه از «ترمیناتور» به حضیض «مارول» رسید
مارول کمپانیای است که به ساخت فیلمهای ابرقهرمانی مشهور است؛ آثاری که با رؤیاها و تخیلات انسان قرون ۲۰ و ۲۱ شکل گرفته است. اسپایدرمن، تسخیرناپذیران، مرد آهنی، هالک شگفتانگیز و فیلمهایی از این دست جزو آثاری هستند که مارول با ساخت آنها توانسته دنیایی ابرقهرمانی و پرحادثهای برای مخاطبان سینما بسازد و از راه فروش این آثار خود را در صدر پرفروشهای سینما مطرح کند؛ آثاری که به شدت میتوانند به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان سرگرمکننده باشند و البته با ردههای سنی بالاتر هم بسته به روحیه و سلایق افراد ارتباط خوبی برقرار کنند. حادثه و رفتارهای فوقالعادهای که انجام آن از دست بشر معمولی ساخته نیست در این آثار حرف اول را میزند. ابرقهرمانی که هیچ نیرویی نمیتواند جلوی او را بگیرد و یک تنه میتواند مقابل یک ارتش بایستد و همه را غافلگیر کند. این همان چیزی است که در قالب بازیهای ویدئویی نیز توانسته جهان ذهنی کودکان و نوجوانان را به تسخیر خود درآورد.
نه فانتزی و نه علمی- تخیلی!
آثار مارول ارزش سینمایی ندارند
اسکورسیزی معتقد است با نگاهی صادقانه به این آثار و با توجه به اینکه بازیگران این فیلمها تمام تلاششان را برای ایفای نقش به بهترین نحو انجام میدهند باید فیلمهای مارول را به پارکهای تفریحی تشبیه کرد.
کارگردان فیلم سینمایی مرد ایرلندی معتقد است آثار مارول سینمایی نیست که در آن انسانها تلاش میکنند تجربیات عاطفی و روانشناختی را به انسان دیگر منتقل کنند.
سخنان صریح و کموبیش تند اسکورسیزی واکنشهایی را در میان دستاندرکاران آثار ابرقهرمانی ایجاد کرده است. جاس ویدون کارگردان دو قسمت از مجموعه انتقامجویان با تأکید بر اینکه نکته مدنظر مارتین اسکورسیزی را درک میکند در واکنش به سخنان او پای جیمز گان را وسط کشیده و به فیلمی، چون «نگهبانان کهکشان» اشاره کرده تا از برخی ارزشهای جهان مارول و سینماگران فعال در آن دفاع کند.
خود جیمز گان هم به این گفتهها پاسخ داده است. جیمز گان گفته: اسکورسیزی جزو پنج فیلمساز زنده محبوب من در سینماست. هنگامی که فیلم «آخرین وسوسه مسیح» ساخته اسکورسیزی بدون آنکه دیده شود توسط مردم مورد بیاعتنایی قرار گرفت، عصبانی شدم و حال اینکه میبینم اسکورسیزی هم آثار من را به همین شکل قضاوت میکند ناراحتم کرده است.
محصولات مارول نفرتانگیزند
فرانسیس فورد کاپولا در حاشیه دریافت جایزه از جشنواره لومیر در مصاحبه با سایت یاهو از حرفهای اسکورسیزی درباره سینمای ابرقهرمانی و مارول حمایت کرد و گفت: وقتی مارتین اسکورسیزی میگوید که فیلمهای مارول سینما نیست، حق دارد. چون ما انتظار داریم از سینما چیزی به دست بیاوریم. انتظار داریم سینما کمی دانش، کمی روشنگری، کمی الهام به ما بدهد. من نمیدانم با دیدن دوباره و دوباره این فیلمها کسی چیزی به دست میآورد؟ مارتین مهربان بود وقتی که گفت: این سینما نیست. او نگفت، اما من میگویم این فیلمها نفرت انگیزند.
باید دید اینگونه اظهار نظرات چقدر میتواند در آینده فیلمسازی مارول و مسیری که اینگونه آثار برای در دست گرفتن نبض تماشاگران طی میکنند، اثرگذار باشد.
منبع: روزنامه جوان
برچسب ها آوای ایرانیاناخبار سینمااخبار فرهنگی هنریفیلم ترمیناتورفیلم مرد ایرلندیهالیوود
- قبلی برپایی شب شعر فارسی در مسکو/ حضور چشمگیر فارسیزبانان افغانستان
- بعدی فرید قادرپناه: نام «بوی گند دهن خانم مارکز» صادقانه است
0 دیدگاه در “هالیوود چگونه از «ترمیناتور» به حضیض «مارول» رسید”