آخرین خبر

۸۰ درصد خانه پدری پرویز مشکاتیان توسط مالک تخریب شده است

محمد اسماعیل اعتمادی گفت: از آن جایی که خانه پدری زنده‌یاد مشکاتیان برخلاف برخی از خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده می‌توانیم به لحاظ قانونی تخریب آن را پیگیری کنیم و این اتفاق همچنان در حال پیگیری است.

به گزارش آوای ایرانیان تخریب خانه پرویز مشکاتیان (آهنگساز و نوازنده سنتور) که صبح دیروز چهارشنبه ۱۴ خردادماه توسط مالک آن انجام شده بود، توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیشابور متوقف شد.

محمد اسماعیل اعتمادی (رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور) درباره این اتفاق به ایلنا گفت: منزل مذکور که خانه پدری استاد مشکاتیان است محسوب می‌شود،  متاسفانه دیروز صبح توسط مالک جدید آن با یک دستگاه لودر تخریب شده بود که من نیز در محل حضور پیدا کردم و با شهردار منطقه نیز تماس گرفتم و ایشان نیز در محل حضور یافتند و با یگان حفاظت و دادستانی نیز هماهنگیهای لازم به عمل آمد.

اعتمادی افزود: از آنجایی که منزل کلنگی و قدیمی و فرسوده بود زمانی که ما رسیدیم درصد بیشتری از آن تخریب شده بود

اعتمادی در پاسخ به این سوال که چند در صد منزل پدری پرویز مشکاتیان تخریب شده، گفت: متاسفانه بیش از ۸۰ درصد منزل تخریب شده که البته قابل بازسازی است؛ زیرا ما نقشه ساختمان را داریم و پرونده آن را برای ثبت ملی فرستاده بودیم و مشکلی برای مستندسازی آن وجود ندارد. در ادامه نیز با هماهنگی دادستان، راننده لودر بازداشت شد و لودر نیز توقیف شد و شکایتی نیز از مالکان جدید توسط ما در کلانتری به ثبت رسید که شنبه آن را پیگیری خواهیم کرد، زیرا مالکان می‌دانستند که این ساختمان ارزش تاریخی دارد و ثبت ملی نیز شده است، اما با این حال نسبت به تخریب اقدام کرده‌اند

اعتمادی افزود: خوشبختانه مفاد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی کاملا جرم تخریب خانه‌های با ارزش و تاریخی را مشخص کرده است.

اعتمادی گفت: از آن جایی که خانه پدری زنده‌یاد مشکاتیان برخلاف برخی از خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده می‌توانیم به لحاظ قانونی تخریب آن را پیگیری کنیم و این اتفاق همچنان در حال پیگیری است

اعتمادی در پایان گفت: متاسفانه نحوه برخورد با خانه‌های تاریخی در شهر نیشابور فرهنگ سازی نشده و مردم به اهمیت و ارزش آنها واقف نیستند، وگرنه با خریدار خانه آقای مشکاتیان نیز چندین جلسه با حضور اعضای شورای شهر برگزار کردیم و او را قانع نمودیم که این خانه تاریخی با ارزش است و آن را تخریب نکند. ایشان نیز قول داد آن را تخریب نکند و منتظر ماند که ما سرمایه‌گذار معرفی کنیم یا شهرداری آن را بخرد، در ادامه نیز ما از شورای شهر مصوبه گرفتیم که شهرداری بیاید و تملک کند اما اواخر سال ۱۳۹۸ بود و اعتبار آن را در سال ۱۳۹۹ می‌دیدند که پیش از آنکه امور مربوطه انجام شود، خانه توسط مالک تخریب شده است.

گفتنی است، زنده‌یاد پرویز مشکاتیان از برجسته‌ترین آهنگسازان و پژوهشگران موسیقی در ایران به شمار می‌آید و استاد محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده از مطرح‌ترین همکاران وی بودند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “۸۰ درصد خانه پدری پرویز مشکاتیان توسط مالک تخریب شده است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید