آخرین خبر

روایت حسین علیزاده از استادانش

ششمین سال نوای موسیقی ایران شامگاه چهارشنبه هشتم بهمن سال ۱۳۹۹ با پیام احمد پژمان، رونمایی از تمبرهای دو پیشکسوت موسیقی توسط حسین علیزاده و اجرای چند برنامه در قالب یک رویداد مجازی آغاز شد

به گزارش آوای ایرانیان، آیین افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران به مدیریت هنری علی جعفری پویان و مدیریت اجرایی محمد مهدی گورنگی، مشارکت ۲۷۰ هنرمند و همراهی چند موسسه بخش خصوصی شامگاه چهارشنبه هشتم بهمن سال ۱۳۹۹ با قرائت پیام احمد پژمان، رونمایی از تمبرهای دو پیشکسوت موسیقی ایران توسط حسین علیزاده و اجرای چند برنامه در فضای مجازی آغاز شد.

در ابتدای آیین افتتاحیه که در فضای مجازی و از طریق چندین پلتفرم پیش روی مخاطبان قرار گرفت، پیام احمد پژمان موسیقیدان ایرانی توسط فریبرز فرهنگ مهر قرائت شد.

قدردانی ویژه احمد پژمان از دست‌اندرکاران «سال نوا»

در متن پیام احمد پژمان آمده بود: «دوستان عزیز، همکاران مهربان و موسیقیدانان گرامی، بسیار خوشحالم که ششمین دوره سال نوای موسیقی ایران با همکاری و یاری شما در حال برگزاری است. به دست‌اندرکاران برگزاری این پروژه که همه از موسیقیدانان خوب کشور عزیزمان هستند صمیمانه خسته نباشید می‌گویم. تردیدی نیست که در این سال سخت که همه جهان درگیر شیوع بیماری است، برگزاری چنین مراسمی بیش از پیش با دشواری همراه بوده است. و همچنین برای هنرمندانی که امسال از مقام هنری شان تجلیل می‌شود تبریک فراوان دارم.

البته گفته می‌شود که در مراسم امسال به هنرمندان مهاجر و بیرون از ایران توجه ویژه‌ای شده است که موجب قدردانی است. بی شک بخش بزرگی از فرهنگ و هنر ما مدیون هنرمندان است که امروز در کشور به شکل فیزیکی حضور ندارند اما قلب و روحشان همیشه در ایران است.

تداوم برگزاری این مراسم را آرزومندم و از صمیم قلب امیدوارم سال اینده این جشن زیبا به شکل حضوری، در فضای صمیمی و بدون واهمه از شیوع بیماری برای همه ما فراهم باشد. دوست دار شما. احمد پژمان»

«سال نوا» تمرین اتحاد جامعه موسیقی است

علی جعفری پویان طراح و مدیر رویداد سال نوای موسیقی ایران هم در آیین افتتاحیه این پروژه ضمن قدردانی از تمامی هنرمندان و مجموعه‌هایی که در برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران همراهی داشتند، بیان کرد: من به عنوان یکی از نوازندگان موسیقی ایران که مدیریت هنری سال نوای موسیقی ایران را به عهده دارد، وظیفه خود می‌دانم که ضمن کسب اجازه از ۲۷۰ موسیقی دان ایرانی، آغاز دوره ششم این رویداد را اعلام کنم. و امروز بسیار خوشحالم که پروژه موسیقایی سال نوا به دوره ششم رسید که در این راه استادان بزرگی در کنار ما بودند. بنده و همه همکارانم در رویداد سال نوا به واسطه این حضور قدردان همه بزرگان موسیقی این سرزمین هستم. این در حالی است که شرایط این روزگار و مواجه با ویروس  باعث شد تا سال نوا در این دوره با شکل دیگری برگزار شود. اما خرسندیم همین تغییرات موجب شد تا امسال مخاطب بیشتری داشته و به سمتی برویم که در رویکرد قدردانی از بزرگان موسیقی ایران از هنرمندانی که در خارج از کشور نیز حضور دارند، تجلیل داشته باشیم.

وی با تشکر از گروه اجرایی رویداد «سال نوا» افزود: قطعاً از روز اولی که رویداد سال نوا را طراحی کردم، این دغدغه را هم داشتم که این رویداد به نام من نبوده و شرایط به گونه‌ای هدایت شود که چنین برنامه‌ای به اسم تمامی هنرمندان جامعه موسیقی ثبت شود. در این چارچوب امیدوارم بتوانیم شکلی را در برگزاری رویداد سال نوا ایجاد کنیم که افراد دیگری از جامعه موسیقی هم هدایت سال نوا را به عهده بگیرند. من بسیار امیدوارم که هنرمندان عزیز با پیشنهادات خود همراه ما در این مسیر و بهبودی آن باشند. به هر حال سال نوا در این سال‌ها تمرین اتحاد جامعه موسیقی بوده است. این رویداد برای همه همیشه این بعد را داشته که جامعه هنری موسیقی تسلیم بی توجهی‌ها نمی‌شود و این فعالیت و کار مستمر است که می‌تواند باعث شود تا شرایط بهتری را از آن خودمان کنیم. در این مسیر هم مساله‌ای به نام همراهی وجود دارد، فضایی که بسیاری از هنرمندان و مجموعه‌های مختلف همراهی شان را با سال نوا اعلام کرده و گفتند که با سال نوا دوست هستند. و این نشان دهنده همان فرآیندی است که سال نوا در این سال‌ها به دنبال رفاقت در جامعه موسیقی بوده و هست.

مدیر هنری ششمین سال نوای موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تبریک به همه هنرمندانی که در ششمین دوره سال نوای موسیقی ایران مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفته‌اند، بیان کرد: سال نوا قطعاً آیین احترام موسیقیدانان ایرانی به تاریخ موسیقی ایران است. سال نوا مهمانی بزرگ جامعه موسیقی در کنار هم برای ابراز خواسته‌های اهالی موسیقی است که بتواند با در کنار هم بودن، کمبودها را برطرف کند.

جعفری پویان تصریح کرد: فکر می‌کنم به عنوان یکی از اهالی موسیقی ایران این وظیفه را داشتم که به غیر از ساز زدن به کاری غیر از نوازندگی برای موسیقی فکر کنم. من همیشه به خودم گفته‌ام که موسیقی برای من چه کرده و من برای موسیقی چه کردم؟ پس احساس می‌کنم اگر همه موزیسین‌ها در کنار هم این دغدغه را داشته باشند موسیقی‌مان پیشرفت بیشتری خواهد کرد. به هر حال امسال خیلی متاسفم که به واسطه کرونا در کنار دوستان هنرمندان نیستیم تا یک دورهمی یک روزه‌ای را داشته باشیم ولی این دوره برای ما یک حسن داشت. اینکه سال نوا ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و قطعاً روح جامعه موسیقی در روح تندیس‌هایی که به هنرمندان اهدا می‌شود، دمیده شده و ۲۷۰ هنرمند با یک نیت قلبی مشترک این تندیس را تقدیم به تأثیرگذارترین هنرمندان موسیقی می‌کنند.

گزارش مدیر اجرایی دوره ششم سال نوای از یک دوره خاص!

محمد مهدی گورنگی مدیر اجرایی ششمین سال نوای موسیقی ایران هم در بخش بعدی این آیین مجازی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سال نوا در حوزه اجرایی گفت: در روزگارِ نادیده انگاشتنِ فرهنگ و هنر، در روزگار بی‌مهری‌های مُدام، جمعی از اهالی موسیقی، هرسال، متواضعانه، استادان و بزرگانشان را تجلیل می‌کنند و از ادب و اتحاد و همدلی، نمایشی زیبا می‌سازند. و امروز سال‌نوای موسیقی ایران، که در سال ۱۳۹۴ به ابتکار علی جعفری پویان متولد شد، به نوای ششمین دوره خود رسید. البته هرچند، شرایطِ دورانِ تلخ  تجربه‌ای دشوار پیش روی ما گذاشت، اما گرمای دل هنرمندان، سال‌نوای این دوره را پیش بُرد تا گرچه مجازی، اما باز، باهم بودن را احساس کنیم و در برابر استادانِ موسیقیِ ایرانمان سر تعظیم فرود آوریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از گروه اجرایی دوره از رویداد سال نوا گفت: از نکاتِ مهم این دوره خاص از سال‌نوای موسیقی ایران، حضور و همکاریِ استادان و هنرمندانی است که با شرایط دشوار، همراه با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار ما حاضر شدند تا برنامه‌های تولیدی این رویداد، به انجام برسد و آماده پخش شود. سال‌نوا در ششمین سالِ تولد خود، با حمایت و همراهی موسیقی‌دانانِ فهیم ایران و با امید به روزگاری بهتر، همراه با احترام و تجلیل و تقدیر از هنرمندانی که در راه تعالی فرهنگ و هنرِ سرزمینمان کوشیده‌اند، مسیرِ خود را ادامه خواهد داد و بدون شک در این مسیر، همچنان به یاری شما نیازمند است تا اشکالات یا نواقصش هرچه کمتر و افق پیش رویش هرچه روشن‌تر باشد. امید که همچنان با اتحاد و همدلی و همفکری، سال‌نوای موسیقی ایران را که متعلق به همه اهالی موسیقی است، به رشد و بلوغ برسانیم.

سال نوا شناسنامه موسیقی ایران است

رونمایی از تمبر یادبود زنده یادان حسین دهلوی و هوشنگ ظریف دو موزیسین فقید موسیقی ایرانی بخش دیگری از مراسم افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران را تشکیل می‌داد که در این بخش حسین علیزاده آهنگساز، نوازنده و مدرس صاحب نام موسیقی کشورمان به همراه علی پویا مدیر دفتر اقدام منطقه‌ای ایران نهاد بین‌المللی Global Understanding به عنوان یک کرسی از سازمان یونسکو از این تمبرها رونمایی کردند.

حسین علیزاده در این بخش از برنامه با ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دوره سال نوای موسیقی ایران گفت: سال نوا برای من یک شناسنامه از موسیقی است و با اینکه عمر طولانی ندارد اما به چنان جایگاهی رسیده که از نگاه من کمتر در موسیقی ایران سابقه داشته است. از سوی دیگر تاکنون تشکل‌ها و مجموعه‌های زیادی درباره موسیقی به فعالیت مشغول بوده‌اند اما بنا به شرایط ناکام مانده‌اند. اما به اعتقاد من سال نوا یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها و رویدادهای مستقل موسیقی است که هیچ چیزی در آن از جای دیگر دیکته نمی‌شود چرا که هنرمندان به صورت خودجوش و با دل و وجودشان به آن وارد می‌شوند. این رویداد به معنای واقعی کلمه توانسته فراهم کننده موثری برای اتحاد هنرمندان موسیقی باشد و امروز وقتی از علی جعفری پویان پرسیدم آیا کسی هست که مخالف کارهای شما باشد؟ و او پاسخ منفی داد بسیار خوشحال شدم. شرایطی که همیشه من روی آن در مجموعه‌های مختلفی همچون خانه موسیقی روی آن تاکید داشتم و به آنها می‌گفتم کاش فقط اداری حرف نزنیم و به موسیقی بپردازیم.

این نوازنده و آهنگساز گفت: من علی جعفری پویان را از زمانی که مدیریت هنرستان موسیقی را به عهده داشتم می‌شناسم. علی شاگرد خوبی بود و حالا او و هم نسلانش کارهایی که ما بلد نبودیم را بهتر از ما انجام می‌دهند. در واقع امروز آن‌ها بزرگ ما هستند که توانسته‌اند با یک فکر نو جریان مستقلی را شروع کنند. چرا همیشه از موسیقیدان‌ها این سئوال می‌شود که شما از مسئولین چه انتظاری دارید؟ و من در جواب می‌گویم اگر موسیقیدان‌ها به کار خود ایمان داشته باشند، قطعاً به موفقیت دست پیدا می‌کند ضمن اینکه آن چیزی که در این چارچوب می‌تواند مورد توجه باشد پشتیبانی مردم فهیمی است که موسیقی را درک و از آن حمایت می‌کنند. قطعاً موسیقی ایرانی در این سال‌ها مدیون همه مردم است که گروه اجرایی سال نوا هم از دل همین مردم فهیم بیرون آمده‌اند.

حسین دهلوی و هوشنگ ظریف چه درسی به موسیقی دادند

وی در نکوداشت استاد حسین دهلوی و استاد هوشنگ ظریف هم گفت: من افتخار داشتم که حین زمان تحصیل در هنرستان موسیقی خدمت این دو استاد باشم و باید بگویم نام و یاد این دو هنرمند به دلیل خدمات قابل توجهی که در عرصه موسیقی داشتند در خاطر من و بسیاری از هم نسلانم باقی مانده است. چرا که این دو عزیز فقط به ما موسیقی یاد ندادند. حسین دهلوی با نگاه ارزشمندش به موسیقی الگویی برای ما بود که با ما یاد داد رسالت هنرمند فقط نواختن نیست بلکه باید معرفتی داشته باشد که همراه با نوازندگی‌اش روی آن تمرکز کند. من امروز به نمایندگی از جمع بزرگی از هنرمندان موسیقی اینجا هستم که وقتی اسم این دو استاد را می‌شنوند به احترام آنها می‌ایستند و یادشان را گرامی می‌دارند.

علیزاده در تجلیل از مقام هنری زنده یاد هوشنگ ظریف هم گفت: من از اولین عشق‌هایی که نسبت به یک استاد تجربه کردم، استاد ظریف بود. در واقع وقتی واژه عشق را به زبان می‌آورم اسم ظریف را یادم می‌آورم. من بر این باورم بزرگانی که از دنیا می‌روند زنده می‌مانند و امروز ما به بهانه رویداد سال نوا این شرایط به صورت ملموس تجربه می‌کنیم و انرژی و نیروی آنها با ما هست.

به جای اختلافات به دنبال اشتراکات باشیم

آیدین الفت مدیر موسسه شهر صدای پارسیان که میزبانی آثار تولید شده برای رویداد ششم سال نوای موسیقی ایران را به عهده داشته نیز در این آیین مجازی گفت: به اعتقاد من همه ما موظفیم تا با اتحاد و همدلی نسبت به اعتلای فرهنگ کشورمان کوشا باشیم. ما باید تلاش کنیم آن فضایی که منجر به زوال و سقوط است به صعود رهنمون شود. چرا که چیزی جز فرهنگ در ذهن و خاطره ما باقی نمی‌ماند. ما در این مجموعه برای ماندگارتر شدن صدا به وجود آمدیم. صدایی که بخش زیادی از آن موسیقی است. موسیقی که با درایت و همت و خلاقیت بسیاری از هنرمندان می‌توانیم در تاریخ آن را ماندگار کنیم و قطعاً هنرمندان همراه با رویداد سال نوا به اعتبار و حضورشان در تاریخ موسیقی ایران ماندگار می‌شوند.

این هنرمند تصریح کرد: سال نوا رویدادی است که در تاریخ موسیقی کشورمان افتخارآمیز و به یادگار باقی خواهد ماند. حرکتی که با درایت علی جعفری پویان و تیم بسیار بزرگی دست یاری دادند تا این مراسم افتخارآمیز برگزار شود. من هم به عنوان کوچک‌ترین عضو این مجموعه با حضور در آن از خودگذشتگی را یاد گرفتم برای اینکه همیشه بمانیم. ما باید این را یاد بگیریم.

یک یادبود تصویری از درگذشتگان موسیقی ایران

پایان بخش آیین افتتاحیه ششمین سال نوای موسیقی ایران به یادمان هنرمندان موسیقی که در فاصله چهارمین تا ششمین سال نوای موسیقی ایران دار فانی را وداع گفتند اختصاص داشت.

در این بخش یاد و خاطره امید جعفری، یوسف اوهانس، حیدر محمودی، حسینعلی اعتصامی، اسحاق انور، طاهر یارویسی، آی محمد یوسفی، سیاوش الهی نیا، برات اصلاحی، مصطفی طیب، حسین دهلوی، مهدخت مخبر، محمد گرجی، فرشاد سنجری، تورج شعبابخانی، رضا سلمانی بردری، کی قباد میردار، فرود گرگین پور، عشق علی شکارچیان، روجا آزادیان، علی اصغر بیانی، حشمت الله جودکی، سید مصطفی سعیدی، ابولحسن خوشرو، مرتضی دلشب، هوشنگ ظریف، عباس تهرانی، همایون خسروی، موسی الرضا ولی نژاد، بهنام صفوی، سیدحسن خان بیگی، رسول بخشی زنگشاهی، همایون رضا عطاردی، خسرو سینایی، سهراب محمدی، دلدار رسول زاده، محمدرضا شجریان، امان الله طاهری، احمد علی راغب، محمدرضا اتابکی، پوریا جوانمیری، محمدعلی درافشانی، پروین عالی پور و ابراهیم اثباتی ارگرامی داشته شد.

پخش کلیپ «سال نوا» با شعر بیژن ارژن به آهنگسازی و خوانندگی صادق نوری و کاشت نمادین دو سرو سیمین در پارک چیتکر تهران به یاد استاد حسین دهلوی و استاد هوشنگ ظریف و رونمای تمبر یادبود ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور نمایندگان گروه اجرایی سال نوا از جمله آزاده امیری، سارا هاشمی، فریبرز فرهنگ مهر و محمودرضا میرصیافی از دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه دوره ششم سال نوای ایران در فضای مجازی بود.

ششمین سال نوای موسیقی ایران از روز هشتم تا یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ طی دو نوبت ۱۹ و ۲۱ در صفحه رسمی این پروژه و دیگر سامانه‌های رسمی حوزه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت حسین علیزاده از استادانش”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید