آخرین خبر

حمایت تمام قد فارابی از تولید آثاری که به حل مسائل کشور کمک کنند/ اکثریت سینماگران به برکت انقلاب جامعه نجیب، شریف و اخلاقی هستند

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد که هفته گذشته برگزار شد، بر زمینه‌های همکاری‌های مشترک در سطوح مختلف و همچنین مسائل کارگردانی در سینمای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با استقبال از برگزاری چنین دیداری و ابراز امیدواری نسبت به تداوم اینگونه جلسات صنفی و ارتباط مستقیم با بدنه صنوف تاثیرگذار سینمای ایران، اظهار داشت: قائل به این هستیم که تار و پود یک اثر سینمایی پیش از هر چیز نشأت گرفته از اندیشه کارگردان آن است و او به عنوان پدید آورنده اثر باید دال مرکزی تولید باشد. در تولیدات فارابی هم هرگاه به کارگردانان توجه جدی تری شد و ارتباط نزدیک‌تری با آنها برقرار گردید، شاهد آثار قابل قبول‌تری بودیم، جوادی با اشاره به برنامه پنج ساله فارابی و سند تحول این بنیاد بر نقش پررنگ همه صنوف سینمایی به ویژه صنف کارگردانان بر تدوین و  پیشبرد اهداف این سند تأکید داشت.

او در ابتدای جلسه ضمن خوش آمدگویی به اعضای کانون کارگردانان گفت: البته بنیاد سینمایی فارابی خانه همه سینماگران است و میزبان اصلی امروز شما هستید، من به عنوان مدیرعامل فارابی بیش از شما در این مکان مهمان هستم، همانطور که دیگران قبل از ما آمدند و زحمت‌هایی کشیدند و ما امروز از زحمات آنها بهره‌مندیم، ما نیز فرصت کوتاهی برای خدمتگزاری و انجام کارهای اساسی به جهت توسعه سینما داریم.

جوادی با اشاره به لزوم بازتعریف ماموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی گفت: من معتقدم که فارابی حتما نیاز به یک تحول دارد، چراکه در دهه ۶۰ و ۷۰ یک فرآیند داشت که این مقتضیات در دهه ۸۰ و ۹۰ تغییر یافت و امروز به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، حتما باید جایگاه خودش را در اکوسیستم جدید سینما پیدا کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: فارابی منطبق بر اساسنامه‌اش یک نهاد ملی غیر دولتی است و هیچ وابستگی حقوقی به دولت ندارد بلکه مانند همه نهادهای ملی سینما در دنیا یک نهاد فرادولتی است. فارابی نه کمپانی تولید است و نه صرفاً محل تامین سرمایه، بلکه نقش اصلی آن بیش از هرچیزی تسهیل‌گری در سینما است.

او با اشاره به سخنان برخی از اعضای کانون کارگردانان که به شیوه‌های تولید و تصویب بعضی از فیلم ها در فارابی نقدهایی داشتند گفت: در دوره جدید ما هر فیلمی را در فارابی نخواهیم ساخت، در واقع ورود مستقیم فارابی به تولید یک امر استثنایی است و زمانی ما وارد تولید خواهیم شد که یا آن اثر  ناظر بر دغدغه‌های ملی و انقلابی و مبتنی بر نظام مسائل اصلی کشور باشد و یا یک نوآوری با خود به سینما بیاورد و منجر به توسعه سینما از حیث محتوا و فرم شود. مثلا یکی از این مواقع وقتی است که اثری به تنوع ژانر در سینمای ایران کمک کند،

مدیرعامل فارابی با اشاره به دغدغه یکی از اعضای کانون که از نگرانی‌هایی بابت محدود شدن حمایت های فارابی به قشر خاصی سخن گفته بود، تاکید داشت: فارابی نهاد ملی سینما و خانه ‌همه سینماگران است؛ البته این امر بدیهی است که اگر فردی در تضاد با منافع ملی و اعتقادات مردم قدم و قلم زند جایگاهی در این نهاد نداشته باشد اما معتقدیم جامعه سینمایی ایران با همه گستردگی طیفی و تنوع سلیقه‌های موجود در آن به برکت تحولات سینمای بعد از انقلاب یک جامعه نجیب، شریف، اخلاقی و انقلابی است که به منافع ملی و مردم اهتمام دارد.

سید مهدی جوادی با برشمردن برخی تغییرات در مسیر تصویب فیلم نامه‌ها از جمله حذف شوراهای تو در تویی که گاهی سرنخ تصویب یک فیلمنامه را گم می‌کرد گفت:  در این مسیر، از فیلمنامه‌های مناسب و هم‌سو با استانداردهای ۱۲ گانه فارابی در حوزه‌هایی نظیر طنز فاخر و پاک، مسأله ملی جمعیت، مسأله ملی و مهم محیط زیست، مسأله عرق و عزت ملی  (نوجوانان)، بحث دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب اسلامی، موضوعات مرتبط با دختران و زنان و فیلم های کودک و نوجوان باشد حتما حمایت خواهیم کرد و این حمایت محدود به یک ژانر و یک موضوع نخواهد بود .

جوادی ادامه داد: یکی از بحران‌های فارابی این بود که تکلیف این بنیاد با تولیداتش مشخص نبود، جشنواره به جشنواره برای کودک فیلم می‌ساختیم و بعد از اکران جشنواره ای، آنها  آرشیو می‌شد. در حالیکه ما به دوستان گفته‌ایم که حتی اگر براساس ارزیابی شورای تخصصی کودک، امسال جشنواره را هم برگزار نکردیم، باید در هر فصل یک فیلم کودک خوب ناظر به اکران عمومی داشته باشیم.

او افزود: در قبال هر فیلمنامه‌ای سوال اصلی این است که چرا فارابی باید این فیلم را بسازد؟ آیا امکان ساخت آن در بیرون نیست؟ آیا ارزش افزوده‌ای به سینمای ایران اضافه می‌کند؟ این سوال اصلی امروز ما است و توجیه دلایل ساخته‌شدن یک فیلم، برای ما بسیار مهم است. مسأله جمعیت، محیط زیست و آب و هوا، تولید و رفع موانع اشتغال و موضوعاتی اینچنین امروز مسأله کشور هستند و طبیعتاً مسأله ما هم در فارابی محسوب می‌شوند. وقتی می‌گوییم کلید پیشرفت کشور در دست سینماگران است یعنی اینکه بتوانند با ابزار سینما به حل مسائل کشور کمک کنند و بدانید در این نوع مسیر فیلم سازی فارابی تمام قد کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست نیز اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سابقه ۴۰ ساله کانون کارگردانان در امور صنفی و کسب بیش از ۸ هزار جایزه توسط نزدیک به ۴۰۰ کارگردان حرفه‌ای عضو این صنف سینمایی، ضمن بیان دغدغه‌های حرفه‌ای و صنفی خود به بیان پیشنهاداتی جهت همکاری متقابل با بنیاد سینمایی فارابی با هدف ارتقای جایگاه کانون کارگردانان سینمای ایران پرداختند.

ایجاد کلاس انتقال تجربه در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم، تولید مشترک با کشورهای فارسی‌زبان معروف به حوزه نوروز، همکاری با کشورهای اسلامی و مشترک‌المنافع مانند چین، لزوم بازنگری مأموریت‌های فارابی براساس شرایط روز، ورود بنیاد فارابی به حوزه نمایش خانگی و جدیدت برای بازاریابی در فارابی، مشکلات موجود در نمایش خانگی، لزوم احیای انتشارات فارابی به عنوان مهمترین بازوی نشر کتب مرجع سینمایی، اصلاح نگرش در سیستم ارزشیابی فیلمنامه، همکاری با فارابی در فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای به کارگردانان اول و لزوم اهمیت قائل شدن به جایگاه کارگردان به عنوان پدیدآورنده اصلی یک اثر، از مهمترین نکاتی بود که توسط اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مطرح شد.

تأسیس «خانه فیلمنامه» و کلینیک فیلمنامه، موضوع اقتباس در سینمای ایران و اهمیت این حوزه در دوره جدید مدیریت فارابی، تشکیل کارگروه سینما در وزارت امور خارجه و توجه به ژانر و تنوع ژانر در سینمای ایران دیگر موضوعاتی بود که در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار گرفت.

در خاتمه این نشست نیز در مورد برخی از پیشنهادات شورای مرکزی کانون کارگردانان، توافقاتی صورت پذیرفت، ازجمله حضور نماینده کانون کارگردانان در شورای فیلم اولی‌ها فارابی و همچنین استفاده از ظرفیت کانون برای مشاوران باشگاه فیلم اولی ها، استفاده از نظرات مشورتی اعضای کانون در قالب گروه مشاوران مدیرعامل بنیاد و  همچنین استفاده از ظرفیت کانون کارگردانان در برگزاری رویداد سینماتک و ورکشاپ ها و کارگاه‌های ملی انتقال تجربه با حمایت بنیاد سینمایی فارابی.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمایت تمام قد فارابی از تولید آثاری که به حل مسائل کشور کمک کنند/ اکثریت سینماگران به برکت انقلاب جامعه نجیب، شریف و اخلاقی هستند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید