آخرین خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری سینمایی با تاجیکستان

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سینمایی بین روسای سازمان‌های سینمایی تاجیکستان و ایران برگزار شد.

 

این سند را محمدسعید شاهیان رییس امور سینمایی تاجیکستان و محمد خزاعی رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری جمهوری اسلامی ایران که در سفری ۲ روزه به تاجیکستان رفت، به امضا رساندند.

 

در این سند جدید همکاری بر تمایل متقابل ۲ طرف نسبت به گسترش تعاملات سینمایی تاکید شده و اجرای اقداماتی مانند تبادل، نمایش و عرضه آثار سینمایی یکدیگر، تولیدات مشترک، تبادل تجربیات و دانش فنی، دعوت و شرکت متقابل در رویدادهای مربوطه در هر دو کشور و سایر موارد تاکید شده است.

 

همچنین، یادداشت تفاهم همکاری متناظر به علاقه و تمایل مشترک برای توسعه روابط دوستانه تحکیم و ارتقای سطح همکاری‌های سینمایی و با توجه به روابط عمیق فرهنگی و تمدنی و بر مبنای برابری، احترام و منافع متقابل سازمان سینمایی ایران و سازمان سینمایی تاجیکستان به امضا رسید.

 

تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر، با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشورهای متبوع، دعوت متقابل به رویدادهای سینمایی (جشنواره‌ها و …) در هر ۲ کشور و فراهم آوردن امکانات لازم برای تسهیل شرکت و حضور فیلمسازان و سینماگران، تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی ۲ کشور در پروژه‌های سینمایی، تبادل دانش فنی و تخصصی و تبادل استاد و دانشجو در حوزه سینما، تولید فیلم‌های مشترک از جمله بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن در زمینه‌های تاریخ مشترک، فرهنگ و آداب و رسوم ۲ کشور و تشویق از این کار، برگزاری هفته‌های فیلم مشترک و تأمین رعایت کپی رایت برای آثار سینمایی مهمترین محورهای حوزه همکاری در این تفاهم‌نامه است.

 

محمد خزاعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: از بدو ورودم در سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را سرلوحه قرار داده‌ایم به‌ویژه با کشورهایی که اشتراکات تاریخی، تمدنی، زبانی و آیینی داریم.

 

وی ادامه داد: معتقدم توسعه روابط فرهنگی – سینمایی با این کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و همجوار می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

 

رییس سازمان سینمایی با اشاره به توافقات دو جانبه با تاجیکستان یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف از جمله تولید مشترک، تبادل استاد، انتقال فناوری‌های صنعت سینمایی و الگوهای آموزشی و حضور در رویدادهای سینمایی متناظر به اشتراکات دو کشور است و خوشبختانه، از رهاورد این سفر تولید چند فیلم کوتاه، مستند و یک فیلم سینمایی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته که به زودی آغاز می‌شوند و خبرهای تکمیلی آنها اعلام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه دو کشور، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه‌های مختلف سینمایی برای همکاری و مشارکت دارند عنوان کرد: دو ملت ایران و تاجیکستان دارای روح مشترک در ۲ کالبد هستند از این رو، سینما می‌تواند بیش از گذشته با تقویت نقاط مشترک و بازشناسی آن، این ۲ ملت را به هم نزدیک‌تر کند و اساساً، سینما یکی از مهم‌ترین کارکردش تقویت همین پیوندهای انسانی و تمدنی است.

 

خزاعی با اشاره به اینکه فصل جدید روابط سینمایی ۲ کشور شروع شده است، تاکید کرد: این همکاری سینمایی و تولید آثار مشترک به نزدیکی دو ملت کمک می‌کند و سینما ابزار مهم راهبری دیپلماسی عمومی است.

 

محمدسعید شاهیان در این مراسم با اشاره به اهمیت همکاری سینمایی با ایران گفت: امروز روز بزرگ و مهمی برای ماست. سینمای ایران در جهان دارای اعتبار است. این همکاری به رشد و رونق سینمای ۲ کشور کمک می‌کند.

 

شاهیان ادامه داد: با شناخت و آگاهی از جایگاه سینمای ایران از رییس سازمان سینمایی دعوت کردیم تا به تاجیکستان بیاید.

 

به گفته وی، ایران کشوری بزرگ و دارای تمدن است و ریشه‌های مشترک بسیاری داریم. برای ما اصفهان، مشهد، نیشابور، همدان شهرهای بیگانه‌ای نیستند.

 

شاهیان یادآور شد: تفاهم‌نامه سینمایی با ایران اتفاق سینمایی بزرگی برای تاجیکستان است و من اطمینان دارم نتایج بسیار زیادی برای هر دو کشور دارد.

 

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های سرشناس فرهنگی تاجیکستان و خبرنگاران حضور داشتند.

 

سفر رییس سازمان سینمایی به تاجیکستان از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود که وی به دلیل فقدان دردناک پیشکسوت سینمای ایران، مرحوم داریوش مهرجویی و به‌منظور برخی پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها بعد از امضای تفاهم‌نامه سایر برنامه‌ها را لغو و به کشور برگشت.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “امضای تفاهم‌نامه همکاری سینمایی با تاجیکستان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید