آخرین خبر

نمایش ۲ «گرگ و میش» در یک روز / «کتاب سرخ» به نبشی می‌آید

۲ نمایشگاه «گرگ و میش» یکی در گالری کاما و دیگری در گالری ایده و نمایشگاه «کتاب سرخ» در مرکز نبشی در آخرین جمعه بهمن ماه برپا می‌شوند.

به گزارش آوای ایرانیان، در آخرین جمعه بهمن ماه نمایشگاه‌های هنری متعددی در گالری‌های پایتخت برگزار می شوند. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری را که جمعه ۲۵ بهمن ماه افتتاح می شوند، برمی‌شمریم.

فضای هنری همرس

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «پیش درآمد» با نمایش عکس‌های مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبان‌پور، یوریک کریم‌مسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقش‌بندی وآلفرد یعقوب‌زاده از جمعه ۲۵ بهمن ماه در فضای هنری همرس واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پارک قلمستان، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه دوم برگزار می‌شود.

این نمایشگاه را گروه عکاسی وهله با انتخاب کورش کلهر کیوریت کرده است. «وهله» با نگاه دقیق به عکاسی مستند سعی بر این دارد تا بتواند رفتار صحیح این گرایش را در ابعاد توانایی خود گسترش داده و از آن حمایت کند. در این راه با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و کارهای جنبی با موضوع عکاسی مستند در دور جدید فعالیت خود امیدوار است تا گامی جدی کنار عکاسان مستند بردارد.

کلهر در استیتمنت نمایشگاه نوشته است: «تمام ذهن من در رابطه با عکاسی معطوف به عکاسی مستند بوده و در این بخش ادامه مسیر داده ام و تلاش کرده ام تا بتوانم آثاری را ارائه دهم که جدای رعایت کردن اصول و قواعد فارغ از سیاه نمایی و جریانات ناخوشایند باشد، این نگاه به عکاسی خالصانه در خدمت صداقت بوده و تمام توانم برای رسیدن به اثری دور از انرژی‌های منفی برای بیننده عکس‌هایم بوده و هست.»

گالری کاما

«گرگ و میش» عنوان نمایشگاهی از مجموعه آثار جدید منیر صحت و حامد بهروزکار است که جمعه ۲۵ بهمن ماه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران گلستان دهم پلاک ۴۴ گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه ۳۲ اثر از این دو هنرمند نقاش به نمایش درخواهد آمد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «هنگامی که نه روز غالب است و نه شب! نه خیری وجود دارد و نه شرّ، نه شکاری وجود دارد و نه شکارچی، نه زنی وجود دارد و نه مردی…، گویی همه چیز در حال زوال است. و این هنگام است که گرگ و میش در کنار هم در برکه در کمال آرامش با چشمانی بسته آب می نوش اند. دیریست که ما دراین کهنه رباط که نامش بر گرفته از نور است در موقعیت زمانی و جغرافیایی گرگ و میش زندگی می‌کنیم. سرزمینِ همه چیز قبل از هرچیز! جایی فراسویِ تولد، اضطراب، مرگ و نیستی.»

گالری آوای هنر

نمایشگاه نقاشی و مجسمه «آنچه از بین می‌رود، هست» با ارائه آثار ۱۴ هنرمند جمعه ۲۵ بهمن در گالری آوای هنر آغاز به کار می‌کند. پریسا ابراهیمی، حوری باقری، فتانه پیری‌خواه، سامانتا ثابت‌نیا، هایده حسنا، زهرا رحیمی، بهناز رضایی‌فرد، شقایق سعیدی، مهسا شمشیان، صفورا فردوسی، سیما کهکی، لیندا محمدی و امیر نریمانی هنرمندانی هستند که آثارشان در کنار آثار علیرضا آسانلو در نمایشگاه، به نمایش گذاشته می‌شوند.

این نمایشگاه تا چهارم اسفندماه در گالری آوای هنر واقع در خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، بن‌بست پناهی، پلاک یک ادامه خواهد داشت.

گالری ایده

نمایشگاه «کوارتت نگاه» با نمایش آثار مریم مقدم، علیرضا بیداری، روزبه دبیری و گلناز حبیبی روز جمعه ۲۵ بهمن در گالری ایده واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ گشایش می‌یابد.

«کوارتت چهارم» همنوایی چهار ساز مختلف است که گردهم آمده‌اند تا با نواهای مخصوص خود هماهنگی از رقص فرم، نور و رنگ، تاش‌های تخت و آزاد و زاویه‌های دید بسته و گاه باز با ما سخن بگویند.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی آیلار دستگیری با عنوان «آبی کمرنگ» از ۲۵ بهمن ماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول آغاز به کار می‌کند.

در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «این مجموعه شامل آثاری است که در دو سال اخیر توسط آیلار دستگیری نقاشی شده‌اند. دغدغه و سوال اصلی هنرمند در انتخاب موضوع و حین خلق آثار این مجموعه، چگونگی هرچه نقاشی‌تر شدن آثار بوده است. او با متصور شدن امکانات سه بعدی در سطح دو بعدی، پیدا کردن ویژگی‌های تصویر دو بعدی در نحوه‌ی شکل‌گیری فکر در پروسه‌ی به وجود آمدن آثار و آزمودن راه‌های مختلف دیدن نقاشی در فضای گالری، در حضور مخاطب و در ترکیب با محیط، به مطالعه در این چگونگی می‌پردازد.»

گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مهدی فرهادیان با عنوان «گرگ و میش» جمعه پیش رو در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ افتتاح می‌شود.

در استیتمنت نمایشگاه به قلم اکرم احمدی توانا آمده است: «اغلب لحظه‌های معمولی جهان با وجود ظاهر سرد و ساکت خود در تاریخ مؤثرند. اگر در یک سوی میدان لحظه‌های سرنوشت ساز رقم می‌خورند، در سوی دیگر کسانی عادی‌ترین اوقات زندگی را سپری می‌کنند. اما در تاریک و روشنِ این صحنه مهدی فرهادیان مترصد است تا وقایع لحظه‌های طلایی و خطیرِ تاریخ – و نه لزوماً باشکوه – را روایت کند. در این مکاره او حماسه‌ای فراموش‌شده و چه بساکم‌اهمیت انگاشته شده را می‌جوید و با خشم فروخورده شده روزگارخود به آن شوکتی دو چندان می‌بخشد؛ آن را به پرسش می‌گیرد و روایت حماسی دیگری می‌سازد.

گالری اعتماد ۱

نمایشگاه انفرادی فیلم و ویدئو نسترن فتوحی با عنوان «هم قافیه» از ۲۵ بهمن ماه در گالری اعتماد واقع در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ گشایش می‌یابد. در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «پروژه هم قافیه اثر نسترن فتوحی با ظرافت و بدون خبر کردن مخاطب، جریانی از تأمل را در او ایجاد می‌کند. تأمل بین تصویری که می بیند و توصیفی که می‌شنود. آنگاه تماشاگر تصویری غایب را بازسازی می‌کند که ویژگی آن نزدیک بودن به تصویر پخش شده است بی آن که همانند آن باشد. یک نمایش ماهرانه برای چشم و گوش.»

گالری آ

نمایشگاه انفرادی هاجر رهگذر با عنوان «حال ناتمام» از ۲۵ بهمن ماه در گالری آ واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ آغاز به کار می‌کند.

گالری دنا

نمایشگاه انفرادی نقاشی ناهید برادران اسکندانی با عنوان «نهفتگی‌ها» جمعه همین هفته در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ ۲ افتتاح می‌شود.

مرکز نبشی

«کتاب سرخ» عنوان بخش دوم نمایشگاه «کاغذ سرخ» در مرکز نبشی است که جمعه ۲۵ بهمن افتتاح می‌شود. این پروژه ضمن نگاهی تاریخی و تصویری به بحبوحه پیش از انقلاب اکتبر و فواصل میان دو جنگ جهانی در اتحاد جماهیر شوروی، به بازبینی و نمایش اسناد کاغذی و تصویری تولیدشده از سمت شوروی کمونیستی در جدالی ایدئولوژیک علیه کاپیتالیسم امریکایی و نفوذ فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده آنها به ایرانیان و سایر ملت‌های مسلمان همسایه از جمله افغان، تاجیک، ترکمن و ازبک و … می‌پردازد. تهاجمی که عمق تاثیرش در شکل‌گیری تاریخ و فرهنگ معاصر منطقه، به ویژه ایران به عنوان همسایه یکی از دو ابرقدرت دوران جنگ سرد و هم‌پیمان دیگری اما گهگاه قربانی ناخواسته منازعه میان آنها انکار ناشدنی است. به‌علاوه، کتاب «کاغذ سرخ» ماحصل پژوهش‌ها و مطالعات این نمایشگاه است که در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۸ رونمایی خواهد شد.

بخش دوم این نمایشگاه در مرکز نبشی تا ۲۳ اسفند ادامه دارد و بازدید آن برای عموم آزاد است. مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه‌ی خسرو، پلاک ۵۱ واقع است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایش ۲ «گرگ و میش» در یک روز / «کتاب سرخ» به نبشی می‌آید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید