آخرین خبر

«ارکستر ملی ایران» هنوز رهبر ثابت ندارد / روایتی از ورود و خروج‌ها

مدیران بنیاد رودکی با گذشت هشت ماه از خداحافظی فریدون شهبازیان از مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران، هنوز گزینه ثابتی را برای جایگزینی این هنرمند پیشکسوت معرفی نکرده‌اند.

 به گزارش آوای ایرانیان، مجموعه ارکستر ملی ایران یکی از دو ارکستر دولتی زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که طی سال‌های گذشته در ابتدا با نام «ارکستر موسیقی ملی ایران» به رهبری دائم و مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی و پس از کناره‌گیری وی در فروردین سال ۹۵، با تغییر عنوان به «ارکستر ملی ایران» به رهبری دائم و مدیریت هنری فریدون شهبازیان به کار خود ادامه داد.

اما حضور شهبازیان در این مجموعه نیز ۲ سال بیشتر به طول نینجامید و او نیز در اسفند ماه سال ۹۷ از ارکستر جدا شد. فعالیت‌های این مجموعه پرفراز و نشیب موسیقی کشورمان که تحت نظارت مالی کامل دولت، آثاری را پیش روی مخاطبان قرار داده است، در کنار فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران به رهبری دائم و مدیریت هنری شهرداد روحانی همواره یکی از بحث‌انگیزترین و پرچالش‌ترین مباحثی بوده که در صدر اخبار حوزه موسیقی قرار داشته است.

اما شرایط این روز‌های یکی از این دو ارکستر دولتی تحت نظارت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، به گونه‌ای است که با گذشت ۹ ماه از خداحافظی فریدون شهبازیان به عنوان مدیر هنری و رهبر دائم که آن هم با، اما و اگر‌های فراوانی رو به رو بود، هنوز رهبر و مدیرهنری ثابتی به عنوان جایگزین شهبازیان انتخاب نشده و این مجموعه با حضور رهبران مهمان به کار ادامه می‌دهد؛ اتفاق قابل تاملی که هرچند ظاهرا در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با حوزه برگزاری کنسرت‌ها و اجرا‌های زنده تاثیر چندانی نداشته، اما می‌تواند در درازمدت آسیب‌هایی را به فضای مدیریتی آن وارد کند.

به هر حال نگاه اجمالی به تاریخ رسانه‌ای «کناره‌گیری‌ها و استعفا‌های مهم هنرمندان از ارکستر‌های دولتی» که در گزارش کوتاه پیش رو مرور می‌کنیم، نشان از وجود یک فضای پر فراز و نشیب دارد که می‌تواند در دوره جدید مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی با احتساب تجربه‌های، گذشته مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«ارکستر ملی ایران» هنوز رهبر ثابت ندارد / روایتی از ورود و خروج‌ها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید