آخرین خبر

بگردید دنبال مسئولین نامرئی!

آوای ایرانیان: موسیقی لوتی یکی از مهمترین المان‌های آیینی هرمزگان است که با مخالفت‌های پنهانی از نقاشی دیواری هرمز پاک شده است.

به دنبال انتشار تصویری مبنی بر حذف سازهای محلی از نقاشی روی دیواری یکی از شهرهای هرمزگان در فضای مجازی، هجمه شدیدی علیه مسئولین استان هرمزگان بوجود آورده است.

اما اصل ماجرا از چه قرار بوده است، حدود یکماه پیش بود که حذف سازهای محلی از نقاشی روی دیواری جزیره هرمز بصورت محدود در فضای مجازی خبرساز شد، این دیوار ها در بلوار رسالت جنوبی بندر عباس واقع است و هومن رفیعی، شهردار منطقه یک بندرعباس همان زمان در مصاحبه ای ضمن تکذیب سانسور این نقاشی تصریح کرد: این تصویر سانسور نشده بود بلکه فقط به دلیل اشتباه صورت گرفته آن را تغییر دادیم.

وی ادامه داد: ما پنج طرح برای اماکن مختلف درنظر گرفته بودیم و به نقاش این پروژه سپرده بودیم که آن‌ها را به اجرا دربیاورند؛ این طرح قرار بود در مکان دیگری اجرا شود که به اشتباه در این مکان به تصویر کشیده شده بود.

رفیعی با بیان اینکه این تصویر سانسور نشده بود بلکه فقط آن را تغییر دادیم عنوان کرد: به علت هزینه‌بر بودن نمی‌توانستیم این تصویر را کاملا پاک کنیم. این نقاشی در واقع دنباله دار بود و قرار بود که در مکان دیگری اجرا شود. کمتر از یک روز این نقاشی اشتباه روی دیوار بود و ما به محض متوجه شدن این اشتباه آن را تغییر دادیم.

وی افزود: مسئله آنقدر مهم نبود که به این صورت بزرگ‌نمایی شود. رسانه‌ها جو بدی را ایجادکرده‌اند و تلاش همکاران بنده را زیر سوال برده‌اند.

اما بنا بر گزارش و طبق پیگیری ها، بعد از گذشت یکماه از این ماجرا هنوز این نقاشی ها اصلاح نشده است و شنیده ها حکایت از این دارد، فشارهای برخی ها در جزیره هرمز، باعث شده  سازهای بومی از نقاشی‌ دیواری های هرمز پاک شود و بخاطر همین فشارها، شهرداری هرمز نتوانسته برخی از این نقاشی ها را اصلاح کند.

اما ماجرا وقتی جالب می شود که بدانید متولی نقاشی های دیواری هرمزگان نهاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) است، که هنرمندان این سازمان برای آشنایی گردشگران با فرهنگ هرمزگان نقاشی دیواری شامل سازهای دهل، پی‌په و جفتی را در جزیره هرمز به تصویر کشیدند که همین تصاویر پس از مدت کوتاهی حذف شد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان در این خصوص گفت: سازهای محلی به دلیل مخالفت مسوولان محلی از نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز پاک شدند.

منوچهر دانشمند گفته بود: این مسوولان برای توجیه سخن خود استدلال‌های غیر منطقی مطرح کردند، این درحالی است که سازهای محلی جزیی از هویت موسیقیایی هرمزگان و نمادهای فرهنگی مردم این اُستان هستند.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با اجرای این نقاشی‌ها تلاش داشت هویت موسیقیایی هرمزگان و ریشه دار بودن این مردم را به گردشگرانی که از اقصی نقاط ایران و سایر کشورها به این جزیره وارد می‌شوند معرفی کند.

اما نکته قابل توجه سخنان رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان این است که اشاره ای نمی کند که منظورش از مسئولان محلی جزیره هرمز چه کسی یا کسانی هستند؟ زیرا مسئولین رسمی جزیره هرمز به صراحت اعلام کردند با نشان دادن سازهای محلی در نقاشی دیواری هیچ مخالفتی ندارد و اینجا باید به دنبال آن مسئولین شهری جزیره گشت که احتمالا بصورت نامرئی این نقاشی ها را مخدوش کرده اند.

منبع»: شنونیوز

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بگردید دنبال مسئولین نامرئی!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید