آخرین خبر

تهیه‌کننده ملکاوان: مخاطب با سریالی معمایی و جدید مواجه است

تهیه کننده سریال «ملکاوان» گفت: در این سریال مخاطب با اثری معمایی مواجه است که در قالبی نو ارائه شده است.

به گزارش آوای ایرانیان، سریال «ملکاوان» محصول جدید اداره کل فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما این شب ها بر روی آنتن شبکه آی فیلم است. این مجموعه نمایشی به تهیه کنندگی محمد مصری پور و زهرا اسحاقیان داستان زنی را روایت می‌ کند که همسرش در خارج از کشور خودکشی کرده و این ماجرا و یافتن علت خودکشی پای نهادهای امنیتی را به میان می‌کشد. ملکاوان در ژانر معمایی ساخته شده و به لحاظ موضوعی و ساختاری با بسیاری از سریال ‌هایی که پیش از این از تلویزیون پخش شده تفاوت‌‌هایی دارد. نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، پرویز فلاحی پور و فریبا متخصص از جمله بازیگرانی هستند که در سریال ملکاوان نقش های اصلی را بر عهده دارند. ملکاوان را احمد معظمی در ۳۰ قسمت کارگردانی کرده است. سمیه تاجیک، مریم بهاری و پویان طایفه هم تیم نویسندگان فیلمنامه این سریال را تشکیل می دهند.

به بهانه پخش ملکاوان از شبکه آی فیلم، با محمد مصری پور یکی از تهیه کنندگان این سریال درباره چگونگی ساخت آن و فرآیند طی شده در این مسیر به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌آید:

*چه شد که به فکر ساخت سریال ملکاوان برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما افتادید؟

-فیلمنامه ملکاوان را به خاطر معمایی بودنش و معرفی یک ژانر جدید به مخاطبان تلویزیون دوست داشتم. بیننده در این سریال با چند داستان مجزا اما جذاب مواجه است که در نهایت، همه به یک قصه واحد می‌ رسند. فیلمنامه را به معاونت برون مرزی پیشنهاد دادم که پذیرفته شد و کار را کلید زدیم. خوشبختانه این شب ها با پخش سریال از شبکه آی فیلم احساس رضایت خاطر دارم.

*و بر چه اساس احمد معظمی به عنوان کارگردان سریال ملکاوان انتخاب شد؟

-آقای معظمی ژانرهای مختلفی را کار کرده است و فکر می‌ کنم کمتر کارگردانی را می‌توان سراغ گرفت که مثل ایشان در ژانرهای مختلف فعالیت کرده باشد. تجربه های کاری ایشان به خصوص سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و همچنین رفاقتی که از قدیم بین ما برقرار است، دست به دست هم داد تا احمد معظمی کارگردان ملکاوان شود. ژانرهای مختلفی از جمله پلیسی، معمایی، وحشت و اجتماعی در مجموعه ملکاوان قابل رویت است و آقای معظمی به خوبی توانسته از پس کار بربیاید.

*فیلمنامه این سریال را یک تیم سه نفره از نویسندگان جوان و کمتر شناخته شده نوشته اند. فیلمنامه از قبل آماده بود یا به سفارش شما نوشته شد؟

-فیلمنامه را از قبل نوشته بودند. خانم تاجیک شاید اسمشان کمتر به گوش خورده باشد اما کارهای خوبی را نوشته‌اند. ایشان تجربه بالایی دارند اما آن چنان که باید و شاید دیده نشده‌‌اند. امیدوارم ملکاوان باعث شود که توانایی ها و استعدادهای ایشان بیشتر معرفی شود.

*انتخاب بازیگران چطور بود و نظر خود شما در انتخاب هنرپیشه‌ها تا چه میزان دخیل بود؟

-فرآیند انتخاب بازیگران بر اساس مناسبات حرفه ای کاملا با خود کارگردان بود و من کوچکترین دخالتی در آن نداشتم.

*پیشنهاداتی هم نداشتید؟

-بله. پیشنهاداتی بود و مشورت‌هایی هم انجام می‌‌شد اما در نهایت نظر کارگردان ملاک بود. خوشبختانه در این سریال یک تفاهم کامل میان من و آقای معظمی برقرار بود و به کوچکترین مشکلی بر نخوردیم. به ‌عنوان تهیه‌ کننده سعی کردم بهترین امکانات را در اختیار تیم سازنده سریال قرار دهم.

*در قسمت‌های اولیه سریال مخاطب با یک دعوای عروس و مادرشوهری مواجه است که بارها و بارها در سایر مجموعه‌های تلویزیونی مثل دردسرهای عظیم و… به آن پرداخته شده. نگران نبودید که این تکرار، مخاطب را دلزده و از دیدن ادامه سریال منصرف کند؟

-هر چه جلوتر برویم مخاطب متوجه می ‌شود که چهره واقعی شخصیت ها با آن چه در ابتدا دیده خیلی فاصله دارد. مطمئن باشید با گذشت زمان، بینندگان غافلگیر خواهند شد. کاراکترها آن چیزی نیستند که در ابتدا نشان می دهند.

*با توجه به چند قسمت ابتدایی سریال چیزی که می‌بینیم همان دعوا و کینه همیشگی میان عروس و مادرشوهر است.

-اینها همه یک بازی است. مخاطب در پایان متوجه می‌شود که هیچ کدام از این روابط واقعی نبوده است.

*تاکنون چه بازخوردهایی از مخاطبان سریال گرفته‌اید؟

-تا الان که واکنش‌ها خیلی خوب بوده است و حتی برخی از همکاران با من تماس می‌‌گیرند و اظهار محبت می‌کنند. با وجودی که آی فیلم تاکنون بیشتر به بازپخش سریال‌ها پرداخته است و مخاطب چنین ذهنیتی از این شبکه دارد، اما نمایش ملکاوان به عنوان یک اثر تولیدی که برای اولین بار از آی فیلم به روی آنتن می رود هم با استقبال بینندگان مواجه شده است. وجه معمایی سریال برای مخاطب جالب شده و امیدوارم بینندگان با این نوع قصه ارتباط برقرار کنند، چرا که برای ساخت آن زحمات زیادی کشیده شده است.

*با مشکل خاصی در طول فرآیند ساخت ملکاوان مواجه نبودید؟

-ما یک تیم فوق العاده از پیش تولید تا پس از تولید داشتیم که با جان و دل کار می کردند و البته همچنان مشغول هستند. مشکل خاصی نداشتیم. همه تیم با هم دوست و همراه بودند. ملکاوان یک پروژه بی نظیر بود.

*این اثر را معاونت برون مرزی صداوسیما تولید کرده است. به نظرتان پخش ملکاوان از کانال های انگلیسی، عربی و کانال آی فیلم۲ شبکه آی فیلم می ‌تواند برای مخاطبان فرامرزی و غیرایرانی این کانال‌ها و حتی شبکه‌هایی مثل سحر و الکوثر که پخش فیلم و سریال دارند، جذاب باشد؟ اصولاً در زمان ساخت سریال چنین ملاحظاتی در نظر گرفته شده است؟

-قصه سریال آنقدر جذاب و نو است که برای هر طیفی از مخاطبان با حرف زبان و فرهنگی دیدنی باشد. قصه ملکاوان متفاوت است و معمایی. بعد از ورود به عمارت ملکاوان از قسمت هفتم به بعد تازه ماجراهای سریال آغاز و شخصیت‌های جوان سریال هم وارد قصه شده‌اند. ملکاوان یک سریال چندوجهی است که شکست و امید و عشق را می‌توان در آن مشاهده کرد. از طرف دیگر بحث مسائل امنیتی و … ایران هم هست. مهرداد یک دانشمند ایرانی در یک کشور خارجی است که در زمینه بیوشیمی و بر روی اثرات بمب های شیمیایی کار و تحقیق می‌کند ولی با ماجراها و تهدیدها و مشکلاتی در خارج از کشور رو به رو می‌شود که می‌تواند برای مخاطب برون مرزی جذاب و مهم باشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تهیه‌کننده ملکاوان: مخاطب با سریالی معمایی و جدید مواجه است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید