آخرین خبر

آلبوم خراسانی«هَتَن» منتشر شد/ این است اعجاز موسیقی خراسان!

به گزارش آوای ایرانیان، آلبوم «هَتَن» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر در حوزه موسیقی نواحی ایران است که در قالب پروژه «دم ساز» و محوریت قرار دادن موسیقی شرق خراسان منتشر شد.

در این اثر موسیقایی محمد رحم دل خواه نوازنده سرنا، علی ثابت‌نیا تهیه کننده، محمد حمید شهمیرزایی ضبط – پالایش – میکس و مستر، علی حسینیان عکاس، مرجان جلالی طراح گرافیک، عزیز تنها نیما جوان و جمیل عامل صادقی به عنوان مشاوران و همراه پروژه، گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

استاد محمدرحم دل خواه از جمله هنرمندان برگزیده موسیقی تربت جام است که نوازندگی ساز سرنا را از ۱۱ سالگی نزد استاد رسول نظری از نوازندگان چیره دست موسیقی شرق خراسان شروع کرد که او نیز این شیوه را از اسلاف خود استاد اسماعیل و استاد قربان فرا گرفته بود.

استاد رحم دل خواه را به لحاظ فراگیری مقام‌های اصیل موسیقی این منطقه به صورت سینه به سینه و صیانت از تکنیک‌ها و سنت‌های حاکم بر سرنا نوازی شرق خراسان می‌توان آخرین بازمانده نسل نوازندگان قدیم سرنا در این خطه نام برد. وی طی نیم قرن گذشته علاوه بر اجراهای متعدد در گوشه و کنار ایران و انتشار دو آلبوم نغمه و چوب بازی موفق به اجراهایی در کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، عمان، استرالیا، روسیه شده است. نواهایی که در این آلبوم می‌شنوید با ساز شناخته شده توسط این هنرمند اجرا شده است.

علی ثابت نیا در یادداشتی پیرامون این آلبوم موسیقایی نوشته است:

در گذر از دوره جوانی و در آستانه میانسالی، پس از سال‌ها تلاش و آزمون و خطا در عرصه نوازندگی و نفس کشیدن در هوای موسیقی، امروز که به آنچه روزگاری غایت آمالم بود دست نیافته‌ام، در این اندیشه که چگونه همچنان با کاروان هنرمندان و خنیاگران سرزمینم هم قدم بمانم؟!

لذا تصمیم گرفتم ترس‌ها و وسواس‌های ذهنی‌ام را کنار بگذارم و از جایگاه مخاطب موسیقی، لذت جنون‌آمیز خود از شنیدن آواها و نواهای این سرزمین را در قالب تولید و انتشار آلبوم‌های موسیقی با دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم.

این مهم هرچند اقدامی بدیع نیست اما امیدوارم در زمره نمونه‌هایی قابل اتکا برای موسیقی ایران به شما آید و در کمک به غنای گنجینه شنیداری این سرزمین قدمی بردارد.

«دم ساز» نام مجموعه‌ای که با عشق تقدیم شما مخاطبان هنردوست و خوش ذوقی می‌کنم که این آثار را برای شنیدن انتخاب کرده‌اید، امیدوارم این مجموعه‌ها با محتوایی متنوع و مستقل به تدریج به سمع شما عزیزان برسد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آلبوم خراسانی«هَتَن» منتشر شد/ این است اعجاز موسیقی خراسان!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید