فرزانه غلامی تبار: علیرضا قزوه پیشکسوت باتجربه عرصه شعر و ادبیات که چندی پیش به عنوان مدیر مرکز موسیقی صداوسیما جایگزین محمدمهدی نرافیان، مدیر جوان رسانه ملی شده است، در جدیدترین اظهارنظر از اولویت های کاری خود در این مرکز گفت، علیرضا قزوه گفت: همین ابتدا باید بگویم، فعالیتم را از از همین صداوسیما شروع کردم و با این عرصه بیگانه هم نیستم و به خوبی به این مسئله واقف هستم که موسیقی در کشور ما مظلوم است.
قزوه با اشاره به لزوم بازنگری در بودجهها گفت: زیبنده نیست که بچههای موسیقی استانها با صد تومان و دویست تومان کار بسازند.
وی ادامه داد: دیدهام درباره من زیاد نوشتهاند که چیزی از موسیقی نمیدانم بله وقتی بزرگان هستند من چیزی نمیدانم اما بیگانه نیستم و تلاش میکنم کمک کنم و خدمت کنم.
قزوه تأکید کرد: مکتب کاری من همان مکتب حاج قاسم است. من واقعاً تلاش میکنم در کنار عزیزان باشیم کار تولید کنیم و اتفاق تازه رقم بزنیم.
وی بیان کرد: درباره من نوشتهاند که چقدر منصب دارد. روزی به مادرم که او هم چنین تصوری برایش پیش آمد توضیح دادم که اینها به موازات هم بوده است.
علیرضا قزوه درباره اولین اقدام خود و حوزهای که ورود خواهد کرد نیز به مهر گفتنه است: ما تلاش میکنیم به سمت استانها برویم و موسیقی استانی را تقویت و حمایت بیشتری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین درباره موسیقی در حوزه بینالملل و موسیقی فارسی زبانها هم کار خواهیم کرد و برای ما اهمیت دارد که بیشتر آنها را معرفی کنیم.
قزوه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موسیقیهایی که برای برخی از پیامهای بازرگانی استفاده میشود و در حالت عادی در تلویزیون غیرمجاز است عنوان کرد: این حوزه هم از دغدغههای ماست و باید با بخش بازرگانی صحبت کنیم و ببینیم چه باید کرد.
بدون شک دفتر موسیقی و سرود صداوسیما که با انتصاب علیرضا قزوه به دفتر شعر، موسیقی و سرود تغیر نام داده است، برای هر مدیری که در آنجا مسئولیت میگرد ده ها اولویت کاری و مهم می توان بر شمرد.
در وهله نخست باید به این نکته اشاره کرد که بدون شک مدیران پیشین دفتر موسیقی صداوسیما با توجه بضاعت و امکانات موجود دفتر موسیقی بیشترین تلاش را به خرج دادند تا اتفاقات خوبی را برای حوزه موسیقی صداوسیما رقم بزنند که از حق نگذریم در برخی حوزه ها اتفاقاتی قابل توجهی را رقم زدند اما نباید یک نکته را نادیده گرفت که هر فردی طی سالیان اخیر که مسئولیت دفتر موسیقی صداوسیما را عهده دار شده است برای ایجاد تغییر و تحولات اساسی حوزه موسیقی در راستای دستیابی به اهداف متعالی با دست و پای بسته ای مواجه بوده است که اولیت های کاری که در ادامه این گزارش به آن اشاره میشود همگی بستگی به این مسئله دارد که حوزه اختیارات مدیر دفتر موسیقی صداوسیما از سوی مدیران ارشد رسانه ملی به شکل چشمگیری گسترده شود وگرنه هیچ کدام از این اولویت های با حضور تواناترین و بهترین مدیر موسیقی کشور هم به نقطه قابل قبول نمی رسد.
نخستین نکته ای که در خصوص اولویت های مهم رئیس دفتر موسیقی صداوسیما باید به آن اشاره کرد، عدم توجه کافی و اصولی رسانه ملی به موسیقی نواحی بوده است، همانطور که مطلع اید موسیقی اقوام از ریشه دارترین هنرهای ایران زمین است که هر نقطه از کشور را که نگاه کنیم می بینیم همه اقوام با گویش ها و فرهنگ های مختلف از یک موسیقی خاص محلی برخوردار هستند که هنوز که هنوز است اینگونه آثار موسیقایی در میان مردمان آن مناطق از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که با پرداختن هوشمندانه و برنامه ریزی شده مسئولان صداوسیما به این مقوله می توان این محبوبیت را در میان نوجوانان و جوانان این مناطق هم نهادینه کرد اما متاسفانه باید به جرات می توان گفت، آثار هنرمندان موسیقی اقوام یا نواحی سهم بسیار ناچیزی از کنداکتوربرنامه های اصلی شبکه های مختلف صداوسیما دارد و مدیران صداوسسیما کمترین بهره برداری را از این گنجینه ارزشمند داشته اند .
از سوی دیگر باید گفت، بسیاری مواقع شاهد هستیم استفاده نادرست و غیرهدفمند از ظرفیت موسیقی نواحی از سوی برنامه سازان صداوسیما نه تنها کمکی به اعتلای اصیل ترین گونه هنری کشور نکرده است بلکه موجب آسیب زدن به اعتبار هنرمندان موسیقی نواحی شده است که امید است مدیران صداوسیما با حمایت از تنفیض اختیارات کافی به مدیر جدید دفتر موسیقی شرایطی پدید آورند که موجب اعتلای موسیقی نواحی در رسانه ملی شوند.
اما دومین مسئله درباره اولویت های کاری دفتر موسیقی ارشاد باید به جلوگیری از گسترش روز افزون برخی آثار سخیف موسیقی پاپ و نفوذ آنان در تیتراژهای تلویزیونی اشاره کرد، متاسفانه به علت نداشت ساز و کارهای قانونی و اساسی در صداوسیما، برنامه سازان تلویزیون طی سالهای اخیر در دو بخش عمده بطور خودآگاه و یا ناخودآگاه به نفوذ گونه ای ازآثار موسیقی با ترانه های سخیف در صداوسیما کمک کرده اند که در بخش نخست باید به حضور خوانند های نوظهور بازار تجاری پاپ در تیتراژ های سریال ها و برنامه های تلویزیونی اشاره کرد، هر چند مدیران سابق دفتر موسیقی ارشاد در این خصوص تلاش های شخصی و غیر سازمانی مناسبی انجام داده اند اما به علت نداشتن اختیارات کافی نتوانستند در کنترل و مدیریت این عرصه اتفاق قابل توجه ای رقم بزنند.
در بخش دوم که به تهیه کنندگان برنامه های مناسبی تلویزیون باز می گردد شاهد هستیم این تهیه کنندگان با پرداخت هزینه های نجومی از جیب بیت المال آنتن را از خواننده های نوظهور موسیقی پاپ پر می کنند و به نوعی عجیب رسانه ملی به این خواننده های نوظهورهم پول می دهد و اینکه آنان را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان جوان معرفی می کند این در حالی است که تهیه کنندگان در این خصوص کمترین استفاده را از ظرفیت بالای هنرمندان موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی می برند و وقتی پای صحبت برنامه سازان و مدیران شبکه ها می نشینیم با این توجیه عجیب مواجه می شویم که بخاطر جلب رضایت مخاطبان عام برای دعوت از خواننده های نوظهور پاپ هزینه های نجومی می کنیم غافل از اینکه این ذائقه ای که این عده به آن استناد می کنند زائیده همین عمکرد اشتباه این دوستان است.
در پایان باید گفت، علیرضا قزوه برای به سرانجام رساندن این دو اولویت اصلی حوزه موسیقی صداوسیما نیازمند دو مولفه اصلی است، نخست داستان برنامه مدون و هوشمندانه و دوم تنفیض اختیارات لازم و کافی از سوی مدیران ارشد صداوسیما.
منبع: وطن امروز
0 دیدگاه در “آقای قزوه موسیقی نواحی را دریاب”