آخرین خبر

پیام رهبر انقلاب درباره سرود فصل‌الخطاب است/ فرصت طراوت و بالندگی

به گزارش آوای ایرانیان، مصطفی زیبایی‌نژاد رئیس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد ملی در حوزه سرود و اقدامات پیش روی دبیرخانه جشنواره توضیح داد: تمام تلاشمان را انجام دادیم که در این رویداد موسیقایی دنبال شعار و شلوغ کاری نباشیم. کما اینکه برگزاری نشست خبری هم فقط به جهت اطلاع‌رسانی و توضیح فعالیت‌های دبیرخانه به اهالی رسانه بود که بتوانند آنچه در این رویداد مورد توجه بوده را برای مردم و علاقه مندان سرود منعکس کنند. پس آنچه شما از جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر می‌بینید، تلاشی برای برگزاری یک رویداد مؤثر در جهت اعتلای سرود بوده که اصلاً مایل نبودیم فقط کلید واژه «جشنواره» را به همراه داشته باشد. شرایطی که باید بتواند خروجی مؤثری داشته باشد تا بتوانیم کارهای مهم‌تری را در این عرصه انجام دهیم.

وی افزود: آنچه در این رویداد به واسطه حمایت همه جانبه هنرمندان پیشکسوت این عرصه و گروه‌های شرکت‌کننده صورت گرفت، به گونه‌ای بود که از این پس می‌توانیم ادعا کنیم بیش از هفتاد درصد از شرکت‌کنندگان اکنون می‌توانند به‌عنوان یک گروه سرود حرفه‌ای و معتبر خود را به مردم معرفی کنند. گروه‌هایی که به اعتقاد من واقعاً شگفت‌انگیز بودند که امیدوارم هم در خروجی نهایی جشنواره و هم در دیگر برنامه‌ها بتوانند به بهترین و مؤثرترین شکل ممکن از پس آنچه برنامه‌ریزی شده برآیند. هدف ما هم جز این نبود. چرا که استعداد سنجی درست و تلاش برای کشف هنرمندان مستعد شهرهای مختلف کشور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهدافی است که باید در این نوع جشنواره‌ها به آن توجه می‌کردیم. شرایطی که خوشبختانه تا حد زیادی محقق شد و ما دیدیم که تعدادی از برگزیدگان بخش‌های مختلف برای اولین بار فرصت معرفی خود را پیدا کرده و حتی حائز رتبه‌های برتر شدند.

دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با تاکید بر ضرورت و استمرار حمایت‌ها از گروه‌های سرود توضیح داد: در همین جشنواره ما شاهد حضور گروه‌هایی بودیم که متأسفانه از امکانات چندانی برخوردار نبودند اما به قدری سرشار از استعداد و خلاقیت هستند که می‌توانند در آینده نقش بسیار مؤثری برای اعتلای سرود داشته باشند. در همین جشنواره ما گروهی از سیستان و بلوچستان داشتیم که بنده توفیق آشنایی قبلی با آن‌ها را نداشتم اما وقتی در این رویداد حضور پیدا کردند و از خود یک گروه مستعد و خلاق نشان دادند، بسیار خوشحال شدم که رویداد سرود فجر توانسته در این راه نیز گام‌هایی را بردارد.

زیبایی‌نژاد در ادامه به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر و تاکید ایشان زبده‌گزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی اشاره و اظهار کرد: صدور پیام تاریخی رهبر انقلاب به رویداد سرود فجر بهترین و مهم‌ترین اتفاقی بود که می‌توانست برای جشنواره صورت پذیرد و عنایت ایشان به موضوع سرود به واسطه برگزاری جشنواره سرود فجر نشان از اهمیت سرود داشت که در متن پیام به بهترین و گویاترین شکل ممکن مطرح شد. یکی از همین نکات مهم ترکیب شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته جمعی بود که قطعاً باید از همین امروز نسبت به اهمیت آن‌ها توجه بیشتری داشته باشیم و این فرمایشات ارزشمند را فصل‌الخطاب کارهایمان قرار دهیم.

رئیس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج با اشاره به اهمیت بخش آموزش در حوزه سرود گفت: یکی از اولویت‌های مهمی که در برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر مورد توجه ستاد برگزاری بود توجه به مقوله آموزش بود و می‌توان گفت آموزش مهم‌ترین هدف ماست. در این زمینه تاکنون در شش استان به واسطه همکاری و تفاهمی که با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم کارگاه‌های آموزشی برگزار شده که جناب سالاری به عنوان معاون امور هنری وزیر به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها این موضوع را ابلاغ کرده است که بتوانیم در همه استان‌ها کلاس‌های آموزشی سرود را برگزار کنیم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی صورت گرفته که به محض قطعی شدن درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد. ما در این چارچوب با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که قطعاً از این پس نقشه راه ماست، بنا داریم شورای تخصصی را تشکیل دهیم تا بر اساس منویات رهبر انقلاب در حوزه سرود بتوانیم کارهای اجرایی جدی انجام دهیم که به معنا و مفهوم مطلق کلمه عملیاتی باشند. قطعاً در مسابقه بزرگ تلویزیونی که در آینده‌ای نزدیک از شبکه سوم سیما پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، فرمایشات رهبری محور اصلی ما خواهد بود. شرایطی که قطعاً موجب رشد مؤثری در عرصه سرود خواهد شد.

دبیر اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: بحث دیگری که در مجموعه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و دبیرخانه جشنواره سرود فجر به شدت مورد توجه است، استفاده از ظرفیت گروه‌های سرود شرکت‌کننده در اجرای آثار هنری با رویکرد مسائل اجتماعی است. شرایطی که می‌بایست گروه‌های سرود را صرفاً از اجرای در صحنه خارج کرده و آن‌ها را میان مردم ببرد. در این زمینه از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های خوبی با مشارکت نهادهایی چون سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته که بخشی از آن در روزهای کرونایی و در جریان برگزاری جشن‌های نیمه شعبان اجرایی شد و توانستیم به سهم خود، آن هنگام که مردم عزیزمان حضور کمتری در رویدادهای فرهنگی و هنری به واسطه شیوع بیماری داشتند، برنامه‌هایی را در قالب سرود اجرا کنیم که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

زیبایی‌نژاد در پایان گفت: حسب فرمایشات مقام معظم رهبری سرود یکی از ظرفیت‌های هنری و گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. بنابراین همه ما باید دست به دست هم دهیم تا به دور از شعارها از این ظرفیت که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی موجب ظهور و بروز آثار ماندگاری در این زمینه شده است، استفاده حداکثری داشته باشیم. کما اینکه در همین چند مدت شرایطی مهیا شده که این ظرفیت دوباره جلوه‌های ناب خود را نشان داده است. شرایطی که باید هم در موضوعات ارزشی، انقلابی و ملی و هم در موضوعات اجتماعی بتوانند ایجاد کننده هیجان و طراوت و بالندگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پیام رهبر انقلاب درباره سرود فصل‌الخطاب است/ فرصت طراوت و بالندگی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید