آخرین خبر

مقابل «خانه موسیقی»نیستیم

نشست رسانه‌ای تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران به منظور ارائه گزارش فعالیت‌های انجام گرفته و تشریح اهداف پیش روی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، تعدادی از اعضای انجمن صنفی «هنرمندان موسیقی ایران» امروز سه‌شنبه چهاردهم مردادماه با برگزاری یک نشست رسانه‌ای که در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در این نهاد صنفی، به تشریح اهداف و برنامه‌های آینده خود پرداختند.

علی مغازه‌ای سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این نهاد صنفی پرداخت و گفت: علت اینکه از شما خواهش کردیم در این نشست حضور داشته باشید، تبیین وضعیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران بوده، که بیش از ۲۰ سال است در کشور فعالیت می‌کند. می‌توان گفت که این مجموعه یکی از باسابقه‌ترین نهادهای صنفی حوزه موسیقی است که به لحاظ ساختاری توانسته حوزه‌های صنفی را پوشش بدهد. این مجموعه قبل از نهاد «خانه موسیقی» تشکیل شد و دارای یک ویژگی مهم است. این انجمن به طور مستقیم با سازمان جهانی کار (ILO) در ارتباط است و آنچه انجام می‌پذیرد مبتنی بر شرایطی است که کاملاً وابسته به اجرای فعالیت‌های صنفی زیر نظر وزارت کار است و این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت.

مغازه‌ای در ادامه این نشست رسانه‌ای گفت: پذیرش سهم سرانه بیمه توسط صندوق اعتباری هنر که برای اولین بار توسط انجمن صنفی هنرمندان موسیقی مطرح شد، نامه به سازمان صدا و سیما برای حمایت از جامعه موسیقی، پیگیری ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان که در روزهای پایانی سال ۹۸ در رسانه‌ها پیگیری شد، مذاکره با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای انجام امور تسهیلاتی ویژه هنرمندان موسیقی از جمله کارهایی است که طی ماه‌های گذشته ما در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام داده‌ایم.

در این سال‌ها هنرمندانی بوده‌اند که حتی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته‌اند. این موضوع در بین هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیده‌ام در بسیاری از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمه‌ها را نداشته‌اند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران می‌تواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزه‌ای که به آن اشاره کردم داشته باشد این پژوهشگر موسیقی درباره موضوع حق عضویت مجموعه‌های صنفی تصریح کرد: امروز شما عزیزان را دعوت کرده‌ایم تا برخی درددل‌های خودمان را نیز مطرح کنیم. یکی از این دغدغه‌ها بحث اجاره مکانی برای فعالیت‌های انجمن است که متاسفانه در سال‌های اخیر فقط و فقط به صورت شخصی صورت گرفته است. موضوعی که به نظر می‌آید می‌تواند با حمایت برخی مجموعه‌های دولتی در شرایطی قرار گیرد که بتواند انجمن صنفی هنرمندان موسیقی را صاحب مکانی کند. ماجرای پرداخت سرانه بیمه توسط برخی هنرمندان نیز نکته دیگری است که دوست داریم دولت در این زمینه به ما کمک کند. چرا که در این سال‌ها هنرمندانی بوده‌اند که حتی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته‌اند. این موضوع در بین هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیده‌ام در بسیاری از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمه‌ها را نداشته‌اند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران می‌تواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزه‌ای که به آن اشاره کردم داشته باشد.

مغازه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: چندی پیش موضوعی مطرح شد که خانه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور تبدیل به انجمن صنفی شوند. این موضوع در حالی است که ذیل موارد قانونی این موضوع مطرح شده که وقتی در حوزه‌ای تخصصی انجمن صنفی از قبل مشغول به فعالیت باشد، مجموعه دیگری نمی‌تواند به عنوان «انجمن صنفی» کارهای خود را ادامه دهد. بنابراین من از همه افرادی که دغدغه صنفی دارند می‌خواهم اگر خواهان ادامه فعالیت صنفی و حمایت‌های لازم در این زمینه هستند به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیایند و در اینجا عضو شوند. چه بسا وقتی در این شرایط ورود پیدا کردند بعدها به عنوان عضو هیات مدیره نیز فعالیت کنند.

اطیابی مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هم در این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تشکیل انجمن صنفی هنرمندان ایران در سال ۷۷ به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های انجام گرفته در این مجموعه طی بیست سال گذشته پرداخت و توضیح داد: ما در فدراسیون بین‌المللی موسیقی هستیم که در تمام کشورها فقط یک مجموعه صنفی می‌تواند زیر مجموعه این نهاد باشد. این فدراسیون دارای امتیازات بین‌المللی است که فکر می‌کنم در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد ثمرات و فعالیت‌های مربوط به آن در کشورمان باشیم. این در حالی است که ما در حوزه بیمه‌هایی نظیر تامین اجتماعی نیز کارهای زیادی انجام داده‌ایم که در ماه‌های گذشته به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره عدم دریافت حق عضویت اعضا در روزهای کرونایی گفت: این افتخار ماست که ما تا به امروز به هیچ عنوان کمک دولتی دریافت نکردیم و این باعث افتخار ماست که از جمعیت ۴۷۰۰ نفری اعضای انجمن حدود نیمی از افراد بیمه تامین اجتماعی شدند. این در حالی است که ما در حوزه بیمه تکمیلی نیز کارهای مهمی انجام داده‌ایم که به طور حتم جزو افتخارات ما محسوب می‌شود که توانسته‌ایم در حد توان به هنرمندان عضو این انجمن کمکی بکنیم.

مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ما اصلاً دوست نداریم شرایطی فراهم شود که ما از دوستان پول بگیریم، آنچه مد نظر ماست بحث کمک‌هایی از جمله اختصاص مکان برای انجمن و حتی اختصاص سالن‌های موسیقی خالی از تماشاگر است که می‌تواند در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد تا بتوانیم از طریق آن مسائل صنفی و اجرایی اهالی موسیقی را پیگیری کنیم. به طور حتم ما در تلاشیم که فعالیت‌های انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران گسترده شود. گرچه در این مورد یک سری دست‌اندازی هایی شد اما ما در تلاشیم تا از طریق مروجان انجمن صنفی موسیقی کارهایی را برای هنرمندان فعال شهرستان‌ها انجام دهیم.

اطیابی با تاکید برافزایش همکاری انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با سایر مجموعه‌های مرتبط با موسیقی اظهار کرد: ما در زمینه همکاری با مجموعه‌های دیگر حوزه موسیقی برنامه‌های مشترکی داریم که در پی آن چندی پیش با مدیریت انجمن موسیقی ایران نیز جلساتی را برگزار کردیم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف شاهد حمایت‌های بیشتری از هنرمندان موسیقی باشیم. من امیدوارم این تفاهم نامه‌های حمایتی که در راستای حمایت از هنرمندان صورت می‌گیرد بتواند به زودی شکل اجرایی داشته باشد تا ما بتوانیم با حمایت این نهادها شرایط مطلوب‌تری را فراهم کنیم.

خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی در این زمینه تفاهم نامه‌هایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست اطیابی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نوع مواجهه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و خانه موسیقی تصریح کرد: خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی در این زمینه تفاهم نامه‌هایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست. ما به هیچ وجه نهادی در مقابل خانه موسیقی نیستیم. آنچه می‌توانم در این زمینه به شما بگویم این است که ما آمده‌ایم تا خرابه‌ای را که از قبل وجود داشت به شرایطی تبدیل کنیم که اول بتواند بزرگ شود و بعد بتواند حرف‌های زیادی برای گفتن در موسیقی داشته باشد. شما مطمئن باشید امروز ما در شرایطی هستیم که با چندین هزار عضو می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ما قطعاً در حوزه‌های مختلف موسیقی پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم اما چون این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده هنوز نمی‌توانیم به طور کامل درباره آن صحبت کنیم. شما مطمئن باشید در این روزهای کرونایی آنچه در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام گرفته پیگیری مشکلات صنفی هنرمندان این عرصه است. حتی اگر هم نتیجه‌ای نداشته باشد. آن را هم خدمت شما اعلام می‌کنیم. فقط می‌توانم بگویم ما فعلاً امیدواریم و قطعاً باید در این شرایط شما همراه ما باشید.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران از نهادهای غیردولتی و صنفی حوزه موسیقی که طبق اعلام مدیریت آن از سال ۷۷ تاسیس شده، با گواهینامه ثبتی از وزارت کار و امور اجتماعی (۱۳۷۷)، تایید شده سازمان بین‌المللی کار ILO در ژن و(۱۳۷۶)، دارای گواهینامه عضویت در فدراسیون بین‌المللی موسیقیدانان FIM به مرکزیت پاریس (۱۳۸۷) است. اهداف انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران طبق اساسنامه تایید شده وزارت کار، حمایت از حقوق مدنی، خواسته‌های صنفی و قانونی هنرمندان عضو است.

اعطای کارت شناسایی معتبر بین‌المللی به هنرمندان موسیقی، معرفی به صندوق اعتباری هنرمندان، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات خانه کارگر با معرفی‌نامه این دفتر، تلاش برای قراردادهای کاری اعضا، پشتیبانی‌های صنفی جهت عقد قراردادهای کاری‌شان در دفتر انجمن، رایزنی‌های بین‌المللی جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف هنری صنف، جلب پشتیبانی مراجع و سازمان‌های دولتی و ملی از طریق نشست‌ها مذاکرات متعدد از جمله فعالیت‌هایی که هیات مدیره انجمن برای رفاه حال اعضا انجام داده است.

سازندگان ادوات موسیقی، مدرّسین، نوازندگان، آهنگسازان، ترانه‌سرایان این زمینه و خوانندگان، نورپردازان، تهیه کنندگان موسیقایی و خبرنگاران بخش موسیقی صرفاً مشمولین حِرف و مشاغل آزاد موسیقی در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک معتبر به تشخیص کمیته فنی، شورای شعر و شورای عالی موسیقی انجمن صنفی افراد واجد شرایطی هستند که می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مقابل «خانه موسیقی»نیستیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید