آخرین خبر

کنسرت کیش «جان» می‌گیرد!

اجرای کنسرت‌های موسیقی و حرکت همه خوانندگان به سمت مناطقی همچون کیش در روزهایی که این مناطق با بار عجیب مسافران مواجه شده‌اند، بیم شدت گرفتن شرایط کرونایی را خبر می‌دهد.

به گزارش آوای ایرانیان، فعالیت عمده بخش‌های هنری از سینما گرفته تا تئاتر و موسیقی پس از چند ماه تعطیلی ناشی از کرونا، هم‌اکنون در شهرهای مختلف کشور و حتی پایتخت از سرگرفت شده؛ حال باید دید این فعالیت‌ها می‌توانند جذب مخاطب کنند یا نه؟

بازگشایی سینماها در حالی رقم خورده که همچنان خبری از فیلم‌های متقاضی اکران نیست و معدود آثاری چون «دیدن این فیلم جرم است» امید دارند تا بتوانند طراوتی تازه به حال و هوای سالن‌ها بدهند.

اهالی تئاتر هم بیکار ننشسته‌اند و برخی گروه‌ها خود را برای اجرا در هفته جاری و در مراکزی همچون مجموعه تئاترشهر و سنگلج آماده می‌کنند؛ از جمله آنان می‌توان به نمایش‌های امیر دژاکام و میکائیل شهرستانی اشاره داشت.

آغازی صرفاً برای جشن‌های فجر و نه کسب سود

البته باید توجه داشت که ازسرگیری سالن‌های سینما و تئاتر با حداقل آثار متقاضی، بیش از آنکه به کسب و کار و حتی سوددهی آنان بینجامد، شاید برای آغاز دوباره این بخش‌های هنری است. همچنانکه به زعم اهالی این دو بخش، چنین اکران‌ها و اجراهایی صرفا با حمایت و وعده‌های مالی است که شاید بتواند از این گروه‌ها رفع ضرر داشته باشد.

در عین حال شروع تازه فعالیت‌های سینما و تئاتر در چند روز مانده به ایام دهه فجر، می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای حرکت به سمت آغاز مانور جشنواره‌های فجر اعم از «فیلم» و «تئاتر» باشد.

حمله به سمت مناطق خاص

نکته قابل تأمل مربوط به از سرگیری فعالیت‌های موسیقایی است که با زرد و آبی شدن برخی مناطق کشور و صدور مجوز برای چنین بخش‌های هنری، دوباره به جریان افتاده و برخی خوانندگان و گروه‌های خنده، به جای فعالیت مجدد در تهران، همگی به سمت مناطقی خاص هجوم برده‌اند.

بهنام بانی، محسن ابراهیمی، رضا بهرام، مسعود صادقلو، حسن ریوندی و … چهره‌هایی هستند که در روزهای آتی برنامه کنسرت‌های خود را در جزیره کیش چیده‎اند و هم‌اکنون پیش‌خرید بلیت برنامه‌های آنان تا ۳۵۰ هزار تومان نیز قیمت‌گذاری شده و در حال خریداری است.

برپایی برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقی هم‌اکنون با منع قانونی مواجه نیست ولی حرکت به سمت مناطق کیش و غیره درحالی اتفاق می‌افتد که طی روزهای اخیر این مناطق، شاهد حجم عجیب و آمار چند ده هزار نفری از ورود مسافران بوده و بارها چنین اتفاقی مایه حیرت و البته نگرانی مسئولان بهداشت کشور نیز قرار گرفته است.

البته سالن‌های موسیقایی تهران و شهرهای دیگر که به نظر وضعیت آرام‌تری را به سبب شیوع کرونا سپری می‌کنند، گویا به سبب درآمدزایی پایین‌تر در قیاس با مناطق فوق‌الذکر، در معرض انتخاب خوانندگان بازاری موسیقی قرار نخواهد گرفت.

سفره‌ای پهن با درآمد بالا از مسافران کرونایی

سالن‌های تهران و حتی شهرهای ریز و درشت کشور همواره مورد توجه اهالی موسیقی است اما پیش‌فروش بلیت‌های چندصدهزار تومانی به طور عملی در چنین سالن‌هایی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و بالتبع نمی‌تواند درآمد میلیونی برای این دسته از خوانندگان به بار آورد. ضمن اینکه جذب این همه مسافر توریستی و شاید بی‌دغدغه نسبت به شرایط کرونایی، در کنسرت‌های کیش آسانتر به نظر می‌رسد.

پیش فروش کنسرت موسیقی

چنین رویه‌ای پیش از این نیز در دستور کار این دسته از خوانندگان و برخی دیگر هم قرار گرفته بود، به‌طوری‌که طی چندماه اخیر یه یکباره کیش مأمن کنسرت‌هایی در فضای باز قرار گرفت. با این حال بساط چنین رویکردی به دلیل انتقادهای مطرح‌شده بالاخره جمع شد و تأسف‌بارتر اینکه در روزهای بعد برخی از این خوانندگان خبر از ابتلای خود به کرونا دادند!

اینجا مرکز اداره‌کننده‌ای وجود ندارد

از سرگیری کنسرت‌های موسیقی بعد از چند ماه تعطیلی ناخواسته در پی شیوع کرونا مثل دیگر بخش‌های فرهنگ و هنری، با منعی روبه‌رو نیست چرا که بنا بر تصمیمات بالادستی، گروه‌های موسیقی نیز می‌توانند فعالیتشان را از سرگیرند. شاید به جز خوانندگان مطرح موسیقی پاپ، با گروه‌های وسیعی از فعالان موسیقی مواجه باشیم که در شرایط کرونایی، نتوانسته‌اند دست به کاری ببرند.

بنابراین بر فعالیت آنان در بازه زمانی کنونی نقدی وارد نیست ولی آنچه مایه نگرانی است تصمیمات شخصی و نگران‌کننده‌ای است که در نبود مدیریت فرهنگی کلان موسیقی و همچنین مدیران ناشناخته مناطق آسیب‌زا، می‌تواند به دلیل دورهمی‌ها و سوءاستفاده از علایق مردمی، بیشتر و بیشتر بر وضعیت کرونایی بیفزاید؛ به نحوی که این بیم با اجرای کنسرت‌های چندصدنفری موسیقی، در مناطقی مثل قشم، کیش و غیره بیش از همیشه به گوش می‌رسد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کنسرت کیش «جان» می‌گیرد!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید