آخرین خبر

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست ؟

آوای ایرانیان:

شاید بارها نام اسکیپ روم یا اتاق فرار به گوش تان خورده باشد اما دقیقا ندانید که اتاق فرار چیست؟ این عبارت به یکی از تفریحات هیجانی و فکری اشاره دارد که به تازگی جای خود را در میان جوان ترها باز کرده است؛ تفریحی که هیجان را با سرگرمی های فکری در می آمیزد و فضایی متفاوت را پیش روی تان می گذارد. شما با انتخاب این تفریح هم طعم هیجان را می چشید، هم در یک بازی، کار تیمی را تجربه می کنید و هم ذهن خود را به چالش می کشید؛ البته خنده و شادی هم در این خوشگذرانی جای خودش را دارد.

 

اسکیپ روم | Photo by : Unknown

Photo by : Unknown
اسکیپ روم | Photo by : Unknown

Photo by : Unknown

اسکیپ روم (Escape Room) اتاق فرار چیست؟

احتمالا تا به حال بارها و بارها در فیلم ها و سریال ها شاهد فرار زندانیان از زندان یا فرار افراد از دست قاتلان یا تلاش برای گریختن از زندان گروگانگیران بوده اید. تا به حال به این فکر کرده اید که اگر به جای این افراد بودید چه می کردید؟ دوست دارید دلهره و هیجان آن لحظه را تجربه کنید؟ می خواهید ذهن تان را برای درست پیش بردن نقشه فرار به چالش بکشید؟ اگر پاسخ تان آری است باید به شما بگوییم که شما فرصت قرار گرفتن در چنین فضایی را دارید و می توانید آن را تجربه کنید. کافیست به سراغ اسکیپ روم بروید!

اسکیپ روم (Escape Room)، اتاق فرار یا بازی فرار عنوان یک سرگرمی جذاب و ماجراجویانه است. در این بازی شرکت کنندگان باید با استفاده از سرنخ ها، نکات و استراتژی ها، به حل معماها و پازل ها بپردازند و بازی را به پایان برسانند. معماهای مختلف در جای جای یک فضای مشخص پنهان شده اند و بازیکنان باید در مدت زمان مشخص آنها را بیابند و حل کنند. این بازی به صورت فضاهای متفاوتی از قبیل سلول های زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و حتا ایستگاه های فضایی طراحی می شود. هر یک از این فضاها سناریوی خاصی دارند و هدف خاصی را دنبال می کنند. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان می دهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیره ای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و ….

اسکیپ روم | Photo by : Unknown

چگونه اسکیپ روم یا اتاق فرار را تجربه کنیم؟

به راحتی و با کمی جستجو می توانید اسکیپ روم ها را بیابید. پس از آن باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

سناریوها را مورد بررسی قرار دهید؛ تا به امروز سناریوهای مختلفی در این اتاق ها طراحی شده اند که تعدادی از آنها مانند زامبی ها، خانه های خالی از سکنه، آزمایشگاه های علمی، زندان ها، دزدان دریایی، شکار گنج، گروگان گیری و آدم ربایی تقریبا در تمام کشورها مشترک هستند.

تعداد افرادی که شما را در این بازی همراهی می کنند، در نظر بگیرید. بین ۴ تا ۸ نفر را در نظر داشته باشید. بسته به سناریو تعداد افرادی که می توان با آنها بازی را انجام داد متفاوت است.

به توانایی های مورد نیاز برای سناریوها و ویژگی های آنها دقت کنید؛ برخی به کار تیمی بیشتر احتیاج دارند و برخی هوش زیادی می طلبند. البته بازی هایی هم هستند که نیاز به فعالیت بدنی دارند یا دلهره بسیاری را برای تان ایجاد می کنند.

سانس های مربوط به سناریوها و مدت زمان آنها (معمولا تا ۱٫۵ ساعت) را چک کنید و زمان مناسب خود و گروه تان را برگزینید.

۱۵ دقیقه پیش از شروع سانس در محل مربوطه باشید تا از ماجرای بازی جا نمانید.

وارد فضا شوید، نشانه ها را بیابید و به دنبال معماها بگردید و در مدت زمان مشخص شده خودتان را در دامی که به آن قدم گذاشته اید برهانید. بعضی از پازل ها و معماهای اتاق فرار عبارتند از: پیدا کردن اشیای پنهان، کار تیمی، شمارش و ریاضی، چیزی که باید در اتاق پیدا کنید، استفاده از چیزی به طرز غیر معمول، جستجو برای اشیای موجود در تصاویر، مونتاژ یک وسیله، شناسایی راهنمایی ها، جستجو در تاریکی، پیدا کردن رمز و کد و …..

اسکیپ روم | Photo by : Unknown

Photo by : Unknown

تاریخچه

با کمی جستجو متوجه می شویم که پیش از شکل گیری اتاق فرارهای مدرن امروزی، نمونه هایی مشابه آنها وجود داشت که از میان آنها می توان به خانه های تسخیر شده، مرکز سرگرمی خانواده ۵ Wits (افتتاح در سال ۲۰۰۴)، تئاترهای تعاملی مانند دیگر نخواب (Sleep No More) در سال ۲۰۰۳ و نمونه های دیگر اشاره کرد که هر کدام فضایی تعاملی برای علاقه مندان ایجاد می کردند.

اتاق فرار به شکل امروزی در سال ۲۰۰۷ و توسط یک فرد ۳۰ ساله به نام تاکائو کاتو (Takao Kato) در ژاپن شکل گرفت. وی اهل کیوتو بود و مجله ای را منتشر می کرد. بازی های ژاپنی عمدتا از پازل های منطقی مانند توالی های ریاضی یا رنگ بندی تشکیل می شدند، درست شبیه بازی های ویدیویی از اتاق فرار کن (Escape The Room) که الهام بخش شکل گیری اتاق فرار بودند.

بعد از ژاپن پای اتاق های فرار در سال ۲۰۱۱ به سنگاپور باز شد و تا سال ۲۰۱۵، ۵۰ نوع از آن به وجود آمد.

شرکت پاراپارک (Parapark) که بعدها در ۲۰ مکان در اروپا و استرالیا به اجرای این بازی پرداخت، در سال ۲۰۱۱ در بوداپست مجارستان شکل گرفت؛ البته موسس این شرکت مدعی بود که از اتاق های فرار ژاپنی اطلاعی نداشته و کارش الهام گرفته از تئوری میهای چیکسِنتمیهایی (Csíkszentmihályi Mihály) روانشناس آمریکایی مجاری بوده است. در نوع مجاری اتاق فرار، بازیکنان می بایست، کلیدهای پنهان را پیدا می کردند و در پاره ای از موارد رسیدن به آنها عملا ناممکن بود.

کازویا ایواتا (Kazuya Iwata)، دوست کاتو، در سال ۲۰۱۲ این بازی را به سانفرانسیسکو برد و در سال بعد پازل برک (Puzzle Break) به عنوان نخستین کمپانی آمریکایی اتاق فرار در سیاتل شکل گرفت.

در سال ۲۰۱۲ یک استاد فیزیک سوئیسی یک بازی فرار علمی برای دانش آموزانش ایجاد کرد. این بازی بعدها به نام اتاق های ماجراجویی (AdventureRooms) به عموم مردم در ۲۰ کشور ارایه شد. اتاق های ماجراجویی شامل پازل های علمی بودند و سناریوهای متفاوتی داشتند.

بر اساس آمار در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۸۰۰۰ اتاق فرار در سراسر دنیا وجود داشتند و روند افزایش آنها ادامه دارد. این بازی به محبوبیت خوبی دست پیدا کرده و توانسته مشاغل زیادی را نیز ایجاد کند.

اسکیپ روم | Photo by : Unknown

Photo by : Unknown

اسکیپ روم در ایران

در تابستان ۱۳۹۴ بود که تیم اسکیپ روم در ایران هم شکل گرفت و به طراحی و اجرای این بازی مهیج پرداخت. در بهار سال ۱۳۹۵ اولین اتاق فرار در ایران ایجاد شد و کم کم اشکال مختلفی از آن به وجود آمد. بعد از گذشت مدتی کوتاه این اتاق ها افزایش یافتند و امروزه تعداد زیادی از آنها در شهرهای مختلف ایران شامل تهران، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، چالوس ،کرمان و … اشاره کرد.

هزینه اسکیپ روم

اسکیپ روم ها بسته به سناریو، محل بازی و … قیمت های مختلفی دارند. در پایتخت این تفریح برای هر نفر از ۳۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ تومان خرج بر می دارد.

اسکیپ روم ایران | Photo by : Unknown
اسکیپ روم ایران | Photo by : Unknown

اگر می خواهید ساعتی را به دور از دنیای مجازی و اینترنت باشید و لحظاتی سرشار از هیجان را در کنار عزیزان تان تجربه کنید، اسکیپ روم گزینه خوبی برای شماست. این تفریح جذاب را تجربه کنید و برای مان از حال و هوایش بگویید.

اگر تا به حال این بازی را انجام داده اید، تجربیات خود را با ما و دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

 

اتاق فرار به «بازیمون» رسید

مسابقه تلویزیونی «بازیمون» یک برنامه معمایی و ماجراجویانه و پر از رمز و راز است. این مسابقه قرار است شنبه و یکشنبه‌ها حوالی ساعت۲۲:۳۰ از شبکه ۳ سیما پخش شود.

در این برنامه سعید فتحی روشن و همدستانش معماهایی طرح می‌کنند و شرکت کننده‌ها با عبور از اتاق‌های مختلف ضمن حل معماها در نهایت به میز شام می‌رسند. این برنامه را می توان اولین اتاق فرار (اسکیپ روم) تلویزیونی در نظر گرفت که با ژانر هیجان و ترس از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد. «بازیمون» عنوان مسابقه‌ای جذاب و مهیج است که بر اساس قوانین اتاق فرار طراحی شده و اجرای آن را سعید فتحی روشن یعنی همان شعبده باز برنامه «عصر جدید» برعهده دارد.

در مسابقه «بازیمون» علاوه بر سعید فتحی روشن، شکوفه عزیزی دیگر شرکت کننده عصر جدید نیز حضور دارد. شکوفه عزیزی همان عروسک‌گردانی است که با وجود اجراهای زیبا نتوانست به فینال «عصر جدید» راه پیدا کند. این برنامه را عباس اختری کارگردانی می‌کند که پیشتر «تب تاب» را برای شبکه ۳ ساخته بود.

حال باید دید این مسابقه شبکه سه که تقیلدی کامل از مسابقات “اتاق فرار” است تا چه حدی میتواند موفق عمل کند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست ؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید