آخرین خبر

دلنوشته محمد معتمدی از ویروسی تاریخی در جهان

محمد معتمدی، خواننده نام آشنای موسیقی ایرانی، با انتشار دلنوشته ای، از شیوع بی رویه گرسنگی و فقر جهانی شِکوِه کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، محمد معتمدی، یادداشتی را در صفحه شخصی اینستاگرامش به اشتراک گذاشته و توجه مردمان را به طبقات اجتماعی محروم که در سراسر جهان به اشکال مختلف آسیب دیده و از بدیهی ترین نیاز خود یعنی غذا محرومند معطوف کرد.
متن یادداشت محمد معتمدی به قرار زیر است:

«عدالت اجتماعی چیست؟ آیا رشد اقتصادی با عدالت اجتماعی ارتباطی دارد؟ کشور هند پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست، ولی اکثر مردم آن دچار فقر مفرط هستند. و یا کشور آمریکا که بزرگ‌ترین و ثروتمندترین اقتصاد جهان است سی و هشت میلیون فقیر دارد.

معمولاً اقشار فرودست جامعه به دولتمردانی امید دارند که رشد اقتصادی را ارتقا ببخشند به امید آنکه در وضع معیشت آنان تغییری حاصل شود. در حالی که به نظر می‌رسد گمشده این قشر محروم بیش از آن رشد اقتصادی باشد عدالت است. هرچند رشد اقتصادی در شرایطی می‌تواند زمینه‌ساز عدالت اجتماعی شود ولی غالباً به‌واسطه مناسبات حاکم بر اقتصاد، این ثروتمندان هستند که با رشد اقتصادی مرفه‌تر می‌شوند.

به آمار دقت کنید:

روزانه پانزده هزار کودک در جهان بر اثر فقر و گرسنگی می‌میرند. بر اساس آمار رسمی یونیسف فقط در سال ۲۰۱۶ پنج میلیون و ششصد هزار کودک بر اثر گرسنگی و سو تغذیه مرده‌اند. سال‌هاست که در هر روز بیست و پنج هزار نفر از بزرگ و کوچک، در جهان بر اثر فقر و گرسنگی و سوتغذیه می‌میرند در حالی که مجموع تلفات کرونا تا امروز در جهان جمعاً چهل و چهار هزار نفر بوده است.

ببخشید اگر ناراحتتان کردم ولی بد نیست دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسیم. هرچند تصمیم داشتم به دلیل احساس عدم امنیت برای ابراز عقیده در فضای اینستاگرام کمتر مطالب اجتماعی به اشتراک بگذارم و در اینگونه موارد کمتر ابراز عقیده کنم ولی امروز به دلیل سنگینی اندوه، توبه شکستم.

درست است. هر روز پانزده هزار کودک در جهان از ویروس «گرسنگی» می‌میرند. درمان این ویروس هم هزاران سال است که کشف شده. غذا….! ولی این ویروس هرگز ریشه کن نشد. هیچکس هم در جهان برایش وضعیت فوق‌العاده اعلام نکرد. تنها تفاوت این ویروس با کرونا این است که این‌بار ثروتمندان عالم هم به آن دچار شده‌اند و شاید به همین دلیل در جهان، وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

بلای کرونا می‌تواند کیفری باشد بر این گناه بشر که سال‌هاست در برابر این ظلم و بی‌عدالتی سکوت کرده است.

نود و نه درصد ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد از مردم جهان است و یک درصد باقیمانده متعلق به نود و نه درصد جهانیان. دنیای زیبایست. نه؟»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دلنوشته محمد معتمدی از ویروسی تاریخی در جهان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید