آخرین خبر

دلنوشته آزاده امیری به یاد نغمه خوان موسیقی اجدادی اش، خوشروی فقید

آزاده امیری، کارشناس موسیقی و سرپرست گروه بانوان راستان دلنوشته ای را به یاد زنده یاد استاد خوشرو منتشر کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، آزاده امیری، آهنگساز، نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی و سرپرست گروه موسیقی بانوان راستان نیز  همچون عزیزان دیگر این عرصه با همدلی و لطفشان به مجموعه نویسندگان پاسداشت های مکتوب «موسیقی ایرانیان» به یاد استاد خوشرو پیوسته که یادداشت این هنرمند را می توانید در ادامه بخوانید:

آنچه دردآور و بی بازگشت است هجرت راویان موسیقی غیر مکتوب و شفاهی نواحی ایران زمین است.

راویانی که با کوچ هر کدام از آنان بخش مهمی از موسیقی روایی مان نابود شده و به دست فراموشی سپرده میشود. چرا که بسیاری از این نغمات نه تنها مکتوب نشده اند و یا تعداد اندکی از آنها ثبت و ضبط شده است،که برای آموزش ظرائف بسیار آن، نیاز وافری است به حضور فیزیکی و آموزش رو در رو حافظان این نوع موسیقی و مشتاقان آن.

آقای خشرو یکی از وارثان و حارثان این گنجینه است.و حال آنکه ایشان راوی موسیقی است که متعلق است به خطه ای از ایران که به واسطه پیشینه و اقوامم به این منطقه وابستگی عاطفی ، شنیداری ، همزبانی و تجانس بسیار دارم.شاید اول بار آواهای او را کج دار و نیمه کاره در آوازها و لالایی های مادربزرگ مازنی زبانم شنیده ام،اما بعدتر که شنیدن همان نواهای آشنای کودکی از زبان ایشان برایم میسر شد، لطف و دلبستگی بسیاری برایم داشت. موسیقی و نواهایی که برای من یادآور شنیده های کودکی ام بود.شاید این تنها تجربه شخص من نباشد و بسیاری دیگر نیز موسیقی مازندران را از زبان روایت کننده او شنیده باشند و این موسیقی را با صدایش بشناسند و به خاطر بیاورند….

دریغ و صد افسوس که اینان میتوانستند رضایتمندتر زندگی کنند و بخوانند و بسازند و مکتوب کنند اگر حمایت و عشق و توجه بیشتری نسبت به موسیقی و خصوصا موسیقی نواحی ایران وجود داشت.

بدرود نغمه خوان موسیقی اجدادی ام. نیک میدانم که نوای موسیقی و عشق بدرقه راه روشن تو خواهد بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دلنوشته آزاده امیری به یاد نغمه خوان موسیقی اجدادی اش، خوشروی فقید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید