آخرین خبر

روایت رادیو از لحظات زندگی «حاج قاسم»/ از چیزی نمی‌ترسیدم

به گزارش آوای ایرانیان تهیه‌کننده «از چیزی نمی‌ترسیدم» درباره جزییات این برنامه رادیویی که به زندگی سردار سلیمانی می‌پردازد و در سه لوکیشن ساخته شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

مجتبی حسنی تهیه کننده برنامه «از چیزی نمی‌ترسیدم» در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با اشاره به محتوای این برنامه که به سردار سلیمانی می‌پردازد پیان کرد: این برنامه برداشتی از زندگی خودنوشتی بود که حاج قاسم سلیمانی به قلم خودش نوشته بود.

وی افزود: راوی مستند، مجید عسگری بود و این مستند برداشتی از کتاب خودنوشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که قبل از شهادت به قلم خودشان نوشته شده بود و ما سعی کردیم در این اثر هر آنچه در کتاب آورده شده بود را به صورت مستند درآوریم.

این تهیه‌کننده در توضیح بیشتر یادآور شد: از اولین جمله و واژه این کتاب یعنی عبارت «عشیره ما را خواهرم هاجر می‌شناسد»، مستند را شروع کردیم و با خواهر بزرگوارشان و تا اتفاقاتی که در طی دوران کودکی در قبل از انقلاب برای ایشان افتاده در روستا و زادگاهشان قنات‌ملک از توابع شهرستان رابُر استان کرمان و هر آنچه که ایشان به قلم تحریر درآورده بودند، به همه پرداختیم. سعی کردیم نکته‌ای را از قلم نیندازیم و همه را به صورت صوتی و مستند در بیاوریم.

ساخت مستند در سه لوکیشن

حسنی ادامه داد: زندگی خودنوشت حاج قاسم از دوران طفولیتشان شروع می‌شد و اتفاق‌هایی که بعداً در کرمان برایشان رخ می‌دهد، با جزییات تعریف می‌شود؛ از مبارزاتشان و از اینکه کجا مشغول به کار بودند تا موارد دیگر. حاج قاسم وقتی به سن کار می‌رسد و بعد از تحصیلش در اداره آب و فاضلاب استان کرمان مشغول به کار می‌شود و ما حتی با همکارانش در اداره آب و فاضلاب استان کرمان گفتگو کردیم و سعی کردیم مو به مو اثر را جلو ببریم و همان باشد که دقیقاً در کتاب آورده شده است.

این تهیه کننده یادآور شد: این مستند در سه لوکشین تهیه شد، مشهد مقدس، استان کرمان و روستای قنات‌ملک که ایشان از ابتدا در آنجا به دنیا آمدند و بزرگ شدند و دوران طفولیتشان را طی کردند.

رادیو می‌تواند سرمایه اجتماعی را بالا ببرد

برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی گفت: رادیو به عنوان رسانه گرم نقش خیلی زیادی می‌تواند در اعتماد بین مخاطبان و عموم جامعه داشته باشد. مثلاً وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد دسترسی به انواع و اقسام رسانه‌ها کم و کوتاه می‌شود و در چنین مواقعی رادیو می‌تواند تنها مأمن و منبع معتبری برای مخاطبین جهت کسب اطلاعات و اخبار باشد.

وی اضافه کرد: این فقط یک نمونه کوچک از کارکردهای رادیو در زمینه اعتماد عمومی است و از این طریق می‌تواند سرمایه اجتماعی خودش را بالا ببرد. با توجه به قدمتی که رادیو دارد و حس خوبی که از طریق امواج رادیویی منتقل می‌شود و حس گرم صدا، سالیان سال است که رادیو نقش خیلی مهم و به سزایی را در این زمینه ایفا می‌کند.

جشنواره‌های رادیویی نقش مهمی در ارتقای سطح برنامه‌سازی دارند

وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر کیفیت برنامه‌های رادیو می‌گوید: جشنواره‌های رادیویی می‌تواند نقش خیلی مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا کند. وقتی که برنامه‌سازان مختلف با اثرهای مختلف با کیفیت‌های مختلف شرکت می‌کنند، این باعث تعامل بیشتر برنامه‌سازان می‌شود.

حسنی در پایان گفت: خود من سعی کردم مابقی مستندها را گوش کنم و بیاموزم و ایرادهای خودم را بگیرم و ببینم چه اتفاقی افتاده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت رادیو از لحظات زندگی «حاج قاسم»/ از چیزی نمی‌ترسیدم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید