آخرین خبر

معرفی نامزدهای جشنواره فیلم «زمین» به «اسکار سبز»

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط‌عمومی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین»، «آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان به عنوان کاندیدای بهترین فیلم کوتاه سال و «رؤیای آب» به کارگردانی محمد واعظی به عنوان کاندیدای بهترین فیلم بلند سال از سوی جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» به جایزه GFN Award، معادل اسکار بهترین فیلم‌های مرتبط با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست معرفی شدند.

این رویداد به عنوان عضوی از شبکه جهانی جشنواره‌های فیلم محیط زیست و توسعه پایدار GFN دو فیلم ایرانی را به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه سالانه GFN Award که بسیاری آن را معادل جایزه اسکار بهترین فیلم مرتبط با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در سال می‌دانند، معرفی و به دبیرخانه این شبکه ارسال کرد.

«آهسته و آرام» به کارگردانی دلاور دوستانیان که برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه دوره اول جشنواره «زمین» شده بود، به عنوان کاندیدای جایزه بهترین فیلم کوتاه سال و «رؤیای آب» به کارگردانی محمد واعظی که در رقابت با فیلم‌های بلند دوره اول جشنواره «زمین» دیپلم افتخار را از آن خود کرده بود، به عنوان کاندیدای بهترین فیلم بلند سال جاری برای جایزه GFN Award معرفی شدند. این رویداد در اکتبر امسال و با میزبانی جشنواره اینسبروک برگزار خواهد شد.

فرزاد توحیدی، مدیر بخش سینمایی دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» گفت: با انجام هماهنگی‌های لازم قصد داریم فیلم‌های خوب ایرانی در مورد توسعه پایدار را به جشنواره‌های جهانی مرتبط معرفی کنیم. از این رو اصرار داریم که فیلمسازان خوب ایرانی، با توجه به اهمیت دیده شدن کارهایشان در کشورهای دیگر، حتماً به تهیه زیرنویس انگلیسی برای فیلم‌های خود اقدام کنند. در دوره اول جشنواره فیلم «زمین»، فیلم‌های بسیار خوب دیگری هم بودند که می‌توانستند به عنوان کاندیدا به این رویداد معتبر معرفی شوند اما متأسفانه به علت نداشتن زیرنویس انگلیسی، شانس شرکت در این رقابت را از دست دادند. با توجه به بین‌المللی بودن جشنواره فیلم «زمین»، از این دوره به بعد فیلم‌های ایرانی که برای رقابت در مسابقه و پخش انتخاب می‌شوند ملزم به تهیه و نصب زیرنویس انگلیسی برای فیلم‌های خود خواهند بود و در غیر این صورت از رقابت کنار گذاشته خواهند شد.

مزدک میررمضانی، مدیر بخش بین‌المللی دومین جشنواره فیلم «زمین» نیز با اشاره به اینکه فیلم‌های ایرانی مثل «مادرکشی» در گذشته در این رقابت خوش درخشیده‌اند، احتمال پیروزی فیلم‌های معرفی شده به جایزه معتبر GFN Award را رد نکرد و افزود: «فیلم‌های ایرانی دارای کیفیت جهانی هستند و این هم در مورد فیلم‌های داستانی و هم در مورد فیلم‌های مستند صادق است. اگر مساله‌ای هرچند محلی و به‌ظاهر کوچک به خوبی تحلیل و از جنبه‌های مختلف به شکلی عمیق و در عین حال جذاب بررسی شود و کیفیت فنی بالایی داشته باشد، قابلیت تعمیم و نمایش جهانی می‌یابد. اصولاً بسیار مهم است که چه مستندسازان و چه سازندگان فیلم‌های سینمایی، روی متن و یا فیلمنامه‌های خود نهایت حساسیت و دقت را به خرج دهند تا زبان فیلم، جهانی و برای عموم مردم با هر فرهنگ، نژاد، سلیقه و دیدگاهی قابل فهم و تأثیرگذار باشد. ما در جشنواره «زمین» مصمم هستیم تا بالاترین سطح کیفیت در ساخته‌های ایرانی و جهانی را نمایش داده و با این کار استاندارد فیلم‌سازی در زمینه‌های مربوط به توسعه پایدار، این مهم‌ترین چالش فعلی جهان را بالا ببریم. امیدوار هستیم با معرفی این دو فیلم بسیار خوب از سینمای ایران به این رویداد معتبر بین‌المللی، بار دیگر بر شخصیت جهانی سینمای ایران تأکید شده و خبرهای خوبی از موفقیت این دو محصول سینمایی کشور در آینده نزدیک منتشر شود.

شبکه جهانی جشنواره‌های سبز GFN که مقر آن به تازگی از ایتالیا به اتریش منتقل شده است شامل نزدیک به ۵۰ جشنواره از چندین کشور توسعه‌یافته و درحال توسعه جهان بوده و با سازمان‌ها و آژانس‌های مهم جهانی مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار مانند IUCN و UNEP همکاری نزدیک دارد. جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» ایران هم از اعضای فعال این شبکه معتبر به شمار می‌رود و تنها نماینده از منطقه غرب آسیا است.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «زمین» با موضوع محوری «اقتصاد پایدار» از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه سال جاری به دبیری فرهاد توحیدی و به صورت برخط و با امکان تماشای رایگان فیلم‌ها برای همه، برگزار خواهد شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معرفی نامزدهای جشنواره فیلم «زمین» به «اسکار سبز»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید