آخرین خبر

خالق موسیقی “خوب بد زشت” درگذشت

انیو موریکونه آهنگساز معروف دنیای سینما و موسیقی در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش آوای ایرانیان، موریکونه صبح امروز دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ در کلینیکی در رم از دنیا رفت. او به تازگی بر اثر زمین خوردن دچار شکستگی استخوان لگن شده بود.

این آهنگساز ایتالیایی در طول ۵۰ سال بیش از ۵۰۰ موسیقی برای فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ساخت.

موریکونه برنده جایزه اسکار و خالق موسیقی متن فیلم‌هایی چون «خوب، بد، زشت» و «مأموریت» است که هر دو اثر از تحسین شده‌ترین آثار تاریخ سینما هستند.

حداقل یک دوجین از این آثار به آثار کلاسیک و فراموش نشدنی سینما بدل شده‌اند که موسیقی فیلم‌های وسترن اسپاگتی دهه ۱۹۶۰ از جمله «خوب، بد و زشت» و «روزی روزگاری در غرب» از جمله آن‌ها هستند. موسیقی متن فیلم‌های «مأموریت» و «سینما پارادیزو» در دهه ۱۹۸۰ هم از این جمله‌اند.

او ۶ بار و برای ساخت موسیقی فیلم‌های «روزهای بهشت»، «مأموریت»، «تسخیرناپذیران»، «مالنا» و «هشت نفرت‌انگیز» نامزد دریافت اسکار شد.

موریکونه سرانجام برای فیلم «هشت نفرت انگیز» جایزه اسکار را گرفت. سال ۲۰۰۶ آکادمی اسکار یک اسکار افتخاری برای مشارکت وی در هنر موسیقی در سینما به وی اهدا کرد. او یکی از ۲ چهره عرصه موسیقی است که در تاریخ اسکار جایزه اسکار افتخاری برای مجموعه آثارش دریافت کرد.

موریکونه با کارگردانان بسیاری چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره، و پیر پائولو پازولینی همکاری داشت.

«مرگ یک دوست» در سال ۱۹۵۹ و «باراباس» در سال ۱۹۶۱ از اولین آثار وی در ارکستراسیون موسیقی و «فاشیست» در سال ۱۹۶۱ نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خالق موسیقی “خوب بد زشت” درگذشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید