آخرین خبر

افتتاح دومین جشنواره ملی آیین سخن

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی معاونت صدا؛ «محمدجعفر محمدزاده»، مدیر شبکه رادیویی ایران با بیان اینکه این برنامه دومین جشنواره ملی آیین سخن با نام و یاد حکیم نظامی گنجوی آغاز شده است، گفت: از امروز جشنواره ملی آیین سخن آغاز و فراخوان آن به زودی اعلام می شود. همچنین آثار تا ۲۵ اردیبهشت دریافت و اطلاع رسانی خواهد شد.

رادیو ایران و معاونت صدا پیشتاز زبان و ادب فارسی هستند

وی افزود: نظامی مانند شاعرانی همچون حافظ، سعدی و مولانا مهم است و از این جهت باید نامش گرامی داشته شود، امروز نظامی در ایران شناخته شده و سربلند است. علاوه بر آغاز این جشنواره از پیشکسوتان رادیو تقدیر خواهیم کرد، رادیو ایران و معاونت صدا پیشتاز زبان و ادب فارسی هستند. امروز یکی از جاهایی که رصد جدی از بحث نظارتی بر بحث زبان فارسی می شود، رادیو است.

نظامی سکه منظومه سرایی را به نام خود زده است

«غلامعلی حداد عادل» در ادامه خاطر نشان کرد: بنده به سهم خودم از اهتمام صدا و سیما به پاسداشت زبان فارسی قدردانی می کنم. برگزاری این مراسم برهانی بر این سخن است، ۹۰۰ سال از زمان نظامی می گذرد و در این مدت مانند چهل چراغی در شبستان ایران فرهنگی درخشیده و روشنایی بخشیده است. ما در زبان فارسی دو سه شاعر داریم که ایرانیان با صفت حکیم آنها را می شناسند؛ حکیم فردوسی، حکیم سنایی و حکیم نظامی، کسی که اشعار و دیوان نظامی را بخواند گفته بنده را تصدیق می کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه نظامی فقط شاعر نیست و او یک اندیشمند است، تصریح کرد: نظامی مناجات هایی که در آغاز منظومه های خود آورده، زینت بخش همه کتاب ها بوده است. بنده در این فرصت کوتاه یک اشاره ای به والاترین هنر نظامی می کنم، نظامی سکه منظومه سرایی را به نام خود زده است. نظامی با پنج منظومه خود مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه در زبان فارسی یک نوع ادبی خاصی را بنیانگذاری کرد که صدها نمونه به تقلید از او در ایران، هند و آسیای میانه و.. به وجود آمده است اما هیچ کدام از او فراتر نرفته اند.

همه عالم تن است و ایران دل…

به گفته حداد عادل؛ بهترین معرف برای نظامی خود نظامی است، همه عالم تن است و ایران دل… ما افتخار می کنیم به ایران مان که چنین فرزندانی مثل نظامی را در دامن خود پرورانده است، از رادیو ایران و رادیوی صدا و سیما قدردانی می کنم، امیدوارم قدر زبان فارسی را بدانیم و آن را پاس بداریم.

تقدیر از چهار پیشکسوت رادیو ایران

در ادامه مراسم دومین جشنواره ملی آیین سخن؛ از چهار تن از استادان پیشکسوت رادیو ایران قدردانی شد؛ عذرا وکیلی تهیه کننده، داوود حیدری گوینده، احمد طبعی و عباس سنجری گزارشگر پیشکسوت تقدیر و قدردانی شد.

رونمایی از کتاب و تابلو خوشنویسی حکیم نظامی گنجوی

در پایان مراسم از کتاب حکیم نظامی گنجوی با تلاش فرهنگستان زبان و ادب فارسی که درباره نظامی گنجوی است رونمایی شد. علاوه بر این؛ از دو تابلو خوشنویسی، اثر نظامی گنجوی به خط سید علی رئیسی رونمایی شد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “افتتاح دومین جشنواره ملی آیین سخن”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید